Fixa till toppen på gixxer

torskenn

Medlem
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
Gsxr 750 1997
Tjenare!

Har en gixxer 750 -97.
Vill få ut några fler hästar ur den!
Har hört att man kan fixa till toppen lite så ska man få ett 20 tal hästar till :va
Nån som vet mera om detta?
Vart man kan lämna in toppen?
pris?
Går det att göra det själv så det blir bra?
Eller ska man helt enkelt köpa en GSXR 1000? :kocko

andersbrink gör nån portning som ger 20 häst på en 1100 cc. Hör med honom

Jag skulle tippa 5 hästar för normal portning och ca. 10 hästar med race-portning med plast och hela fadderullan.(sätesjobb och planing)
De gamla hojjarna ger det naturligtvis mer på, men 20 hästar ?????

Race-portning. Tar upp insuget maximalt för att motsvara ditt önskemål om förgasarstorlek och D-portar insugskanalerna samt D-portar avgaskanalerna. Strömlinjeforming av ventilstyrningar. Portar ventilsätena. Ingen epoxy (för eventuella tvivlare som inte vill ha epoxy i insuget). Bearbetning av förbränningsutrymmet för maximal flöde, speciellt vid "cam overlap". Räkna med ca 12 hästar på en gsxr1100'a. Ventiljobb ingår i priset.
4500 SEK.

Race-portning (som ovan) inklusive aluminium-epoxy (Devcon F/F2) för maximal gashastighet. Ger ungefär 20 hästar extra.
5500 SEK.

HanneZ skrev:
andersbrink gör nån portning som ger 20 häst på en 1100 cc. Hör med honom

På en modern 750 ger det inte lika mycket. Som han skrev, 10 hästar på sin höjd med raceportning och plastad. Jag har inte tid att ta på mig nya jobb förrän efter semestern. Nu är det panik att få igång mina egna hojar. Motospeed, MC-Express och EMP gör bra toppjobb.

Portar säten konstigt? Förstår inte vad du menar?! Finns lite varianter på vinklar hit o dit..3 eller 5 vinklar...vad har du?

Utöver olika vinklar inklusive fullradie kan man även tillföra epoxy ända upp till tätningsytan på sätet. Likaså övergången från sätet till förbränningsutrymmet måste matchas. Det finns många saker på ett spett. :D

Anders.

du tar inte och gör biltoppar.
har en fiesta 1,1l som om några år troiligen vill ha lite roligare grejjor i sig, och då behöver slipas till lite

Jonne_boy skrev:
du tar inte och gör biltoppar.

Lyckligtvis inte. Ens hobby på den privata fritiden ska vara kul. Att böka i topplock för bilar är ingen höjdare. Plus, det krävs så många olika styrningar, skärhuvudstorlekar och olika typer av skärstål att det skulle gå rejält minus för mig. En verktygsstyrning kostar 1200, skärhuvud 8000 och skärstålet 1200. Vill du stå för 10400 som jag lär investera för att trimma en liten Fårrd, javisst! :D

Själv trimmandet på en biltopp skulle väl kunna vara okej, men det är så mycket runt ikring som är tråkigt. Slitna styrningar, slaskiga tätningar, spruckna säteslägen, sunkiga ventiler... det är inget roligt att försöka övertyga någon om sakers viktighet för att något ska vara värt att förädlas. Gixxrar är enkla plus att jag redan har alla nödvändiga verktyg.

Jag köpte egentligen MIRA-fräsen (och allt annat) för att laga mina egna sönderkörda topplock. Hade jag lämnat in dem för reparation hade det kostat ca 35000 att laga de två. Jag har en vag känsla om att jag kommer att köra sönder fler topplock i framtiden.

Back