Första hoj?

• Thread starter Thread starter Mr A
  • Start date Start date

Mr A

Guest
Tjena alla fartdårar! :hej Har precis hittat den här sidan.

Undrade vad man skulle köpa som första hoj är inne på någon slags streetfighter men samtidigt R1 an lockar?

Men samtidigt det kommer ändå bli första hojen så man ska nog köpa något att öva på eller?

Jag har åldern inne för TUNG-hoj!

Letar även intensivkurs (inte för långt bort från U-a) för A-kort några tips vart det finns utan att stå på kö?

Tacksam för svar

HADE

Jo jag vet det låter illa... O värre blir det om jag skulle få tag i en!

Saker som jag tänkte på/blev tillsagd att tänka på när jag köpte hoj var:

Hur mycket pengar får den kosta?
Har du råd att försäkra den?
Har du råd att klota den?
Har du råd att köpa all utrustning (det e dyrt)?

Vad ska hojen användas till?
Ska du ut på hojsemester, dvs ska den gå att toura med?
Ska du skjutsa på den?
Ska den funka offroad?
Ska du åka bana?
Ska du posera med den?

Tips: om du har möjlighet - provkör några olika hojtyper det e nyttigt

Lycka till :tummenupp

Loader skrev:
Saker som jag tänkte på/blev tillsagd att tänka på när jag köpte hoj var:

Hur mycket pengar får den kosta? Runt 50.
Har du råd att försäkra den? Helförsäkring självklart den tiden jag använder den annars är det väl bara garagförsäkring?
Har du råd att klota den? Råd o råd det kostar väl inget ifall jag vill klota den ;)
Har du råd att köpa all utrustning (det e dyrt)? Vad tänkte du på då?

Vad ska hojen användas till? Åka!
Ska du ut på hojsemester, dvs ska den gå att toura med? Nej
Ska du skjutsa på den? Ja
Ska den funka offroad? Nej
Ska du åka bana? Nej
Ska du posera med den? Nej inte jag men en o annan naken brud är det tänkt.

Tips: om du har möjlighet - provkör några olika hojtyper det e nyttigt

Får ta o fortsätta mitt sökande då tack.

Lycka till :tummenupp

Jag tog mitt KK -99 intensivkurs i Västerås på Västerås bil och mc,
http://www.vasterasbilmcskola.se/motorcykel.asp

Jag har bara gott att säga om dom, jag körde på fast pris, då var man garanterad KK, efter ett litet test förståss.
Fick köra väldigt mycket hoj för pengarna.

Ring och hör om dom har plats för dig!

Jag hade KK ca 1 månad efter det att jag bestämt mig för att göra något skoj här i livet, inte bara jobba, äta, sova, osv.

Lycka till

Med utrustning menar jag skinnställ, hjälm, ryggskydd, stövlar, handskar. Ska du ha någorlunda kvalitet på grejerna får du räkna med runt 10-12000 kr.

Angående försäkringen så skulle jag gissa att du för en R1 får betala runt 3-4000 kr i månaden, helförsäkrat.

Om du då tar 12000kr + (4000kr x 8 månader) = 44000kr

Då har du bara 6000 kvar av dina 50, det blir en skabbig R1 det :cool:

Loader skrev:
Med utrustning menar jag skinnställ, hjälm, ryggskydd, stövlar, handskar. Ska du ha någorlunda kvalitet på grejerna får du räkna med runt 10-12000 kr.

Angående försäkringen så skulle jag gissa att du för en R1 får betala runt 3-4000 kr i månaden, helförsäkrat.

Om du då tar 12000kr + (4000kr x 8 månader) = 44000kr

Då har du bara 6000 kvar av dina 50, det blir en skabbig R1 det :cool:

Okej du menar så.. Jag tänkte 50 på hojen o runt 10 på utrustning o försäkringen tänkte jag bara betala dem månaderna jag använder den alltså när det är torrt ute.

Lucky Luke skrev:
Jag tog mitt KK -99 intensivkurs i Västerås på Västerås bil och mc,
http://www.vasterasbilmcskola.se/motorcykel.asp

Jag har bara gott att säga om dom, jag körde på fast pris, då var man garanterad KK, efter ett litet test förståss.
Fick köra väldigt mycket hoj för pengarna.

Ring och hör om dom har plats för dig!

Jag hade KK ca 1 månad efter det att jag bestämt mig för att göra något skoj här i livet, inte bara jobba, äta, sova, osv.

Lycka till

TACK FÖR TIPSET! Ska kolla upp det. :tummenupp

Utrustning kostar för mycket..Det är klokt att köra med bra skydd :fakta
Kom ihåg,Det är DYRT att köra hoj...
Men glädjen man får när man vrider på rullen är klart värd pengarna :squid

Något i stil med:
Suzuki Gsx-r 750?
kawa zxr 750?
Honda VFR 750?

Ja det är några förslag bara :hej

Last edited:
Ok, bara så att du har koll på vad försäkringar kostar till sporthojar när man är färsk med körkortet. Det är stora summor.
Om du blir intresserad av nån speciell hoj, ta då reg.nr på den sen ringer/e-postar du runt till en 5-6 olika försäkringsbolag o kollar vad du får för premie på den. På så sätt slipper du få en eventuell otrevlig överaskning. :skitdator

Om du inte redan gjort det kan du använda sökfunktionen här på forumet, där kan du hitta MASSOR med info om vad som gäller vid uppkörningen, försäkringar, tips om hojar och utrustning osv. osv.

