Förberedelser inför CNC utbildning.

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date

Dominator-Rocks

Guest
Tja
Om ca en månad så skall jag hoppa på en Cncoperatörsutbildning som sedan kan leda till Cncteknikerutbilding och Verktygsmakarutbildning.

Vad kan jag göra/plugga på för att förbereda mig så jag har lite i ryggsäcken när jag kommer dit?

Tack på förhand!

Mvh
D-R

Lär dig kordinaterna, tanka hem ett CAD- program sett dig och öva, lite ritningslära är också en bra grund.
Ta över mitt jobb så jag kan rulla tummarna.

Kolla om det finns nånstans på nätet där du kan hitta alla G + M koder.. det är ju inte fel att ha med sig i bagaget sammtidigt som det är rätt lätt o lära sig..

Tex G00= snabbmatning G01=Arbetsmatning

Tackar tackar, jahopp då skall man bara göra det också.

Jag tar det i morgon :huvet är en replik som har blivit flitigt använd den senaste månaden.

Edit: Någe speciellt cad progg som e ´bra?

Kolla om det finns nånstans på nätet där du kan hitta alla G + M koder.. det är ju inte fel att ha med sig i bagaget sammtidigt som det är rätt lätt o lära sig..

Tex G00= snabbmatning G01=Arbetsmatning
alla G + M koder är ingen som kan i huvet visst de vanligaste, men å andra sidan vet han inte vilka styrsystem han ska lära eller alla kanske kör fanuc och liknande, men inget som ökar försåelsen för tänkandet.

alla G + M koder är ingen som kan i huvet visst de vanligaste, men å andra sidan vet han inte vilka styrsystem han ska lära eller alla kanske kör fanuc och liknande, men inget som ökar försåelsen för tänkandet.

Vare sig han ska köra Fanuc eller Siemens (dom vanligaste) så är deras G + M koder nästan identiska.
Därimot så är det klart att det kan skilja på vissa M koder men i det stora hela så är dom likadana. Därimot så är det ingen ide att lära sig R parametrar då det kan skilja duktigt...

Det finns ju en viss standard när det gäller dessa koder. Men sen funkar det nartuligtvis inte att bara huxflux stoppa i ett siemens prg i ett fanuc eller tvärtom och tro att det ska funka, för att det kan finnas små skillander men kan du läsa ett siemens prg så kan du läsa ett fanuc prg .

Idag finns det är konventerings prg så att du kan konventerar tex gammla borr prg från siemens till fanuc eller tvärtom.

Vad kan jag förbereda så jag har lite i ryggsäcken när jag kommer dit?

I ryggsäcken bör du packa följande för en lyckad första-dag:
  • En stock snus
  • En porrtidning (som sedan göms bakom toaletten)
  • En rejäl dos avundsjuka mot politiker och alla "kontorsråttor som tror sig veta nåt"

Du får förmodligen lära dig allt du behöver där, i och med att det är en utbildning. :fakta

Annars kan du ta med dig cellofanpackade mackor med korv.
Det är asdåligt käk på CNC-operatörsutbildningar. Allmän kännedom.

Last edited:
I ryggsäcken bör du packa följande för en lyckad första-dag:
  • En stock snus
  • En porrtidning (som sedan göms bakom toaletten)
  • En rejäl dos avundsjuka mot politiker och alla "kontorsråttor som tror sig veta nåt"

Jag har ju precis slutat snusa. :huvet
Runka i skolan inte min grey! Kolla i porrtidningar när jag bajsar :näsblod
Näh :3freak

Du får förmodligen lära dig allt du behöver där, i och med att det är en utbildning. :fakta

Grejen är ju att det är kul Å va lite bättre en alla andra.

Då kan man vara den tuffa balla killen som slänger snus i nacken på folk.

:huvet Fast jag snusar junte.....

Grejen är ju att det är kul Å va lite bättre en alla andra.
Då kan man vara den tuffa balla killen som slänger snus i nacken på folk.
:huvet Fast jag snusar junte.....

Du tar ju på dig rollen som plugghästen. :fakta
Seså, sitt där fram och smöra för läraren. :brynad

Jag driver för övrigt, det verkar inte ha nått ända fram. :hihi

Du tar ju på dig rollen som plugghästen. :fakta
Seså, sitt där fram och smöra för läraren. :brynad

Jag driver för övrigt, det verkar inte ha nått ända fram. :hihi

Mjo då det gick fram jag är inte svår sådär :tungan

Skolan är inte riktigt min grej så jag är lite nervÖ´s :gnissla

Back