Förgasare till PW80

lydiahanke

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2023
Hoj
Pw80+F650GS
Tjena,

Grabben har en pw80 och han behöver en ny förgasare. Någon som har en liggandes, eller kan rekomendera ett bra alternativ. Satte på en billig kina men får inte till tomgången.

Ingen skillnad på att vrida på skruven på förgasaren (ja rätt skruv) tills den är längst in och trycker på nålen, då går den upp i fullvarv.

Tackar, trevlig söndag!

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Trycker på nålen? Vilken skruv pratar du om, varvtal eller blandning?

lydiahanke

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2023
Hoj
Pw80+F650GS
Trycker på nålen? Vilken skruv pratar du om, varvtal eller blandning?
Varvtalet. När skruven är tillräckligt långt in trycker den på (fel av mig) inte nålen utan Trotteln. Då går varvtalet upp men väldigt högt. Innan dess händer inget. Kan vrida flera varv utan att varvtalet ändras något. Den har tomgång i ca 5 sekunder sedan dör den.

lydiahanke

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2023
Hoj
Pw80+F650GS
Min ser likadan ut. Det är den inringade skruven som inte gör någon skillnad.Screenshot_20240602-185307.png

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är jag ingen förgasarexpert men om den går för snålt eller inte får nåt bränsle alls på lågfarten borde man inte kunna få nåt sånt fenomen då eller tänker jag helt galet?

Då du skruvar in tomgånsskruven så lyfter man trotteln så mycket att den börjar den gå "låga mellanregistret" precis där gången börjar påverkas av trottelnålen och då rusar motorn.

Ni får rätta mig om jag är helt ute och cyklar.

lydiahanke

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2023
Hoj
Pw80+F650GS
Nu är jag ingen förgasarexpert men om den går för snålt eller inte får nåt bränsle alls på lågfarten borde man inte kunna få nåt sånt fenomen då eller tänker jag helt galet?

Då du skruvar in tomgånsskruven så lyfter man trotteln så mycket att den börjar den gå "låga mellanregistret" precis där gången börjar påverkas av trottelnålen och då rusar motorn.

Just så den reagerar med det "låga mellanregistret".

Får väll rengöra igen, och om det inte hjälper så får ja kanske prova ovanstående länk.

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat

Du har rätt. Men inget bränsle alls från lågfarten brukar leda till att det blir jäkligt svårstartat om det alls går få igång dom, man får ju rullstarta och måste upp på tillräckligt högt varvtal & gaspådrag för att andra system i förgasaren ska ta över, mer troligt är att det bara är fel bränslemängd från lågfarten - och för mycket är lika illa som för lite.

Sedan får vi inte glömma att motorns skick i övrigt också kan ge samma symptom. Tjuvluft, dålig kompression o.s.v, kort sagt många former av läckage märks absolut mest på tomgång och minst på fullgas och högvarv, helt enkelt för att på tomgång går motorn långsamt och suger i sig lite luf/bränsle, en liten läcka som har lång tid på sig hinner läcka ganska mycket jämfört med den mängd luft/bränsle motorn normalt använder då, medan på högvarv när motorn suger i sig massor och varje varv tar väldigt kort tid hinner läckaget inte göra någon märkbar skillnad alls.

Varför behövde original(?)förgasaren bytas?

lydiahanke

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2023
Hoj
Pw80+F650GS
Låter klokt, 20år gammal och kan väl gissa på att den har fått 0 service förutom oljebyte.

Köptes utan orginal förgasare. Den hade gått sönder för många år sedan.

Går att starta med Kicken, utan större problem med chocken.

Har sprejat med bromsrengöring på dom vanligaste ställena utan att varvtalet ändras.

Kanske det kan vara Reed ventilerna som spökar. Om dom inte sluter tätt så släpper väll dom tillbaka bränsle, då borde den alltid ha förmycket bränsle oavsett vad jag gör med varvtalets inställning?

stocksjo

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2014
Hoj
2x XR650r exc-f 500
Jag hade liknande symtom på en tzr125 som efter några timmars felsökning visade sig vara packboxen innanför svänghjulet som inte höll tätt.
Så lätta på kåpan över svänghjulet och spraya lite startgas där för att utesluta att det inte läcker där.

Nyheter
Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Video: RSD Indian Scout

Indian Motorcycle har prese...

Moto Guzzi Open House 2024

Från 12 till 15 september 2...

Nya R 1300 GS Adventure visad!

BMW R 1300 GS Adventure &#8...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Trollstigen avstängd