ERF misstag genom tiderna

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag biktar mig

Mitt första ERF med Team AuguSunBrink på Knudan gick sådär, ERF:et startade vid lunchtid, men på förmiddagen hade jag kört R-1000 och Alkahai kört R-600, en mycket osmart start på dagen eftersom när starten på ERF:et gick så stod Brink utan hjul på Alkahais hynda 600RR, panikmeck och ut med Alkahai fem varv försenad, ta det lugnt däcken är kalla manade Brink, med ett vrål kör Alkahai ut på rakan och klotar på första varvet.

Efter en lång stund kommer en dammig pilot med en skrotig hynda gåendes i depån, panikmeck igen med silvertape och metalliskcement, in till bes. där dom manar oss att hålla koll på ev. oljeläckage.

Brink rullar ut, vi ligger toksist eftersom vi tappade 45 minuter på meck, men Brink kör som en raket och det gör även Alkahi nu när däcken är varma, jag däremot kör på safe eftersom jag redan är trött.

Vi går i mål på 23:e plats och det är skitbra med tanke på allt vårat strul.

Sensmoralen är att inte tävla innan tävling, samt att vara bättre förbereda.

Ojoj, vi ställde också till det lite på vårt första och enda ERF hittills. Allt gick bra under Striders första timme. Byte till MrLind som gasade friskt men några varv senare kommer han in i depån och har tappat transpondern. Jag funderar lite och kommer på att R1an har USD-gaffel vilket betyder att det inte går att fästa transpondern på gaffelbenet aldeles ovanför framskärmen för när man bromsar kommer skärmen trycka till transpondern. Efter en timme hade både tejp och buntband släppt. Ny trasponder som vi stoppade i innerfickan. Lind vurpade, vi mekade en massa, Strider sticker ut men glömmer givetvis transpondern i Linds innerficka så han får vinkas in igen. Därefter går allt bra ;)

Gött me strul...

Mina ERF har aldrig varit speciellt lyckade. Första på k-skoga hade Geiger kvalat som 10 eller 12 tror jag, vilket var jävligt bra. Starten gick och innan vi kom iväg så var vi på typ 27 plats. Gieger kom åt dödarknappen, slog i fel växel.. bla bla bla. Börjar att jaga ikapp framförvarande, ligger väl på en 14 plats när det är dax för att byta in mig. Men istället för att byta tar jonas en titt i trösens lekahav. Hojen var dessutom hel, bara styrdämparfästet som vridit säg. Typikst.
Anderstorp, bra kval av John som tog starten bra, var väl 5 eller 6 i första bytet. Jag körde halv stadigt och hyffsat fort för att vara på en lånad Ris1 :tungan Vi fick till gryma byten, nästan, och tankningarna stämde perfa med resterande tid osv. När de är 20 min kvar liger vi och jagar mumlan bla. Sen ser vi någon stckare som står i slutet av rakan där gamla huvudläktaren är... John, visade sig att kedjan gått av. Värst av allt var nog att det var typ 3 team som låg före oss som hade ett tankstopp kvar....
Knudan, fy fan vad jag hatar den banan, försökte torpedera mumlan, lyckades halvt, tappade en transponder, glömde transponden ett par ggr, gäller hela teamet, men fick i alla fall komma i mål för omväxlingens skull :banana
MEN, viktigast av allt, har haft grymt kul!

Efter kaoset med Team AuguSunBrink så bildade jag, Metallgutten samt Boxer Team the båtten is nådd, EMR Racing #83.

Vi köpte Chrilles gamla Da Killed Suka, på köpet fick vi ventilsallad med makaroner, dock fixade Nr:18 biffen, han ordnade så att hojen lagades hos Marcussen i Halmstad till ett mycket bra pris.

Hojen gick en del träningar innan vi körde upp till Gnällersåsen för att göra debut, den som varit snabbast skulle kvala, vanligtvis är det ingen utkvalning på ERF men pga vissa team anmälde sig i sista sekund så blev det 20 lag för mycket.

Jag va redan på plats men var f-n va dom andra piloterna, det visade sig att bussen dom åkt med hade gått sönder i Ljungby, köp ALDRIG en transit, piloterna anländer klockan 4 på morgonen.

Efter en god natts sömn på 2 timmar så ska vi upp och bes. samt kvala, vår snabbaste pilot hade dock aldrig kört på Åsen och visste inte ens var depåutfarten låg, men vår hjälte ger sig ut ändå.