Mr A skrev:
Tjena alla fartdårar! :hej Har precis hittat den här sidan.

Undrade vad man skulle köpa som första hoj är inne på någon slags streetfighter men samtidigt R1 an lockar?

Tacksam för svar

HADE

Jag var inne på en SV650, men eftersom jag skjutsar väldigt ofta så tyckte körläraren att: Minst 900cc skall du ha om du ska skjutsa ofta annars kommer du att vilja byta hoj efter någon månad.
Jag råkade provsitta en Blackbird, och blev "såld".
Blackbirden blev alltså min förstahoj, men då var jag 30 år ung.
Jag är glad att jag inte tog KK och köpte en sån hoj när jag var yngre, jag kör ju bil betydligt lugnare idag än förr.
Hojen har nu gått ca 3300mil och jag är fortfarande lika nöjd.
Har provkört ett ganska stort antal hojar, och det finns ingen jag skulle kunna tänka mig att byta bort Blackbirden mot.

Utrustning för 10000:-?

BILLIGASTE jag vet ....
Skinnställ 5000:-
Hjälm 2000:-
Stövlar 1500:-¨
Handskar 800:-
Ryggskydd 900:-

Mer Troligt är...
Skinnställ 7000:-
Hjälm 3000:-
Stövlar 2000:-
Handskar 1200:-
Ryggskydd 1100:-
Extra visir, regnkläder osv...

Ska du sen säga R1 som första hoj så skulle jag rekommendera att du söker på forumet. Då kommer du inse att hälften av oss kommer kalla dig idiot och hälften heja på för det är sketfräckt att åka och spänna i stan och dom har minsann inte kört omkull fast dom har kört 200mil per år i .....säkert en o en halv säsong.

Jag tror du nåste vara ärlig mot dog själv och känna av hur du kommer vara bakom ett styre.. Jag tror inte det är helt fel att köpa värstin dirrekt, "rallyanders" här på forumet köpte en 929 som första och han har kört bra många hundra mil nu på en månad, han säger att han har respekt för hojen och det är viktigt. Jag har kört med honom och han kör jättebra, med insidan av pallet och Jag kör hellre med honom än många andra som haft både två och tre hojar innan.

Sen finns det ju människor som ALDRIG ska ha en så´n hoj så det hänger inte bara på hur färsk man är.

Ska du ha sport så köp inte under 1 liters motor, tar ca: 1 månad så tror man att det är några allvarliga fel på 600cc då den inte svarar längre på gasen.

Visst e det bra att lära sig på en 600 med tanke på att den e lätthanterligare och inte samma vrid på låga varv - mindre risk för sladd ur kurvor. Köp vad du känner att du kan hantera.

// Helt Optimalt

Vill du lära dig att KÖRA hoj (alltså svänga och spårval och sånt som är roligt), då köper du en vettig hoj som tex SV650 och liknande. Vill du posera på stan, köra på bakhjulet och TRO att du kan köra hoj, men bli ifrånåkt av en gubbe på en XT600 när det svänger, köp en R1 eller liknande. Varför? Jo, därför att köper du en sporthoj som förstahoj så kommer hojen att vara ute och åka med dig, köper du en vettig, lite svagare maskin som förstahoj så kommer du att vara ute och åka med hojen och bli en bra förare.
Ni som köpte en sporthoj som förstahoj får gärna komma med ert gnäll nu, jag ändrar mig inte ändå. Jag hävdar att oavsett om man är 40 eller 20 när man tar hojkort så är det ett nytt moment som du aldrig varit utsatt för tidigare, nämligen att du ska ha full koll på dig, din hoj och alla runtomkring. De flesta är mer mogna vid 40 och klarar sig troligen bättre på en sporthoj än vad 20-åringen gör, men en sak har ni gemensamt, och det är att kontrollen över fordonet inte finns där, det är en träningssak som tar många år och mil. Ett misstag brukar bli mycket lindrigare med 70hk än med 150hk.

Kricke skrev:
Utrustning kostar för mycket..Det är klokt att köra med bra skydd :fakta
Kom ihåg,Det är DYRT att köra hoj...
Men glädjen man får när man vrider på rullen är klart värd pengarna :squid

Något i stil med:
Suzuki Gsx-r 750?
kawa zxr 750?
Honda VFR 750?

Ja det är några förslag bara :hej

Verkar som du o jag nästan har samma smak på hoj :)

1: gsx-r 750 årsmodell 96--->
2: zxr 750 ligger på gränsen..
3:VFR 750 inget för mig...

Tack för tipsen.

GSX-R 750 verkar vara något! Några komentarer?

Loader skrev:
Ok, bara så att du har koll på vad försäkringar kostar till sporthojar när man är färsk med körkortet. Det är stora summor.
Om du blir intresserad av nån speciell hoj, ta då reg.nr på den sen ringer/e-postar du runt till en 5-6 olika försäkringsbolag o kollar vad du får för premie på den. På så sätt slipper du få en eventuell otrevlig överaskning. :skitdator

Om du inte redan gjort det kan du använda sökfunktionen här på forumet, där kan du hitta MASSOR med info om vad som gäller vid uppkörningen, försäkringar, tips om hojar och utrustning osv. osv.

Jo det är ju ungefär som man får göra när man köper sportbil (oops får man säga sportbil här utan att bli halshuggen? ) :D

Tack för tipset.

Back