Första Hoj Er6, Z650, XJ6 eller liknande?

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Nu ska jag svära i kyrkan...
Ett separat ryggskydd är bättre än ett i jackan. Det gäller ända till den dagen man tycker det är bökigt att sätta på sig och hoppar över det (eller som jag, ändrar vikt så det slutar passa). I det läget är ett skydd i jackan bättre.
De bästa skydden är de man använder. De som hänger i garderoben gör ingen nytta.

Helt rätt! Jag tänker att man kan kosta på sig två jackor, typ ett skinnställ för dom där långa lediga dagarna där man ändå bemödar sig att krypa in i korvskinnet, med separat ryggskydd, och kanske en separat skinnjacka med inbyggt ryggskyd samt allvädersbyxor där man får plats med ett par jeans eller shorts under för den vardagliga jobbpendlingen. Personligen tycker jag inte det är så jobbigt att spänna på mig ryggskyddet när jag ändå ska ut genom dörren.

Jag menar, grejerna håller ju i många år, man kan nästan se det som en engångsinvestering.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jo, Horneten hade väl i runda slängar 30 hästar mer än ER-6N, vägde mindre och hade väl egentligen heller inget av det där massiva lågbudgetbygget över sig. Det var ju väsentligen hela grejen med ER-6:an då den kom att den kostade en spottstyver mot vad dåtidens bästa mellanklassare gjorde.

Men det går inte att komma ifrån att det också var en radfyra med en väldigt toppig effektkurva. Kul på alldeles riktigt blev lill-Hornet väl först vid 9-10 000 rpm...

Sa ju att jag är tråkig och kör fegt. :fakta Tänkte som första hoj. Sen kan Horneten antagligen vara en bättre hoj att växa i om man gillar naket. Iom att jag körde den i skolan så var det väl inte så mycket tokvarvning mer än bromstester och upp på motorväg så jag har nog varvat ER6an mer.
Ta mitt inlägg för vad det är, tänkte första hoj och kanske inte något längre projekt. Jag hade iaf mycket skoj med ER6an jag hade :)

Nu har iofs TS skaffat en knarr men det kanske är någon mer som hittar tråden.
 
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Berzerker Z650 Evo, Berzerker KX 500 Deathstroker, Berzerker Pro Mule
Gott folk, jag var och tittade på den svarta. Men beslöt mig för att avvakta.
Ska titta på denna och till 90% köpa denna idag om det inte visar sig att det är något fel på den:
https://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_z650_abs_Performance_84548484.htm?aw=1

Den hade mer saker som medföljer.
Bl.a. Akrapovic full exhaust system.


Grattis till din Z650 Performance:Bugar Jag å frun har tvärtom gått från starkare kawor (16’ ZX-10R, 13` ZX-10R, 07` ZX-10R, 98’ ZX-9R, 94’ ZX-9R, 86’ GPz 900R, 84’ GPz 900R...) å gått över till Z 650 Performance å förstås anpassat den liiite till.... billig att ha å när kunnandet finns, så går det göra mycket busroligt med den.:yoparty
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Har du kraschat någon gång?

Nej. Om det är tur eller skicklighet ska jag låta var osagt. Egentligen beror det nog mest på att jag kör lugnt och förutseende, och sällan eller aldrig i stan med tät trafik. För mig är mc-åkning bara en avkopplande fritidssyssla, och utövas mest på lugna landsvägar. Singelolyckor är inget jag oroar mig för, att kasa omkull i en kurva ed tror jag mig kunna överleva. Det enda som gör mig nervös är bilar som kör ut från korsande vägar, men dessa har man lärt sig att se upp med.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Grattis till din Z650 Performance:Bugar Jag å frun har tvärtom gått från starkare kawor (16’ ZX-10R, 13` ZX-10R, 07` ZX-10R, 98’ ZX-9R, 94’ ZX-9R, 86’ GPz 900R, 84’ GPz 900R...) å gått över till Z 650 Performance å förstås anpassat den liiite till.... billig att ha å när kunnandet finns, så går det göra mycket busroligt med den.:yoparty

Kul att höra! :)
 

FreddanO

Ny medlem
Gick med
7 May 2014
Ort
Nyköping
Hoj
Ingen

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har en AGV K5S och en HJC FG-ST (Lorenzo replica!) och är skitnöjd med båda.
Tycker att min HJC känns något mer bekväm på huvudet ("inredningen" är helt fantastisk), dock skär hakremmen in i käkbenet en del så man får ganska ont redan efter någon halvtimme med hjälmen på, tror dock att felet ligger i hur min skalle är utformad då sambon inte har samma problem med sin HJC.
Älskar min AGV och väljer den 9 av 10 dagar i veckan, den var inte gratis när jag köpte den men om det är något som är värt att lägga lite extra pengar på så är det en hjälm som sitter riktigt bra på skallen. :tummenupp
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
En hjälm som sitter perfekt på huvudet är det viktigaste. Hittar du flera som du känner sitter skitbra så kan du börja titta på betygen. Det är min åsikt iaf.

