Förgasarjustering/ 2 takt

asfalt svarvare

stödhjulsförare
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
halloj.

hoppas det finns ngn som kan assistera med kunskap om förgasar justering.
fordonet är en sachs 50 cc, 6 växlad motor med kolvstyrt insug.
kör just nu en 26 mm förgasare och munstycke 270 (mikuni), saken är att den går jätte fint på tomgång och svarar fint på gas upp till ca 10000 rpm- däröver bluddrar/ tappar stinget, mjölkar jag gasen och lirkar lite så kommer man över detta varv och det tar sedan fart som satan i motorn (varvar ca 14000-15000 max).
har dribblat med munstycke och trottelnål och fått det till att lira ganska bra- men måste lirka på gasen för att den ska komma in i drag register.
kan det vara så att jag behöver större förgasare? eller byta trottelnål/ emulsionrör eller mellanmunstycke?
förgasaren satt innan på en likadan motor fast med slid matning, bara stoppa dit denna förgasare iom att trimmningsgraden är ganska lika.

//jj

Friskt vågat att mjölka fram varvet om den nu går leant.
Går den bra upp till 10k har du ju iaf kommit en bra bit påväg.
Grundregel för 2t är att alltid grundbestycka fet blandning genom hela registret,
för att sen magra och hitta optimal bestyckning.

Läs och lär:
http://www.mikunipower.com/Manuals/VM_Manual.pdf

Går lite snålt på högfarten är min första gissning :)

Går lite snålt på högfarten är min första gissning :)

jo, så tänker/ tänkte jag oxo till att börja med (kom sedan att tänka på john robinsons helt underbara bok om tvåtaktstrimmning- där mager blandning kan uppföra sej som fet= samma sympton).
fick ju den till att funka bättre genom att helt enkelt sänka nålen (magrare), innan förmodar jag att den dränkte sej.
men rent allmänt, känns inte en 26mm fugge lite liten?- vi pratar ju mååånga rpm samt troligen runt 13-16 hästar.
slidmatad som den var innan så är ju det en mer "direkt" styrning av insuget istf våldsamt kolvstyrt.
men, liten fugge ger bra fyllnad på lite lägre varv= bättre körbarhet. finns där ngn som minns vad dessa motorer hade för förgasar dimension när dom satt i allsköns olika 50 cc cross cyklar?

bara en liten parantes- den andra motorn där det fanns slidmatning- skulle man helt enkelt bara kunna sätta på en reed ventil på insuget för att slippa slidmatningen (som var hemmagjord och höll på att äta upp sej själv....)

// jj

Jag har för mig att det går att sätta reedventil på vilken kolvstyrd motor som helst och sen öppna upp insuget så det är öppet 360 grader per varv (eller vad man nu vill ha)

Slidmatning har jag ingen personlig erfarenhet av, även om det är jäkligt fränt :)

ettan uppåt!!; skitbra länk!! jag bugar och tackar- nu klarnar det lite om vad en fugge egentligen är och hur den funkar!!

26mm borde räcka till dina 13-16 hästar.
Min mito 125 har ca 30 hk med 28mm dellorto.

Nyheter
Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort