Finalen på Anderstorp flyttad

Det är ju nästan mitt i vintern. Då får man väl packa ner yllekalsongerna.

/Kris

Hur svårt kan det vara?
Nu är det andra gången man flyttar finalen.

Eftersom det är mer än en månad kvar till tävlingen så kan vi nog flytta den en gång till och helst till Mo i rana..............

Danskarna brukar ju köra med cerisa benvärmare :D

Den gamle gode Erik med benvärmarna törs ju visa dom, men oss andra vill ju inte bli avslöjade som pensionister och då gömmer vi yllekalsingarna under skinnstället så det inte kan ses.

Jag har också packat isskrapan så vi kan få bort morgonisen från kåpglaset innan träningen.

/Kris

Det kommer bli inställt på grund av dåligt väder (läs snö / minusgrader).

Nej då. Vi har både yllekallingar, isskrapa, och däckvärmare, he, he. :D
Snöplog kan eventuellt eftermonteras på plats.
Vi är väl vikingar.

/Kris

Av ren nyfikenhet undrar man ju hur det kommer sig att det bli så här?

Jaja man får väl gilla läget (även denna gång) och se sig om på nätet om det finns slicks med dubb?

/Urban

Det kommer bli inställt på grund av dåligt väder (läs snö / minusgrader).

Min-max ser ut att ligga på 4-12 grader i oktober i dom trakterna enligt SMHI. Medeltempen är 6 grader.

Min-max ser ut att ligga på 4-12 grader i oktober i dom trakterna enligt SMHI. Medeltempen är 6 grader.

Well,
2005 kördes sista ERF 15 oktober på Knutstorp.
Vi fick skrapa frost från vindrutan på morgonen...
Mörkt var det också. Liknade vinter en aning.
Tursamt nog kom solen och det blev runt 8-9 grader mitt på dan.
Kan man hoppas på samma tur i år på Anderstorp?

ERF-20051015-morgen1.jpg

Last edited:
:va Kan väl bara säga att hela denna säsongen varit skit kass :arsele

Inte nog med att vi vurpat mycket :näsblod

Utan att de lagt REC på en Torsdag i karlskoga tex
tror dom inte folk jobbar:mad:

Jag hade sett fram emot en full säsong och man har lagt ner
så mycket pengar:mad:
Ja och så flyttar man Anderstorp ännu mer:confused:
Vem vill köra mitt i vintern och 7 okt :confused: denna dag har varit spikad från början :mad:

Sen att REC är en B-serie har nog inte framkommit till alla!!
Det jag retar mig på mycket är att A-förare kör i vår serie som även kör i NEC
Jag tycker antingen kör man i NEC eller i REC.
Kan väl bara säga att ni i NEC som kör med REC !!så kör ni besiningslöst utan hänsyn till de i REC ni puttas i kurvor och tränger er fram i kurvor där ni inte ens får plats.( Har iofs ej själva själv blivet utsatt, men många har kommit till mig och klagat på A-förares hänsynslöshet) :va

Det roliga var när jag läste när NEC gjorde en ersättnings tävling och bjöd in
REC team och sen klagade på att de var för slöa.

Ja vad tror ni!!! REC är B förare som antingen har sin början av sin karriär eller i slutet av kariären.

Mitt förslag till nästa år är inga NEC förare i REC!
Detta är en B-serie som även vi vanliga B-Förare vill vinna :D

NEC förare får ta detta inlägg hur ni vill:tuttar
Jag är väldigt impad hur ni kör i er serie,men bara i er serie.

Mvh //micke.a
PS:Vill ni prata med mig så finns jag på knutstorp 8-9/9-07
Team M.A.M 97 välkommna till vårt teamtält:D

Vem vill köra mitt i vintern och 7 okt :confused: denna dag har varit spikad från början :mad:

Kan väl bara säga att ni i NEC som kör med REC !!så kör ni besiningslöst utan hänsyn till de i REC ni puttas i kurvor och tränger er fram i kurvor där ni inte ens får plats.( Har iofs ej själva själv blivet utsatt, men många har kommit till mig och klagat på A-förares hänsynslöshet) :va

Ja vad tror ni!!! REC är B förare som antingen har sin början av sin karriär eller i slutet av kariären.