Varvtiderna sjunker och Teamchefen valmers myser, vi ser på monitorn att tiden måste ner 2-3 sekunder till, enligt teamorder så håller vår hjälte stumt sista varvet, innan depåkurvan så damma det till och blir tyst.

Vår hjälte ligger livlös i bollhavet med en ganska så trasig hoj, dock reser han sig som en vålnad ur dammolnet och inväntar skamkärran, han klarade sig bra och hojen höll rätt skapligt.

Utkvalade men med ett flak sort guld så ser vi vårat första ERF ifrån läktaren, vi är lite matta men på kvällen är vi glada och grillar gott med ännu mera bira.

Hey vi va glada, Luff gav oss en tusenlapp att festa för, dessutom sparde vi däck och bensin, hojen kostade 20:- att laga, vårt billigaste ERF.

Last edited:
Team The båtten is nådd, EMR Racing #83 anmälde sig även till Anderstorp

Vi lagade hojen efter fadäsen på Åsen, lite plast och silvertape så stod den där lika skabbig och ful som en hyena, två veckor innan ERF:et så testade vi hojen på SRW, den gick skitbra ända tills växelaxeln brast, en gammal skada från Åsen visade det sig.

Ny axel beställdes och den kom efter lite strul dagarna innan racet, dock va ingen av oss hemma efter som vi reser i tjänsten för att ha råd med denna dyra hobby.

Kvällen innan racet börjar vi mecka, motorn plockas ner och med lite våld så sitter den nya axeln på plats, nu är det bara att lasta och köra upp till Anderstorp där Nr:18 hade fixat ett depåtält som vi skulle sova i.

Anländer mitt i natten och väcker halva campen, rullar av hojen och gör en sista finjustering på växellänkaget, som nu mitt i natten säger snäpp...

Helvetes satans skit, klockan är 3 på natten och länkaget bestämmer sig för att ge upp, men vi kämpar vidare och messar Nr:18 om extra delar.

Efter ännu en god natts sömn på 2 timmar väcks vi av Nr:18 som anlänt redan klockan 6 för att hjälpa oss, en krokig orginalpinne samt HPD (hop plockade delar) ifrån Fastcorner löste det hela.

Vi rullar upp till bes. Där Brånalt påpekar att vi måste betala startavg. Först, men vi är trötta och vägrar, se till att bes. Så betalar vi om liket går igenom snäser vi, liket lever och vi betalar.

Kvalet går bra och Teamchefen valmers förpassas till däckbytare, Oscar dyker upp med en winerlängd och hjälper oss att meka.

Tävlingen går skapligt och vi kommer in som 33:a, detta skyller vi på att vår tankanlage kommer ifrån Biltema och består av ett 3 liters plastmått, valmers och co fyllde totalt 100 liter bensin i detta mått.

Nu kommer jag på att jag inte ätit något på hela dagen och får akut näringsbrist som får kureras på Burger King, mätta och nöjda styr vi hemmåt och dumpar liket i garaget.

Sensmoralen är att inte tokmecka natten innan race.

GSXR1100R skrev:
Team The båtten is nådd, EMR Racing #83 anmälde sig även till Anderstorp

Vi lagade hojen efter fadäsen på Åsen, lite plast och silvertape så stod den där lika skabbig och ful som en hyena, två veckor innan ERF:et så testade vi hojen på SRW, den gick skitbra ända tills växelaxeln brast, en gammal skada från Åsen visade det sig.

Ny axel beställdes och den kom efter lite strul dagarna innan racet, dock va ingen av oss hemma efter som vi reser i tjänsten för att ha råd med denna dyra hobby.

Kvällen innan racet börjar vi mecka, motorn plockas ner och med lite våld så sitter den nya axeln på plats, nu är det bara att lasta och köra upp till Anderstorp där Nr:18 hade fixat ett depåtält som vi skulle sova i.

Anländer mitt i natten och väcker halva campen, rullar av hojen och gör en sista finjustering på växellänkaget, som nu mitt i natten säger snäpp...

Helvetes satans skit, klockan är 3 på natten och länkaget bestämmer sig för att ge upp, men vi kämpar vidare och messar Nr:18 om extra delar.

