Föra över pengar via nätet?

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Ska sälja bilen och köparen vill föra över pengar via nätet hemma hos mig. Han har Nordea och jag Handelsbanken så det tar visst 1 dag innan pengarna kommer in på mitt konto.
Jag själv lever ju på stenåldern, så jag är inte så hemma på det här med överföringar...
Är detta att lita på?

/Micke

Är väl en fördel om du är påläst om hur man gör detta innan ni sitter där och ska slå igen affären.
Men det är väl ett helt ok sätt att flytta stålar tycker iaf jag.
Jag skulle nog tro att risken för att ngn knackar ner dig och snor stålarna (om du nu tar ut kontanter ) utanför banken är större än att dom försvinner i sajberspäjs.
Men jag antar att bilen kommer skrivas över på dig och att du får ta den i bruk redan när ni trycker på "sendknappen"? Jag skulle INTE skicka stålar ena dagen och skriva över bilen andra.
//Tobbe

EDIT: Nu sitter jag här med åsneöron :huvet det var juh du som skulle SÄLJA bilen juh, men som sagt flytta stålarna skriv över bilen, kolla när han flyttar stålarna. Du kan juh be honom visa dig att han verkligen har stålar på kontot innan ni för över + att han visar dig att transaktionen är gjord. Men vid närmare eftertanke, varför kan ni inte åka till banken och slå igen affären? : EDIT

Last edited:
Min förra MC-försäljning gick till på liknande sätt fast då hade köparen Föreningssparbanken och skulle föra över pengar via telefonen. Det jag gjorde var att ringa till banken i förväg för att fråga ut dom exakt hur telefonbanken fungerade. Ärligt talat är det en situation som jag tänker försöka undvika i fortsättningen för det var lite pirrigt. Bättre att i god tid be köparen att ha kontanter redo eller göra upp om gemensamt besök av bankkontoret.

En idé i ditt fall skulle kunna vara att be en polare som har Nordeas internetbanktjänst medverka vid överföringen och se till att allt går rätt till. Jag har själv Nordea så om det är till hjälp skulle jag kunna logga in och kopiera instruktionerna för överföring till Handelsbanken och PM:a över till dig.

Det är inga problem med det (som jag känner till)
Om du sitter med så kommer du se på en gång att pengarna är dragna från hans konto och till vilket konto de har tagit vägen, även om det tar ett tag innan de dyker upp hos dig.
Mig veterligen så går det inte att stoppa överföringen när du har kommit så långt så det borde vara lugnt för dig!
Förresten, jag har själv Nordea och har ofta flyttat pengar till andra banker.

När jag köpte min senaste så förde jag över pengar hemma hos honom, vi hade samma bank så han såg ju direkt att han hade fått pengarna. Det va jätte smidigt, va ju lite nervös för att något skulle strula men de va inga problem.

Jag köpte en hoj på just det sättet en gång, överföring av pengarna skedde via internet. Funkade bra.

Det går att ringa till banken och dra tillbaka överföringen i efterhand. Jag har testat en gång när jag skulle handla på annons, säljaren var oärlig och hade inga planer på att skicka sakerna (som han troligtvis inte ens hade i sin ägo). Jag ringde bara min bank och berättade och efter 30min ringde killen på banken tillbaka och sa att det är ordnat. Han sa nåt i stil med att har det gått mindre än 5dagar behöver dom inte medella den andra banken om det utan kan bara rycka tillbaka pengarna.

Gilgo skrev:
Det går att ringa till banken och dra tillbaka överföringen i efterhand. Jag har testat en gång när jag skulle handla på annons, säljaren var oärlig och hade inga planer på att skicka sakerna (som han troligtvis inte ens hade i sin ägo). Jag ringde bara min bank och berättade och efter 30min ringde killen på banken tillbaka och sa att det är ordnat. Han sa nåt i stil med att har det gått mindre än 5dagar behöver dom inte medella den andra banken om det utan kan bara rycka tillbaka pengarna.
Det här komplicerar förstås det hela ytterligare om det är så att någon är ute efter att blåsa en. Undrar vad som gäller här rent formellt. Borde man kanske egentligen då vänta 5 dagar innnan man skriver på kvittot om att man har mottagit pengarna?