Bra tips. Allright, då ska jag fortsätta testa tills jag hittar en som sitter bra; och kollar i andra hand på sharp testet.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Och om ett par hundra mil är det dags för ventilsjustering som ligger på 6-8000kr

...Men likafullt, i mina ögon, mer hoj att leva med än de andra listade maskinerna. Blev faktiskt uppriktigt liiite ledsen på ögat då Honda lade ner tillverkningen av Hornet 600. Visst, rejält tilltufsad av Street Triple, försäljningen hade säkert dippat och produktionskostnaderna stigit? Och lite gammaldags även fast den fått några face-lifts genom åren. Men en trevlig liten hoj, var det. Lite av en ikon, rent av...? Men Honda är inte särskilt sentimentala av sig i det avseendet...
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
...Men likafullt, i mina ögon, mer hoj att leva med än de andra listade maskinerna. Blev faktiskt uppriktigt liiite ledsen på ögat då Honda lade ner tillverkningen av Hornet 600. Visst, rejält tilltufsad av Street Triple, försäljningen hade säkert dippat och produktionskostnaderna stigit? Och lite gammaldags även fast den fått några face-lifts genom åren. Men en trevlig liten hoj, var det. Lite av en ikon, rent av...? Men Honda är inte särskilt sentimentala av sig i det avseendet...

Åkte faktiskt idag och köpte en Hornet 600F från 2000 till flickvänner och för att träna Moto Gymkhana med :), trots sina nästan 20år så växlar hojen perfekt och är riktigt rolig att leka med, och inte så hög är den heller så nu kan man äntligen lägga ner knäet :banana ( på en instängt parkeringsområde självklart:) )
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Åkte faktiskt idag och köpte en Hornet 600F från 2000 till flickvänner och för att träna Moto Gymkhana med :), trots sina nästan 20år så växlar hojen perfekt och är riktigt rolig att leka med, och inte så hög är den heller så nu kan man äntligen lägga ner knäet :banana ( på en instängt parkeringsområde självklart:) )



Yupp, bra skit, var det. Även om jag personligen älskade storebror 900:an ännu mer. Tyvärr brukade väl fotpinnarna ligga i backen innan knäet, bara. Men vi hade mycket kul ihop, hen och jag *smackade han belåtet*
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Åkte faktiskt idag och köpte en Hornet 600F från 2000 till flickvänner och för att träna Moto Gymkhana med :), trots sina nästan 20år så växlar hojen perfekt och är riktigt rolig att leka med, och inte så hög är den heller så nu kan man äntligen lägga ner knäet :banana ( på en instängt parkeringsområde självklart:) )

Flickvänner? ;) Bigamist, javisst!?

Lägga ned knät. Det har jag gjort på alla mina hojar. Nödvändigt, nej! Kul för mig med åldersnoja och barnsligt sinne, ja!
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Flickvänner? ;) Bigamist, javisst!?

Lägga ned knät. Det har jag gjort på alla mina hojar. Nödvändigt, nej! Kul för mig med åldersnoja och barnsligt sinne, ja!

Stavade två öl senare :tuttar
Är man duktig och teknisk så kan man nog lägga ner vilken hoj som helst. Har en FZ1SA och är 176 lång, använder HELA mönstret på däcket men når fortfarande inte ner med knäet ca 6-7 cm :tungan
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag kommer skydda mig från topp till tå, speciellt som nybörjare. Min barndomsvän omkom i en mc olycka för några år sedan, så har stor respekt för det hela.
Det är säkert klokt. Vad jag menade med mitt inlägg var mer att hojen är det intressanta, det är den man drömmer om och diskuterar med sina kompisar och i sådana här spalter. Det är hojen det handlar om, det är för den man kämpar med att ta körkort.
Skyddsutrustningen är mer ett nödvändigt ont, något man måste skaffa men inget man egentligen är intresserad av eller står och suktar över i butiker och kataloger. Om man nu inte har någon okänd böjelse som man kanske inte vill tala högt om...
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Det är säkert klokt. Vad jag menade med mitt inlägg var mer att hojen är det intressanta, det är den man drömmer om och diskuterar med sina kompisar och i sådana här spalter. Det är hojen det handlar om, det är för den man kämpar med att ta körkort.
Skyddsutrustningen är mer ett nödvändigt ont, något man måste skaffa men inget man egentligen är intresserad av eller står och suktar över i butiker och kataloger. Om man nu inte har någon okänd böjelse som man kanske inte vill tala högt om...

Då förstår jag.
Just nu, efter dagens övningskörning längtar jag bara till att köpa varma MC-kläder. Kylan var inte nådig idag. haha
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Allright gott folk då har jag köpt full kit.
Jag köpte:

1. Handskar GP Plus
2. Jacka från comforce i läder
3. Hjälm från AGV (tror jag får lite migrän av den, kändes bäst i affären men nu hemma känns det som att den ger mig lite huvudvärk. Men det kanske bara är i början?
4. Skor från Alphine stars
5. Ryggskydd Nucleon KR-2
6. Full Kevlar Jeans med inbyggda skydd för Höft och knä.

Mycket var på REA på lelles MC kläder, så det var ju något. Prutade givetvis med. hehe

Se bifogade bilder.
Jeansen var rätt tajta, men skydden sitter på plats då; plus de tänjer sig säkerligen lite ( hoppas ) .

ObXP3CI.jpgQlkSlJc.jpgpubkIvA.jpg
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Härligt!
Hjälmen formar sig lite efter skallen med tiden.
Kanon val av ryggskydd, det är så jäkla bekvämt och blir inte alls svettigt och äckligt.
Min sambo och båda mina föräldrar köpte det efter att ha provat mitt, grymt är det!
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top