Första hoj och utrustning

martlin

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2024
Hoj
Ingen just nu
Hej! Har precis tagit mitt mc-kort och ska köpa hoj och utrustning. Har lite frågor om någon skulle vilja hjälpa mig reda ut lite saker.

Har läst att många rekommenderar en nakenhoj som första. Jag körde upp med en mt-07 och den är ju rätt så lättkörd. Har dock spanat in Kawasaki versys 650 och tycker den verkar trevlig. Hur mycket skiljer sig en sån i standardutförande utan väskor mot en nakenhoj? Skulle den passa en nybörjare eller är den för tung/hög tyngdpunkt? Kawasaki-åf där jag bor har den inte inne men har en bmw-åf med typ alla modeller inne. Vilken bmw modell är mest lik versys om man vill provköra något och få en ungefärlig känsla?

Sen undrar jag lite över utrustning. För vanlig landsvägskörning, vad är det säkraste typen av kläder man kan ha (skinn/goretex mm) och även bekvämt? Vad har man under ett ställ?

Hur bra är dom här airbag-västarna som finns?

Om man ska pendla till jobbet, vad rekommenderas för klädsel då? Finns det bra skydd som man kan ha vanliga kläder under utan att bli genomsvettig eller kör man på vanligt ställ och byter om?

Tack på förhand!

Många frågor.
Grattis till körkortet .
Versys är en bra hoj.
BMW har väl någon 800 i samma stil.
Kläder.
Inga kläderna lägre klass än AA.
På landsväg och resor ärett bekvämt textilställ bra. eller tvådelat skinn, men det blir tyngre och ofta varmare.
Till jobbet duger mc-jeans och samma jacka som ovan.
På vägen skadu ha bra stövlar, så hög klassning som möjligt. Trasiga fötter är handikappade på riktigt
Till jobbet kan du ha ankelhöga mc-skor.

Vad kör jag i.
På bana. Bra skinnställ med airbag i, Sheik NXR, Level 2p handska och TCX raceboots.
På längre rundor på väg är det textilställ, aningen enklare raceboots, samma typ av handskar, HJC 90 flippupp.
Korta turer är det AA-jeans, meshjacka ev med foder, samma handskar o hjälm som ovan och TCX ankelhöga boots.
En Hit-air airbagväst på väg och gata med snörutlösning.
Nu finns det elekteoniska airbagvästar som är bra även utanför banan.

Under så har jag alltid ett underställ med långa ärmar och ben i ett halkigt material. Under Armour är en favorit.

Versys är, vad jag förstår, en ER6/Ninja 650 med längre fjädringsväg. Samma motor iaf så den bör inte vara någon dålig förstahoj. Visst den blir lite högre och får högre tyndpunkt men å andra sidan så tyckte inspektören när jag körde upp att jag skulle tjacka en Tenere som första hoj (han höll på och prata om vilken hoj jag skulle ha hela uppkörningen) och den lär vara iaf något åt samma håll.
Vilken BMW som är mest lik? GS 600 eller F-nånnting. Dålig koll på vilka modeller som funnits och vilka som finns mer moderna.

Många frågor.
Grattis till körkortet .
Versys är en bra hoj.
BMW har väl någon 800 i samma stil.
Kläder.
Inga kläderna lägre klass än AA.
På landsväg och resor ärett bekvämt textilställ bra. eller tvådelat skinn, men det blir tyngre och ofta varmare.
Till jobbet duger mc-jeans och samma jacka som ovan.
På vägen skadu ha bra stövlar, så hög klassning som möjligt. Trasiga fötter är handikappade på riktigt
Till jobbet kan du ha ankelhöga mc-skor.

Håller med om i stort allt. Men ha hellre gympadojor/jobbskor i en väska/ryggsäck och kör med bra stövlar även vid pendling. Du vet aldrig om foten hamnar under hojen vid pendling eller på långturen. Men statistiskt sett under pendlingen tyvärr. Gäller iofs även kläder och många ställ kan du dra över dina vanliga kläder.

Med vänlig hälsning,

Jag vill instämma i kören om att inte köra mc i något som kan kallas skor. Stannar man vid ett rödljus och sätter ner foten på lite sand eller grus så kan den glida iväg och vips så har man gjort småflis av innehållet i fotleden när cykeln lägger sig ner.

Grattis till kortet :tummenupp

Förta hoj vettefan, allt utom goldwing eller liter sportis går nog bra, smaksak :)

Utrustning, som ovanstående, för längre turer ställ/skinn + airbag är att föredra. Pendla till jobbet finns det smidigare lösningar. Jag pendlar mest i 30/40 genom stan korta sträckor och kör bara med mc handskar då. Men det är definitivt värt att klä på sig ett par mc skor, handskar och tex en knox urbane, det stör nog absolut ingen men hjälper mycket vid smärre incidenter.

Med det sagt välkommen ut ur metallburarna in i hojvärlden, njut av framkomligheten och friheten :)

Köp riktiga stövlar som skyddar, det finns stövlar som kallas mc-stövlar som inte är värt namnet.
Jag har en dålig fot trots att jag hade riktigt bra stövlar när jag kraschade. Hade jag inte haft det vet jag inte hur det gått med foten 😩
Kör alltid med bra handskar, en handkirurg kan göra mycket men inte trolla.
Ett bra textilställ är vettigt, -inte billigaste skiten eller ett överprisat lyxställ…
Som första hoj blir det alltid ”fel”. Köp något billigt så byter du hoj när du vet vad du vill ha👍

Airbag är bra, de utan snöre funkar 👍

Versys 650 är en perfekt för en nybörjare. Jag har en Versys 1000 och dom är väldigt lättkörda

Angående mc-stället, så välj ett med bra skydd och andas bra.
Strunta i att försöka få ett som är regntätt nu i början, de kostar många stålar.
Jag rekommenderar att hålla ner priset genom att strunta i regnskyddande kläder.
För det tenderar att bli väldigt kostsamt med äkta Goretex-laminerade plagg.
Bättre att köpa ett separat regnställ till ett mer basic men skyddande ställ.
Om du inte vill gå all-in direkt så att säga och spendera stålarna…
För ”regntäta” ställ som är i alla möjliga hippora, airtex, eller annat copycat material tenderar att inte hålla tätt.
Det kan funka, men ofta lider man minst av någon fukt i kläderna.
Och då är det synd att ha lagt en hel del pengar på ”nästan” kvalitet och ändå bli besviken, och tvingas söka nya plagg snart igen.
Så mitt tips är bra basic ställ som andas, och separat regnställ till.

Angående mc-stället, så välj ett med bra skydd och andas bra.
Strunta i att försöka få ett som är regntätt nu i början, de kostar många stålar.
Jag rekommenderar att hålla ner priset genom att strunta i regnskyddande kläder.
För det tenderar att bli väldigt kostsamt med äkta Goretex-laminerade plagg.
Bättre att köpa ett separat regnställ till ett mer basic men skyddande ställ.
Om du inte vill gå all-in direkt så att säga och spendera stålarna…
För ”regntäta” ställ som är i alla möjliga hippora, airtex, eller annat copycat material tenderar att inte hålla tätt.
Det kan funka, men ofta lider man minst av någon fukt i kläderna.
Och då är det synd att ha lagt en hel del pengar på ”nästan” kvalitet och ändå bli besviken, och tvingas söka nya plagg snart igen.
Så mitt tips är bra basic ställ som andas, och separat regnställ till.
Det är inte säkert det hjälper att det är Goretex. Mitt Rukka läcker fortfarande trots att Rukka har fixat det och säger att det är tätt.
Det hjälper inte att visa att mitt underställ har fuktfläckar där sömmarna är.
Så köp ett enklare ställ och ett regnöverdrag.

Valet av kläder beror väl mycket på vilken typ av körning man tänkt göra. Nöjesturer i fint väder eller pendling/semesterkörning med regndagar.
För ren nöjeskörning där man väljer bort dåligt väder behöver man öht inte ett gortexställ. Men skall man pendla eller tura kanske det är det första man skall köpa.

Det är inte säkert det hjälper att det är Goretex. Mitt Rukka läcker fortfarande trots att Rukka har fixat det och säger att det är tätt.
Fullt medveten om den risken.
Men jämförelsevis så är det värt att belysa tycker jag.

Då beror det inte på att det är Goretex utan på att sömmarna inte är korrekt tejpade.
Det finns inga andra material som fungerar som Goretex. Därav patentet, kostnaden och garantierna.

Jag har tre gamla MC-ställ med Goretex. De är lika vattentäta än trots att det äldsta (BMW Savannah 2) är mer än 25 år gammalt.

Läcker det - reklamera!

Med vänlig hälsning,

Back