Få av ljuddämpare på GPX

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Får inte av ljuddämparna på min GPX600 :( Det ser ut som att ljuddämparna bara är påträdda utanpå headern (heter det väl), för de sitter inte ihop med någon svetsfog där, utan det är ett litet mellanrum mellan rör och dämpare. Plockade av ljuddämparna från fästena i ramen så att de hänger löst. Omöjligt att dra av skiten dock, sitter som berget. Slagit mig stum i armarna med gummiklubba utan resultat. Hur fan får jag av dem?

Gå loss med rostlösare och värm eventuellt för att se om de hjälper?

Bilder kan underlätta ibland med :)

Rostlösare tror jag inte hjälper, röret är 100% fritt från rostangrepp och ser i stort sett nytt ut. Fast det är ju 22 år gammalt, så det kanske är rost där man inte ser? Ska ändå prova att spruttla på rejält med 5-56 och prova varmköra en smula innan jag går lös med klubban igen.

Men tänk om det inte ens ska gå att ta av ljuddämparen? Finns det nån möjlighet att röret är helt ihopsvetsat från mynning till slut? I Haynes servicemanual står det inget om att avmontera ljuddämparen från själva avgasröret i avsnittet om att demontera avgas.

Ska ta en bild senare idag när solen gått upp.

Skälet till att jag vill ha av dämparjävlarna är att jag mätt upp lite hastigt och biltemas universal slipon verkar passa rakt av utan knussel! (finns inga modellspecifika slipon till hojen)

Kollar man Kawasaki´s egna microfisch så har inte själva ljuddämparen något eget art.nr. så det betyder att det inte är en egen del, verkar inte bättre än att dom är ihopsvetsade med grenröret men det är väl bara att sätta sågen i röret på lämpligt ställe.

GPX600_ZX600-C3_Muffler.png

Men va faaan, vad är det för jävla skit!? Vill ju inte behöva kapa rörjäveln och sedan märka att "oj, sliponet passade visst inte alls". Så sitter man där med ett kapat avgasrör och ett par mil till närmsta svets!

Kanske ska plocka fram nitverktyget och borra ur popnitarna till höljet runt insatsen. Vem vet, kanske döljer sig något spännande där inne!.. hmm

Helsystem på GPX :gnissla Tror 4-1-systemet från GPZ600 skulle passa, också vanligare att finna GPZ600:or med effektspipa än GPX600:orna.

Hittat ett helsystem för 699 euro, som passar modellen. Sen 2500-3000kr för inställning och bänkkörning. 10 000kr, nästan vad jag köpte hojen för ju. :D Känns i så fall mer värt att sälja vidare hojen för typ 13 000kr, lägga till 10000kr plus några tusenlappar till, och köpa en R6, R1a från sent 90 tal, tidigt 2000 tal, med redan monterat slipon.

Någon här som bor i typ göteborgstrakten, har en duglig svets och nån kapsnurra? Skulle i så fall vara kul att komma över och få sågat av dämparjäklarna och ditsvetsat biltemaskiten! :) Kan bjussa ett par tre hundringar eller nåt som tack för hjälpen!

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort