Erf 2007

GSXR Junior

RadicalRider
Gick med
21 Oct 2004
Hoj
GSXR1000
Nu e det dags!.. Vi e några som funderar på att köra ERF nästa år.:)

Ni får JÄTTE gärna hjälpa oss med lite tips inför säsongen 2007... Alla tips beaktas:tummenupp , stora som små, dumma som kloka... Kom med tips!

Hoppas på en kul fight nästa år :arsele

Ja man drömmer ju om att komma med i ERF-cirkusen... Vårt team Happy Racing Club (HRC) rann dessvärre ut i sanden detta år.
Kanske 2007 kan bli av!! :tummenupp

Dr.Bike skrev:
2477886 Ja man drömmer ju om att komma med i ERF-cirkusen... Vårt team Happy Racing Club (HRC) rann dessvärre ut i sanden detta år.

Japp....
Och då med ännu tyngre personal! :yoparty

Om jag inte fått allt helt om bakfoten så kommer det -07 gå en B serie av stapeln för oss amatörer!

Kör långa och vurpfria pass så kommer ni aldrig sist.

Dr.Bike skrev:
2477886 Ja man drömmer ju om att komma med i ERF-cirkusen... Vårt team Happy Racing Club (HRC) rann dessvärre ut i sanden detta år.

Lätt!

...Men tipsen boys!

Kamikaze kid skrev:
2477896 Japp....
Och då med ännu tyngre personal! :yoparty

Om jag inte fått allt helt om bakfoten så kommer det -07 gå en B serie av stapeln för oss amatörer!

Låter som musik chefen!
Tyngden kan JAG stå för!

GSXR Junior skrev:
2477909 Lätt!

...Men tipsen boys!

Ja du...
Satsa på en hållbar hoj och tillbringa lite tid i depån!
Man får nog bättre totaltid på att få gejjorna att hålla och inte vurpa än att ha en "värsting" maskin som inte håller!

Dr.Bike skrev:
2477927 Låter som musik chefen!
Tyngden kan JAG stå för!

JAg då?
Ser jag ut som en badmodell eller? :mad:

Last edited:
GSXR1100R skrev:
2477902 Kör långa och vurpfria pass så kommer ni aldrig sist.

Låter som essensen av ERF! :tummenupp

(men jag förstår allvaret bakom det ganska plattitydmässiga tipset) Det är lättare sagt än gjort, och ditt tips verkar vara det sundaste jag sett i denna genre' SÅ att verkligen BÖRJA från DET hållet är ju helrätt. (men svårt när man vill vara snabb och när tävlingsådran pulserar!!)
För som sagt; Det är lätt att säga Halleluja...men att GÖRA det! ;)

samma med ERF. Enkel ggrundtanke...men att ta det dit oxå.

Kamikaze kid skrev:
2477932JAg då?
Ser jag ut som en badmodell eller? :mad:

Ja du får ha stenar i fickorna som straffvikt!

Sammanfattar råden hittills:

Långa pass, Inga vurpor, Korta stopp... tjaa, drämmer man i med Hög fart här så är man snart en vinnare! *tjoohoo* :D (ironi)

Last edited:
Glöm inte heller att ha roligt! endurance racing for FUN ;)
Mycket personal i depån är också viktigt, MINST fyra man enligt vår erfarenhet. Två vid tankningen och två i depån, gärna med någon form av kommunikationsradio mellan de två depåteamen. Det är också bra om man har någon som håller koll på att förarna får i sig mat och dryck, som förare tenderar man att bli väldigt fokuserad på sin körning.
Trimmade moppar är kul men dom håller inget vidare, satsa på en hoj med standardmotor utan exotiska komponenter, det blir billigast så.
Klocka i depån och klocka på hojen är också bra för att hålla reda på hur länge man varit ute, även dator är bra för då kan man koppla upp sig mot transpondersystemet och se hur man ligger till.
Det viktigaste är dock att man har med sig gott om öl och kommer tidigt dagen innan racet för att gå banan, ljuga och umgås med alla trevliga människor i depån :tummenupp
Får se om vi blir uppklassade eller om vi får möta er i B-serien, jag är lite kluven inför nästa år. Jag hoppas att det blir tillräckligt många team för både en A och B-serie och att båda serierna är "fullbelagda" för då finns det alltid någon att tävla mot. Två serier med få team i låter dock inget vidare för oss som inte har med toppstriden att göra.

Dr.Bike skrev:
2477939 Låter som essensen av ERF! :tummenupp

(men jag förstår allvaret bakom det ganska plattitydmässiga tipset) Det är lättare sagt än gjort, och ditt tips verkar vara det sundaste jag sett i denna genre' SÅ att verkligen BÖRJA från DET hållet är ju helrätt. (men svårt när man vill vara snabb och när tävlingsådran pulserar!!)
För som sagt; Det är lätt att säga Halleluja...men att GÖRA det! ;)

samma med ERF. Enkel ggrundtanke...men att ta det dit oxå.

Ja du får ha stenar i fickorna som straffvikt!

Sammanfattar råden hittills:

Långa pass, Inga vurpor, Korta stopp... tjaa, drämmer man i med Hög fart här så är man snart en vinnare! *tjoohoo* :D (ironi)

Kör fort !
Det går fortare än man tror.
Misstro depåsignaler om förarbyte, de kan vara falska:mad:
Kör långa pass.
Ha sketa kul :tummenupp

GSXR Junior skrev:
2479947 Helt klart vettiga tips! Jag :Bugar !