Mvh //micke.a

Kamma till dej nu för bövelen! REC är ingen "b-serie"! Det är en serie för de som inte fått en plats i NEC, oavsett bokstav på licensen. På samma sätt är NEC öppen för b-förare. Vissa team består tom av förare med både a- och b-licens. Det är dessutom inte bokstaven som avgör om man är snabb eller långsam. Om du har dåliga erfarenheter av omkörningar så tycker jag att du ska påtala detta för de berörda förarna, alternativt tävlingsledningen vid den aktuella tävlingen, istället för att sitta här och lipa vid tangentbordet.

Orsaken till flytten är att det blev en dubbelbokning av banan, alltså inget som ERF-organisationen kan rå för. Alternativet hade varit att stryka deltävlingen helt.

Mvh //micke.a

ERF har alltid varit öppen både för A och B förare. Det brukar inte vara ett problem. 2006-07 har det dock blivit lite hårdare satsningar, mera allvar och mindre "for fun". Jag vet inte hur hänsynsfulla/lösa en del förare är i år. Men jag håller med om att det är konstigt att samma förare kör både NEC och REC. Detta borde kanske diskuteras innan nästa säsong. En annan sak jag finner konstig är att några team kör med nya "gäst-förare" nästan varje lopp, när reglerna tydligt säger att man får ha 3 förare plus en reserv under en säsong. Det blir lite flapsi-hapsi när nya kanoner hela tiden hoppar in och ska köra fantomtider utan att ta hänsyn till att man faktiskt skall hålla sig på hjulen i 6 timmar.

Tror kanske problemet ligger mest i alla korta inhopp af olika gästförare. Om man begränsade teamets "förbrukning" av antalet förare så spelade det mindre roll om samma förare kör både i ett NEC och ett REC team, bara han gör det hela säsongen. Då ville förståelsen och respekten för andra på banan bli mer naturlig. Jag tycker faktiskt att dom ubersnabba kör om snyggt för det mesta, i alla fall om dom kört ERF/NEC tidigare. Det är mycket sällan som jag blir riktigt klämd tots min långsamma fart på banan. Mest nya hot-shots som har en tendens til tightare situationer med mindre marginal.

Om MotoGP kan införa begränsningar på däck-förbrukning, så kunde kanske NEC/REC införa begränsningar på förar-förbrukning.

Off Topic, men tyckte att det var en del i din kommentar som är tänkvärt.

/Kris

Last edited:
..
Orsaken till flytten är att det blev en dubbelbokning av banan, alltså inget som ERF-organisationen kan rå för. Alternativet hade varit att stryka deltävlingen helt.

Nja... Sånt tror jag ingen går på längre. Dubbelbokningar hade man kunnat sett för flera månader sen när bokningar av banan gjordes. Är säkert ett STCC-team som erbjudit extra pengar till den som först hade bokat banan eller till den som hyr ut för att kunna få ett extra test på banan. Så brukar det vara..

ERF har alltid varit öppen både för A och B förare. Det brukar inte vara ett problem. 2006-07 har det dock blivit lite hårdare satsningar, mera allvar och mindre "for fun". Jag vet inte hur hänsynsfulla/lösa en del förare är i år. Men jag håller med om att det är konstigt att samma förare kör både NEC och REC. Detta borde kanske diskuteras innan nästa säsong. En annan sak jag finner konstig är att några team kör med nya "gäst-förare" nästan varje lopp, när reglerna tydligt säger att man får ha 3 förare plus en reserv under en säsong. Det blir lite flapsi-hapsi när nya kanoner hela tiden hoppar in och ska köra fantomtider utan att ta hänsyn till att man faktiskt skall hålla sig på hjulen i 6 timmar.

Tror kanske problemet ligger mest i alla korta inhopp af olika gästförare. Om man begränsade teamets "förbrukning" av antalet förare så spelade det mindre roll om samma förare kör både i ett NEC och ett REC team, bara han gör det hela säsongen. Då ville förståelsen och respekten för andra på banan bli mer naturlig.

Om MotoGP kan införa begränsningar på däck-förbrukning, så kunde kanske NEC/REC införa begränsningar på förar-förbrukning.

Off Topic, men tyckte att det var en del i din kommentar som är tänkvärt.

