EU vill förverka dina gamla fordon

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att lämna EU är nog tyvärr inte så ”bara”. Se på den tid och de pengar som lades ned för att Storbritannien skulle kunna lämna.

Sedan skulle jag inte bli ett dugg förvånad om blåögda svenska politiker har nästlat in sig i ännu värre avtal som verkligen tar makten ifrån Sverige och gladeligen lämnar över den till Bryssel. Bara för att få hänga med urusla Ursula, kalla sig EU-parlamentariker och sitta i loungen på Arlanda och bräka ur sig ”jag jobbar i Bryssel den här veckan, serru”…

Det där med bränsleskatter och reduktionsplikt är ju bara ett exempel, där svenska politiker ju inte verkar få bestämma vad som ska gälla i Sverige, trots att det går jättebra för t.ex. polska politiker att bestämma exakt vad bensinen ska kosta i Polen.

Nä, klimatet i San Diego såväl som Vancouver lockar. Det senare kanske ännu mer, med badstrand till snöskoteråkning på 3000 meters höjd inom en halvtimme.
Polen har väl fått bidragen indragna för att de inte gör som de blir tillsagda, det ska de väl ha heder för.
Om eu drar in bidragen till Sverige kan vi ju sluta betala eu istället. Sverige borde ha en maktställning som betalande medlem, men vi har röstat fram för syltryggade politruker.

notrightrider

You got to be trusted by the people you lie to.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Skönt, det blir inget.
...säger en sosse:
”Är en folkrörelse”
En annan som nu sällar sig till skaran av kritiska röster är den socialdemokratiska Europaparlamentarikern Heléne Fritzon. Hon kommer att ta strid för frågan i parlamentet.

– Vi har en folkrörelse i Sverige, en motorrörelse, ett kulturarv – och den vill jag värna. Jag bor själv i en liten by på den skånska landsbygden där motorintresset är väldigt stort. Där åker man omkring i EPA-traktorer, veteranbilar och raggarbilar. Den här lagen passar helt enkelt inte här då äganderätten till bilen är viktig och måste respekteras.

Vidare menar hon att man även vill skydda den hobbymarknad som finns för bilar och bildelar, där människor byter reservdelar med varandra och på så sätt återvinner.

– Vi kommer aldrig att släppa igenom en sådan här lagstiftning då det är bilägaren själv som ska bestämma när dennes gamla Volvo är redo att skrotas och inte EU.

Mina fetningar, men det sista låter ju bestämt och bra. Vi får väl se hur det blir med det.

Nå, ärendet är uppe för diskussion i vart fall och har nått allmänmedia. Alltid något.

Synd bara att artikeln illustreras av en havererad raggarbil, i stadstrafik - komplett med sydstatsflagga och allt.
Nog ingen slump att bildredaktören valde just det fotot...

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Minsann!

IMG_20231126_095455_212.jpg

Tillräckligt mycket klick igår för att få bli löpsedelsnyhet idag.

Ja ja, ingen skall i efterhand kunna säga att "dom inte såg det komma".

Och ändå tror jag nätbruden hos GT är det bestående minnet för dem som passerar.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Det är beklagligt att media vinklar mot "raggarhotet". Många kan nog tänkas vilja slippa från en del av avarterna som följer i cruisingars kölvatten.

Om man istället dånade på med att:
EU vill skrota Musse Piggs bil!

_smh1917.jpg

Ja, eller ännu hellre:

EU vill förinta det svenska folkhemmet!

images (15).jpeg

...så blir det nog annat ljud i skällan. Jag tror det träffar närmare hjärtat.

(Ja, rubrikerna är förljugna. Så har jag fått lära mig att det skall se ut.)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är beklagligt att media vinklar mot "raggarhotet". Många kan nog tänkas vilja slippa från en del av avarterna som följer i cruisingars kölvatten.

Om man istället dånade på med att:
EU vill skrota Musse Piggs bil!

View attachment 492534

Ja, eller ännu hellre:

EU vill förinta det svenska folkhemmet!

View attachment 492535

Jag tror det träffar närmare hjärtat.

(Ja, rubrikerna är förljugna. Så har jag fått lära mig att det skall se ut.)

Jag skulle vilja se fler bilder på nästan färdigt renoverade veteranbilar. Dom där som kanske stått obesiktade i 5, 10 eller rent av 20 år för att ägarna har ägnat tusentals timmar av sin fritid för att renovera dom. Fordon som helt plötsligt riskerar bli skrot eftersom de inte besiktats de senaste 2 åren.

Gärna bilar som varit lite alldagliga som gamla Saab och Volvo.
Jag har sett någon diskussion där vissa trädkramare hugg ner på argumentet om någon gammal Ferrari för att de var så ovanliga att de inte existerar och dessutom ägs dom förstås av de rika elaka.

Andra tror sig ska slippa a-traktorer på vägarna och fulla raggare som spelar hög musik.

Nyheter
Hoj-X 2024

Den andra till fjärde febru...

Honda miljardsatsar på elmotorcyklar

Tidigare under veckan höll ...

Triumph TF 250-X redo för crossbanan

Det har ryktats om den så l...

Anmälan öppen för Speed Weekend

Den 1-2 mars nästa år är de...

Mer om MC-Mässan 2024

Den 26 – 28 januari samlar ...

Nya KTM 1390 SUPER DUKE R

KTM har lanserat 1390 SUPER...

KTM 1390 Superduke R 2024!

Till nästa år firar KTM Duk...

Triumphs nya cross presenterad, välkommen TF 250-X!

Idag visades den äntligen u...

Nya endurokläder från USWE!

USWE Lera, byxor och tröja....

MC-Mässan 2024 närmar sig

Den 26 – 28 januari samlar ...