Extern HD funkar inte med Win 7

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Har märkt att en del externa HD inte syns när man har win 7.

Finns det nåt man göra åt det?

Den är förmodligen formaterad i FAT32 eller vad det heter.
Formatera om till NTFS så skall det funka.

ELLER så krockar enhetens "enhetsbokstav" med en annan enhet med samma bokstav -> ändra enhetsbokstav i diskhanteraren.

Något av dessa borde lösa ditt problem.

Den är förmodligen formaterad i FAT32 eller vad det heter.
Formatera om till NTFS så skall det funka.

ELLER så krockar enhetens "enhetsbokstav" med en annan enhet med samma bokstav -> ändra enhetsbokstav i diskhanteraren.

Något av dessa borde lösa ditt problem.

Har en disk tex. som fungerar om jag kopplar in den till min multimediastation men inte när jag sätter den direkt i datorn. Då dyker den upp i nätverket. Kan det bero på fel format då?

Googlade fram en sida där det fanns en uppsjö bra tips:

http://en.kioskea.net/forum/affich-47589-disk-drive-not-showing-up

fat32 skall väl ändå läsas av windows 7 utan problem? sedan att du bara kan formatera 32gb osv är en annan femma. Måste man inte ha fat32 för exempelvis kompabilitet till linux eller mac skall man självklart köra ntfs av säkerhetsskäl. Man vill ju gärna ha kvar sin data intakt. Ju större disk med fat32 desto mer problem.

Har en disk tex. som fungerar om jag kopplar in den till min multimediastation men inte när jag sätter den direkt i datorn. Då dyker den upp i nätverket. Kan det bero på fel format då?

Hur menar du att den dyker upp i nätverket? förklara mer.
Kan du läsa från den osv men att ikonen dyker upp på fel ställe?

Vilka specifika diskar har problem?

Om du kommer åt disken på andra ställen eller att den dyker upp i "autoplay" föreslår jag att du läser länken och byter enhetsbokstav ex.

Last edited:
Windows 7 har ett irriterande sätt att hantera USB stick och HD. Oavsätt om man bara drar ur sladden direkt eller "Ejectar" den först så plingar det till och sen när man stoppar i den igen så ploppar Scandisk upp och vill leta fel. Gör man det hittas aldrig något fel och den funkar bra.

När man "Ejectar" den får man precis som i XP ett meddelande om att det är säkert att "Remove" men "lampan" slocknar inte som på XP.

Om man inte låter Scandisk leta fel så funkar det i alla fall och om jag sätter i den i en XP dator så funkar det som det skall

Jag har provat på flera datorer med 7 x32 och x64. Samma sak på alla.
Skitirriterande.

Så störande.

Nu är det en 3.5" HD som jag inte kommer åt när jag mha en IDE -> USB-kontakt. Kopplar in den i mediaspelaren så kommer jag åt den.

Hur formaterar jag den? (kan inte formatera den över nätet verkar det som)

EDIT: nu hittade datorn 3.5"-disken :va Passade på att formatera den.

Last edited:
Back