Fikaträff igen

Mekkurs är faktiskt en ganska bra idé. Man upptäcker visserligen att det oftast inte är så svårt när man kommer under all den vackra plasten men jag skulle nog kunna tänka mig att gå en sådan. Och gällande tjejkurser tror jag vi redan i somras konstaterade att de flesta av oss kör som kärringar så det går nog att lösa det med! :tuttar :fakta

Fast jag håller fortfarande med Vildsvin om fjädringsföreläsningen. Fick du med det Pia? :rolleyes:

Observera att ämnet fjädring/stötdämpning är omfattande och alla har olika förväntningar.

Och för att kunna tillgodose en majoritet så kanske man kan se vilket område som är mest intressant av de nedan angivna.

En tänkbar indelning beroende på VAD man kör så kan saker indelas tex så hära:
Landsvägsåkning oavsett custom/sporthoj
RR på bana
Cross
Enduro/grusvägsprättning
Dragracing

Allmän info om vad fjädring/stötdämpning är

Vad för olika komponenter som funnits och finns och utveckling av dessa
Gäller dels std och eftermarknads delar.

Hur en std MC:s fjädring fungerar i praktiken och vilka olika inställningsmöjligheter som finns.

Service av std./eftermarknads fjädring.
Val av stötdämparolja.

Hur man gör en grundinställning för sin egna hoj och vad att tänka på.

Vad man ska tänka på då man börjar byta ut komponenter till typ Öhlins.

Sedan kan man gå in mer på typ RR att vad man kan göra för att ställa in en hoj för dig själv för att köra bana med grundinställning å sedan ställa in för olika banor.
Vilket betyder en del provande å att man dokumenterar ALLt man gör.

Som sagt detta är bara ett exempel på ett opplägg av kurs.

Observera att ämnet fjädring/stötdämpning är omfattande och alla har olika förväntningar.

Och för att kunna tillgodose en majoritet så kanske man kan se vilket område som är mest intressant av de nedan angivna.

En tänkbar indelning beroende på VAD man kör så kan saker indelas tex så hära:
Landsvägsåkning oavsett custom/sporthoj
RR på bana
Cross
Enduro/grusvägsprättning
Dragracing

Allmän info om vad fjädring/stötdämpning är

Vad för olika komponenter som funnits och finns och utveckling av dessa
Gäller dels std och eftermarknads delar.

Hur en std MC:s fjädring fungerar i praktiken och vilka olika inställningsmöjligheter som finns.

Service av std./eftermarknads fjädring.
Val av stötdämparolja.

Hur man gör en grundinställning för sin egna hoj och vad att tänka på.

Vad man ska tänka på då man börjar byta ut komponenter till typ Öhlins.

Sedan kan man gå in mer på typ RR att vad man kan göra för att ställa in en hoj för dig själv för att köra bana med grundinställning å sedan ställa in för olika banor.
Vilket betyder en del provande å att man dokumenterar ALLt man gör.

Som sagt detta är bara ett exempel på ett opplägg av kurs.

Låter kanon... När kan du hålla den? :D

Mekkurs är faktiskt en ganska bra idé. Man upptäcker visserligen att det oftast inte är så svårt när man kommer under all den vackra plasten men jag skulle nog kunna tänka mig att gå en sådan. Och gällande tjejkurser tror jag vi redan i somras konstaterade att de flesta av oss kör som kärringar så det går nog att lösa det med! :tuttar :fakta

Fast jag håller fortfarande med Vildsvin om fjädringsföreläsningen. Fick du med det Pia? :rolleyes:

Fjädringsföreläsning är noterat. Ska kolla upp det:)

Annie Seel skulle vara en riktigt kul föreläsare .Att få höra om alla paris-Dakkar äventyr Skulle vara spännande :)

Back