Mer?!..
Skriv papper på vems saker som är vems, hur ni delar upp allt ekonomiskt vid vurpor och nedläggning av team.
Gör en realistisk budget, jag skulle vilja säga 10 000 kr / rejs.
Med snål däckbudget går det att komma lägre.
Se till att ha en reservförare klar för inhopp vid sjukdom m.m.
Planera era kalendrar i GOD tid och styk tidigt dom rejs ni VET ni inte kommer att åka till. Bestäm er för boende.

Läs igenom tävlingsreglementet o skaffa det ni behöver för t.ex tankning.
Skaffa de prylar ni vet ni behöver till hojen, dubbla kåpset, kåpglas, dubbla fälgset (regndäck på ett), dubbla uppsättningar clipon:s, fotpinnssatser.
Trist att behöva bryta ett rejs på grund av sånt strunt gått åt pipan.

Att ni behöver teampersonal har nämnts tidigare och fyra till utom förarna är inte fel.

Sen har vi allt det vanliga med verktygssats, depåtält, depåstöd fram o bak, däckkrängarutrustning, kompressor, elverk, nån typ av resultat/infotavla, m.m m.m m.

Bil o släp eller buss är också rätt bra att ha. :D

Glöm inte att ha kul och kom ihåg att det går rätt friskt ute på banan även i ERF.

Maverick_ou812 skrev:
2479996 Skriv papper på vems saker som är vems, hur ni delar upp allt ekonomiskt vid vurpor och nedläggning av team.
Gör en realistisk budget, jag skulle vilja säga 10 000 kr / rejs.
Med snål däckbudget går det att komma lägre.
Se till att ha en reservförare klar för inhopp vid sjukdom m.m.
Planera era kalendrar i GOD tid och styk tidigt dom rejs ni VET ni inte kommer att åka till. Bestäm er för boende.

Läs igenom tävlingsreglementet o skaffa det ni behöver för t.ex tankning.
Skaffa de prylar ni vet ni behöver till hojen, dubbla kåpset, kåpglas, dubbla fälgset (regndäck på ett), dubbla uppsättningar clipon:s, fotpinnssatser.
Trist att behöva bryta ett rejs på grund av sånt strunt gått åt pipan.

Att ni behöver teampersonal har nämnts tidigare och fyra till utom förarna är inte fel.

Sen har vi allt det vanliga med verktygssats, depåtält, depåstöd fram o bak, däckkrängarutrustning, kompressor, elverk, nån typ av resultat/infotavla, m.m m.m m.

Bil o släp eller buss är också rätt bra att ha. :D

Glöm inte att ha kul och kom ihåg att det går rätt friskt ute på banan även i ERF.

Tackar!

Hur många förare är optimalt?

Tre förare är optimalt, två förare är för lite. Detta naturligtvis beroende på bana, Knutstorp höll på att ta död på mig, en riktigt fysisk bana. Anderstorp och Mantorp kräver inte samma fysik.Kom sedan ihåg att det kommer gå fort, att bli omkörd är något man får vänja sig vid. En riktigt snabb kille som kör snabba gatgruppen och får för sig att tävla i ERF får räkna med att ligga minst 10 sekunder efter dom snabbaste per varv på en bana som Anderstorp, mer troligt är att det kan röra sig om 15 sekunder eller mer!

GSXR Junior skrev:
2480006 Tackar!

Hur många förare är optimalt?

Har man snabba & aggresiva förare så sliter det däck, hjulbyten tar tid, tid kostar placeringar, placeringar vill man ha.

Har man långsamma & försiktiga förare så riskerar man att bli torpederade pga för många omkörningar.

Har man dålig depåpersonal så spelar det ingen roll om förarna kör som gudar.

GSXR1100R skrev:
2480314 Har man snabba & aggresiva förare så sliter det däck, hjulbyten tar tid, tid kostar placeringar, placeringar vill man ha.

Har man långsamma & försiktiga förare så riskerar man att bli torpederade pga för många omkörningar.

Har man dålig depåpersonal så spelar det ingen roll om förarna kör som gudar.

Shit vilket neggo inlägg :D

Omformulering:

- Kör snabbt men mjukt så ni får ut maximalt av däcken.
- Kör förutsägbart och diciplinerat för att minimera oreda vid omkörningar.
- Träna depåpersonalen på de kritiska momenten: Tankning, däcksbyte.

Jag vill lägga till:
Var helt överens om vilka depåsignaler som gäller + hur föraren skall signalera till depån.

Triggerhappy skrev:
2480364 Shit vilket neggo inlägg :D

Omformulering:

- Kör snabbt men mjukt så ni får ut maximalt av däcken.
- Kör förutsägbart och diciplinerat för att minimera oreda vid omkörningar.
- Träna depåpersonalen på de kritiska momenten: Tankning, däcksbyte.

Jag vill lägga till:
Var helt överens om vilka depåsignaler som gäller + hur föraren skall signalera till depån.
Det gäller att sätta skräck i nybörjarna, annars kör dom oxo ifrån oss :tungan

GSXR Junior skrev:
2480689 Du har min respekt :bow

Du e trots allt gammal som gatan och man ska ju respektera de äldre ;)
Jag ska sätta av dig i bollhavet din snoris :tungan

GSXR Junior skrev:
2477804 Nu e det dags!.. Vi e några som funderar på att köra ERF nästa år.:)

Ni får JÄTTE gärna hjälpa oss med lite tips inför säsongen 2007... Alla tips beaktas:tummenupp , stora som små, dumma som kloka... Kom med tips!

Hoppas på en kul fight nästa år :arsele
Mat, Mat, Mat och nybryggt kaffe så signa en kokerska.

Svar: Nej jag är redan signad för 2007 :D

Back