En fundering för SM!

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag mailade nyss Magnus Lindh och frågade om man kan få åka elmotor i SM. Anledningen till detta är att jag kommit över lite information om att det finns ett företag som börjar ta ut lite seriös kraft ur en elmotor, som dom dessutom redan provat montera i en mopedram.

Jag fick som svar att det nog skulle kunna vara möjligt att ställa upp, men då utanför tävlan när den inte passar i någon kubik-indelning. Eftersom effekten kommer vara lägre per kilo än en vanlig snurra och att de modeller som finns nu inte ger mer än runt 40 hästkrafter och att det säkerligen inte skulle vara nog många för en ny klass, så tycker jag att man iaf skulle kunna köra i open.

En del av anledningarna till varför jag tycker det här är intressant är för att vi blir mer och mer nertystade när det gäller våran bullernivå. Med en elmotor skulle man kunna åka runt huset hos grannarna utan att de blev irriterade på ljudet ;) Sen är jag jäkla nyfiken på hur det vore att köra en sån här också! Nånstans ska vi i framtiden, och jag ser det här som ett alternativ!

Låt höra åsikter! Är det någon mer som e eggad på åka ljudlöst?

Jodå det borde vara intressant med tanke på ljudnivå och koldioxidutsläpp. Dock ytterst skeptisk till att det finns något som funkar tillräckligt bra idag, för racing. 40 hk är väl inte helt åt skogen, men vad väger aset med stora batterier? Om det inte hänt något fantastiskt på batterifronten så är det väl där skon klämmer... Gärna länk till informationen om elmoppen.

von reisen skrev:
Jodå det borde vara intressant med tanke på ljudnivå och koldioxidutsläpp. Dock ytterst skeptisk till att det finns något som funkar tillräckligt bra idag, för racing. 40 hk är väl inte helt åt skogen, men vad väger aset med stora batterier? Om det inte hänt något fantastiskt på batterifronten så är det väl där skon klämmer... Gärna länk till informationen om elmoppen.
Det var inte på den här sajten jag läste om det först men det här är iaf företaget som bygger dessa motorer: http://www.rasertech.com/

40hk var jämfört med en större enduro/crossmotor i vikt, vägde tydligen två kilo mer. (450 eller större, jag minns inte riktigt vad det var men jag tänkte på motard-sm när jag läste det)

Batteriet behöver ju bara hålla i 20 minuter ;D

Batteriet måste hålla FULL effekt i 20 minuter.

För endurance rejs så får man ha en kärra efter med batterier tror jag.
:rofl

Dessutom den dagen det blir olagligt att köra med kolv då vet jag inte vad jag tar mig till. Inga effektkurvor med karaktär, inga växellådor och inget ljud. Inga schyssta oljiga timmar i garaget heller. :(

Daniel

ypvs skrev:
Batteriet måste hålla FULL effekt i 20 minuter.

För endurance rejs så får man ha en kärra efter med batterier tror jag.
:rofl

Dessutom den dagen det blir olagligt att köra med kolv då vet jag inte vad jag tar mig till. Inga effektkurvor med karaktär, inga växellådor och inget ljud. Inga schyssta oljiga timmar i garaget heller. :(

Daniel
Endurance får man nog hålla sig ifrån ;D

Jag har inte hundra koll på elmotorer men, vad menar du med att det måste hålla full effekt? Man använder ju inte all effekt hela tiden...

Visst borde det gå använda motorn som generator när man bromsar in?

oj elmotor...är de inte då man har den jämnaste effekt kurva hela tiden..typ allt hela tiden :yoparty

Ångmaskin är bättre - fullt vrid i mängder redan från första kolvslaget! :)

30 kw --> 30000w/24v=1250 A
Säg ett 24 v batteri på 100 Ah --> 100 Ah/1250 A= 0,08 h --> 4,8 min
Alltså full fart i nästan 5 minuter med 100 % verkningsgrad och ganska stort batteri...

Du borde kunna hämta tillbaka lite vid inbromsningen men all kraft kommer ursprungligen från batteriet och där är begränsningen. :D

Klart grabben skall ha en el-moppe! Batterier som räcker max en kvart då vet vi var vi har dig, perfekt. Bromsarna är väl det minsta bekymret de använder du ju knappt ändå... Inga utsläpp av avgaser, en tvättäkta miljöhjälte. Fan Olle jag tror du börjar bli gammal nu när du har börjat tänka på buller och miljön... :tungan

RJ skrev:
Klart grabben skall ha en el-moppe! Batterier som räcker max en kvart då vet vi var vi har dig, perfekt. Bromsarna är väl det minsta bekymret de använder du ju knappt ändå... Inga utsläpp av avgaser, en tvättäkta miljöhjälte. Fan Olle jag tror du börjar bli gammal nu när du har börjat tänka på buller och miljön... :tungan
Jag har ju sagt det hela tiden ju! Å sist vi var å körde i spöregnet på bussjö klarade jag bara av 1,5h i sträck. Dessutom tappar jag håret också!

Nästa gång du ska te midlanda å köra så slå tre plingar hem till mig, för jag ska hänga med! :tummenupp

Det är ingen minimoto , det är en mongomoto.

Det är den hojjensorten (4-takt) som är större än mini och midi.

Schysst bana i allafall !

RedBaron skrev:
Här är en elektrisk minimoto som kör skjortan av konkurrenterna: http://www.eveez.com/Video/Start Race R1.WMV

Intressant artikel om elektriska hojar: http://www.gizmag.co.uk/go/4083/

Intressanta länkar, enligt sista länken behövs inte mer än 1/3 av effekten på en elmotor för att hänga med en bensinmotor. Massor med vrid från botten som kommer nästan helt linjärt. Men batterier med hög kapacitet och låg vikt är fortfarande dyrt...

Utanför racebanan vore en oxygen scooter fräckt:
“A lot of our customers have solar systems. Last night I delivered a new Oxygen scooter to a customer who has a solar array on his roof. So he can charge his vehicle off the solar panels on his house and that way he doesn’t have to pay for any petrol to get to and from work.” :banana

Last edited:
Jösse skrev:
Det är ingen minimoto , det är en mongomoto.

Det är den hojjensorten (4-takt) som är större än mini och midi.

Schysst bana i allafall !
Heh, jag adderar ordet "Mongomoto" till vokabulären. Kan vara rätt elakt om det används vid rätt tillfälle. :)

watermark.php

Kommer detta skall jag konvertera till HD knutte med shapps :(

Igentligen är det här en grej alla måste tänka på, oljan kommer ta slut.
Sen att motor ljud mm försvinner är sorgligt men om man får välja kör jag hellre nåt som surrar än ingenting alls.

Elbilar och elmotorcyklar tror jag inte ett dugg på. Jag har sett exempel på hoj med litiumjon batteri och de har inte imponerat speciellt mycket map körsträcka och hastighet.

Miljövänligt? tja, bättre än ottomotorer blir det men man flyttar i princip utsläppen från motorn till kraftverket som producerar elen. I det här fallet får det anses som kolkondens på marginalen = smutsigast möjliga.

Inte för att sätta käppar i hjulen på något sätt :D

Varför inte titta på biogas och etanol istället?

Back