Efter ännu en god natts sömn på 2 timmar väcks vi av Nr:18 som anlänt redan klockan 6 för att hjälpa oss, en krokig orginalpinne samt HPD (hop plockade delar) ifrån Fastcorner löste det hela.

Vi rullar upp till bes. Där Brånalt påpekar att vi måste betala startavg. Först, men vi är trötta och vägrar, se till att bes. Så betalar vi om liket går igenom snäser vi, liket lever och vi betalar.

Kvalet går bra och Teamchefen valmers förpassas till däckbytare, Oscar dyker upp med en winerlängd och hjälper oss att meka.

Tävlingen går skapligt och vi kommer in som 33:a, detta skyller vi på att vår tankanlage kommer ifrån Biltema och består av ett 3 liters plastmått, valmers och co fyllde totalt 100 liter bensin i detta mått.

Nu kommer jag på att jag inte ätit något på hela dagen och får akut näringsbrist som får kureras på Burger King, mätta och nöjda styr vi hemmåt och dumpar liket i garaget.

Sensmoralen är att inte tokmecka natten innan race.

kunde inte låta bli :hihi

Bifogat

• rpv4yBvyjj.jpg
    rpv4yBvyjj.jpg
    57.2 KB · Visningar: 427
Fy fan va bra GSXR1åenmassanollorR! :Bugar

Borde inte du å dina gelikar ge ut en bok med kåserier från banorna?
Jag skulle t.o.m. betala 50 öre för boken. :tummenupp

Sweedo skrev:
Fy fan va bra GSXR1åenmassanollorR! :Bugar

Borde inte du å dina gelikar ge ut en bok med kåserier från banorna?
Jag skulle t.o.m. betala 50 öre för boken. :tummenupp
Tack en gör va en kan, antagligen skulle det gå bättre på racen om man sov istället för att mecka, det gick bättre på sista racet, då flöt allt och hojen stod klar i god tid innan racet, 6 timmars sömn innnan racet räckte till en 18:de plats på Knudan, men ju mer det strular desto roligare storys att berätta, ibland funderar man vad man håller på med och varför, RR är dyrt, tidsödande, farligt, jobbigt och helt underbart kul.

Ni som läser detta inser snart att ett ERF oftast inte består av enbart förare, det krävs massor av kompisar som hjälper till med, tankning, meck, delar, mat samt div annan service, vi tackar Nr:18, Marcussen, Fastcorner, Oscar, Freppa, Lunkan och alla andra som ställt upp för oss :Bugar

GSXR1100R skrev:
Ni som läser detta inser snart att ett ERF oftast inte består av enbart förare, det krävs massor av kompisar som hjälper till med, tankning, meck, delar, mat samt div annan service, vi tackar Nr:18, Marcussen, Fastcorner, Oscar, Freppa, Lunkan och alla andra som ställt upp för oss :Bugar
:mad:

I senaste Bike finns ett reportage om ERF och att döma av det händer det en massa roliga saker i depån under ett lopp :hihi

sandstream skrev:
I senaste Bike finns ett reportage om ERF och att döma av det händer det en massa roliga saker i depån under ett lopp :hihi
Mer än du kan ana...
Med jämna mellanrum kommer det nån som vurpat och letar efter delar eller hjälp att fixa trasiga prylar, och trots att man är konkurrenter så får man hjälp!

Stämningen i depån under ERF är klart trevligast av alla olika racingformer jag hållit på med. Kan starkt rekomenderas.

Webspy skrev:
Stämningen i depån under ERF är klart trevligast av alla olika racingformer jag hållit på med. Kan starkt rekomenderas.
Speciellt på läktaren.

Bifogat

• 2004_0725_060708AA.JPG
    2004_0725_060708AA.JPG
    74.1 KB · Visningar: 243
ERF Knutstorp 2003.10.04

Kapitel 1.
Jag och en norsk polare hade bestämt oss att köra detta sista avslutande lopp tillsammans. Det började med att jag fick köra ensam i racebussen, eftersom han skulle ha med bruden och tre barn. :kocko
Någon mil söder om Hallandsåsen gav så denna racebuss upp. :brinnerup Det fick bli bärgning till Knutstorp... :huvet
Väl framme på banan ca kl 01.30 var det bara att lägga sig. Min polare som lyckades ta in på Scandic Hotell på Center Syd i Löddeköpinge, checkade in ca kl 04.00 och skulle möta mig på bana kl 08.00 dock senast kl 08.30. Kl 08.55 kom han dinglande precis 360 sekunder innan träningen började.
Nåväl vi tränade och kvalade in på 10e plats. :tummenupp