Jag köpte min hoj på detta sätt. Jag förde över pengar till hans konto (SEB) från mitt (Föreningssparbanken), de tog en dag men mig veterligen kan man som sagt inte stoppa överföringen. Vi skrev på kvittot som det var, att vi förde över pengar från mitt konto(med nr) till hans konto(med nr) och att det var via min bankatjänst. Inga problem!

//@

Rammstein skrev:
Tackar för alla svar :Bugar

Låter ju läskigt att det GÅR att dra tillbaka stålarna. :gnissla

Du får väl bilda dig en uppfattning om vad du dealar med för person, vilket iof är svårt! "i de lugnaste vatten..." osv

//@

Det är lättast om ni har samma bank för då ser du direkt att pengarna finns på ditt konto men nu hade du ju inte samma bank.
När jag pröjsade för mycket på en räkning så kunde jag inte stoppa överföringen pga att jag hade satt räkningen som en direkt betalning, hade jag därimot satt den efter datum hade jag kunnat ta tillbaka pengarna.
Så med andra ord så måste han sätta den som en direktbet. för då kan han inte ta tillbaka den och då måste du ju veta hur hans internetbank fungerar.
Lättast e nog att du ringer telefonbanken.

berggren_martin skrev:
Det här komplicerar förstås det hela ytterligare om det är så att någon är ute efter att blåsa en. Undrar vad som gäller här rent formellt. Borde man kanske egentligen då vänta 5 dagar innnan man skriver på kvittot om att man har mottagit pengarna?

Skillnanden blir bara att om personen ifråga vill ha tillbaka sina pengar så får du hem ett papper där det står att så har skett. Så uppfattade jag det. Är det inom 5 dagar så syns det bara på hans kontoutdrag. Men jag kan ha missuppfattat det. Säkraste är nog att ringa till någon bank och fråga.

d1ce skrev:
Du får väl bilda dig en uppfattning om vad du dealar med för person, vilket iof är svårt! "i de lugnaste vatten..." osv

//@

Och de e inte de lättaste dom som blåser folk ser man de inte på för dom är så van me vad dom gör,så dom är lugnet själv (som du även säger d1ce). Men nu vet jag ju inte vad de e för nått som ska säljas en fet merca eller en Fiat uno.......

Jag skulle ta postväxel.

du äger ju hojjen och ska som ägare skicka in papprerna på hojjen. bara att vänta en dag med att skicka in papprerna och säga det till "nya" ägaren. kommer inte pengar in så skickas inte papprerna och en stöldanmälan görs då hos polisen! och var noga med att skriva detta på ett kvitto!!!!

tomas_e skrev:
du äger ju hojjen och ska som ägare skicka in papprerna på hojjen. bara att vänta en dag med att skicka in papprerna och säga det till "nya" ägaren. kommer inte pengar in så skickas inte papprerna och en stöldanmälan görs då hos polisen! och var noga med att skriva detta på ett kvitto!!!!
Bra tips, den ska jag köra med nästa gång om man måste använda internetbanker :tummenupp

Blocket kör en smart grej, det står "betala säljaren" så behåller blocket pengarna tills det visar sig att affären är uppklarad. Står mer på deras sida. Om det är där du säljer vill säga...

Drkosmos skrev:
Att ni inte använde en bankväxel.
Mycket smidigt och det är bara den personen som den är skriven till som kan lösa ut den.

Postväxel , jag köpte min hoj nyss med just en postväxel och det är INTE så att bara den som den är ställd på kan hämta pengarna .
Jag ställde den på mig, när jag skrev under så förvandlades den till pengar, hade jag tappade den kunde vem som som hittat den hämta pengarna på banken. (går kanske att stoppa i nödfall)

Ville bara säga detta så att ingen som har en postväxel är oaktsam och tror att han är den enda som får ut pengarna......

Back