/Kris

Begränsningar i förarantal finns redan. Hitills i år har vi kört fyra race. Ta NRT som exempel, i REC körde Roger med ny teamkompis i de 3 första racen. Då hade han förbrukat sitt antal och i det 4:e racet körde han med samma som i 3:e racet. Totalt har han bara använt det antal han har rätt till. Inget konstigt med det, även om det ser konstigt ut. Jag tror inte på att stänga serien för förare bara för att den föraren kör i en annan serie också. Lite som att säga att du inte får köra NEC om du kör Pro Superbike. Kassa omkörningar kommer vi att få leva med sålänge vi blandar förare med så stor fartskillnad som det faktiskt är. Därmed inte sagt att vi inte ska göra vad vi kan för att komma tillrätta med problemet, men lösningen är inte så enkel som att kasta ut a-förarna ur REC. Det finns förare i REC som inte är så duktiga på att köra om heller, hur ska vi "bota" det problemet?

Nja... Sånt tror jag ingen går på längre. Dubbelbokningar hade man kunnat sett för flera månader sen när bokningar av banan gjordes. Är säkert ett STCC-team som erbjudit extra pengar till den som först hade bokat banan eller till den som hyr ut för att kunna få ett extra test på banan. Så brukar det vara..

Det uppdagades redan tidigt i somras, och förhandlingar har hållits vid flera tillfällen för att lösa problemet. STCC har slutat sin säsong innan vi skulle kört där, så den förklaringen är fel. Det är 2 bilcuper som slogs med ERF om hur de sista helgerna skulle fördelas, och ERF drog nitlotten denna gång.

Last edited:

Det uppdagades redan tidigt i somras, och förhandlingar har hållits vid flera tillfällen för att lösa problemet. STCC har slutat sin säsong innan vi skulle kört där, så den förklaringen är fel. Det är 2 bilcuper som slogs med ERF om hur de sista helgerna skulle fördelas, och ERF drog nitlotten denna gång.

Är "bokningssystemet" en Post-It?;) (Avd. Hur svårt kan det vara?) Torpet behöver en "Event Manager"! :tummenupp

..
STCC har slutat sin säsong innan vi skulle kört där, så den förklaringen är fel..

Jag tror att du vet varför SO/SM deltävlingen på Falkenberg flyttades förra året. Samma skulle kunnat ha skett nu.

Kamma till dej nu för bövelen! REC är ingen "b-serie"! Det är en serie för de som inte fått en plats i NEC, oavsett bokstav på licensen. På samma sätt är NEC öppen för b-förare. Vissa team består tom av förare med både a- och b-licens. Det är dessutom inte bokstaven som avgör om man är snabb eller långsam.
Den ses nog mer som b-serie än vad du tror. Namnet "rookie" kan ju ha nånting med det att göra. :rolleyes:
Att den ibland används som "lekstuga" för tävlingssugna/körkåta förare behöver vi nog inte ens diskutera, det är bara att titta i resultatlistorna eller läsa rejsrapporter här på SH. Diskussionen om vem som hör hemma var i RR Sverige är inte bara ett diskussionsämne i ERF, det var inte så länge sen detta diskuterades i R1000. Sen kan man ju fråga hur "öppen" NEC är egentligen, jag blev heligt förbannad på pöjkarna i Skåneligan på Falkenberg då deras körning (läs omkörningar) i vissa fall var riktigt grisiga. Deras svar var "Vi ville egentligen köra i NEC men fick inte." Så var det med att NEC är öppen.
Om du har dåliga erfarenheter av omkörningar så tycker jag att du ska påtala detta för de berörda förarna, alternativt tävlingsledningen vid den aktuella tävlingen, istället för att sitta här och lipa vid tangentbordet.
Du kan läsa ovan så förstår du att det redan gjorts och såvitt jag förstått, hänger vi alla på ett forum och du kan ju roa dig med att slå upp betydelsen på http://sv.wikipedia.org/wiki/Forum
Eller vänta, jag gör det enkelt:
Forum kallas en plats, där en viss debatt eller liknande äger rum eller skall äga rum.
Så lägg ner det här med att lipa vid tangentbordet, man har väl rätt att framföra sin åsikt? Dessutom bör väl du som moderator bidra till att hålla en trevlig ton här?
Okej, mycket märkligt att infon på erf.nu säger annat:
"På grund av banans bullertilstånd är vi tvungena att byta datum för finalen."

Vem ska man tro på? :va

Back