Kapitel 2.
Starten blev horribel. Jag klarade att dra i väg på tvåan och av bara reflex så klarade jag dessutom att peta i trean. Jag kom ut som näst sist i första sväng. :huvet
Men redan efter ett varv började upphämtningen och jag körde upp mig till en 6e plats etfter 45 min på en regnblöt bana. :banana
Nu körde min polare 45 min och vi höll som bäst en 5e plats. :tummenupp
Min tur igen men nu hade det torkat upp och vi bestämde oss för att köra slut på regndäcken för att spara in ett däckbyte. Efter 45 minuter kändes hojen som en banan på crossdäck :banana och jag seglade in i depån för däck och förarbyte. :hihi
På med ett par Dunlop sulor och min polare drog i väg för 45 nya minuter.

fortsättning ERF Knutstorp 2003.10.04

Kapitel 3.
Enda problemet var nu att han inte hade med sig ungarna och tanten. De var igen på Scandic utan bil... :kocko
När så koncentrationen avtog och focus flyttades över från racing till hur han skulle hämta ungarna skedde misstagen som avslutade vårt ERF.
I S-et uppe vid muren över krönet, glömde han bort att släppa gasen och påföljande panikbromsning in i sväng var ett faktum... :notme
Jag är säker på att GSXR1100 fortfarande har bilder på vraket, och link till tråden där skadelistan står.

Hojen är idag reparerad och fungerar alldeles utmärkt!

ERF Knutstorp 2004-10-02

NYTT FÖRSÖK!

Kapitel 1.
Med nytt mod önskade jag ännu en gång prova på ERF, denna gång utan min norske vän! :kocko
Tack vare Sporthoj fick jag tag i thundrace och grandmaster som Teamade upp under Toggas Pågar.
Resan gick bra och allt skulle vara klart kvällen innan loppet. Tält, reservhoj, delar etc såg ut att vara perfekt.
På morgonen blev vi tvugna att tokmeka lite eftersom bromsoksbulten inte gick att dra loss. :huvet
Detta löste vi genom att borra ut bulten och flytta över ett komplett bromssystem från reservhojen. :tummenupp
Så började träningen och bakhjulet rullade trögt. Efter två-tre varv rök hjullagret och hojen började att gunga ubehagligt från sida till sida. :huvet
Pitstop och på med ett nytt bakhjul - OK.
De två andra förarna fick också kjört in sig på hojen utan några problem.

Kapitel 2.
Starten gick och i år klarade jag att starta i ettan och tjänade många plasseringar in i första sväng. Några varv senare tror jag vi låg 10-12e plats och det gick väldigt bra. Så kommer hårnålen del 1:
Trångt spår och trång utgång, tidig på gas med nerlägg och plötsligt spinner bakhjulet upp bredvid mig. Jag klotar!!! :confused:
Får rullat av hojen från banan, inspekterar skadorna, och försöker att starta den igen. En knäckt potpinne, småskraper och hojen köres in i depå för snabbreparation. Tio minuter senare är allt klart :Bugar
Grandmaster ligger nu hopplöst näst sist.

Fortsättning

Kapitel 3.
Grandmaster kör bra, vi hämtar in tid till framförvarande och efter ca 40 minuter lämnar han över hojen till thundrace som också klarar av ett prickfritt pass. Så är det då denna Salö's tur igen. Han som proklamerade lugna varv i ett jämnt tempo. Han som redan har klotat en gång... :huvet
Jag kör i väg fint och försiktigt väl medveten om vad som gick fel sist. I hårnålen där jag tidigare använde tvåan, bestämmer jag mig denna gång att använda trean så att jag slipper den brutala effekt som fanns (!) i min motor. Men jag bestämmer mig för att hålla samma spår och det går ju fint i ca 20 varv.

SÅ HÄNDER DET IGEN :confused: :confused: :confused:
Bakhjulet släpper och ännu en gång kör hojen om mig på utsidan. Nu fattar jag ingenting!!! Men med lite gräs i kåpan, i övrigt inga skador, kör jag fort som f-n in för ett nytt förarbyte.
- Har du varit omkull nu igen? :va

:confused: :confused: :confused:

Back