Elektronikhjälp! [Projekt]

FolkE

TyresoMoto.tk
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
On G
Hejsan. Vi är ett par grabbar som går elprogrammet i 3an.
Som Projektarbete fick vi för oss att tillverka en "regplåtsvändare".
Genom att trycka på en knapp i kupén ska alltså regplåten där bak snurra runt så att en annan kommer fram. Syftet är att när man är på en utställning eller dylikt kunna vända bort plåten och antingen ha ett namn på en sponsor eller en lackad sida.

Vi ska använda oss av en skruvdragare som drivkraft. Från början ville vi ha 3 olika lägen den men jag tror det bara blir 2 nu.
Det största problemet är hur själva stoppfunktionen ska vara. Först va vi inne på en elektrisk funktion men nu lutar det mer åt det mekaniska hållet. Alltså tillex ett bläck som går emot när plåten har snurrat till rätt läge. Då ska strömmen brytas och samtidigt fasvända skiten så att nästa gång man trycker på knappen så går den tillbaka och samma sak händer där.

Vi går egentligen elteknik så därför är vi inte så heta på elektronik. Hoppas därför att någon kan tyda min luddiga beskrivning och eventuellt komma med lite tips.

Tack på förhand!

Ps. Håller er uppdaterade om hur projektet går.

FolkE skrev:
Hejsan. Vi är ett par grabbar som går elprogrammet i 3an.
Som Projektarbete fick vi för oss att tillverka en "regplåtsvändare".
Genom att trycka på en knapp i kupén ska alltså regplåten där bak snurra runt så att en annan kommer fram. Syftet är att när man är på en utställning eller dylikt kunna vända bort plåten och antingen ha ett namn på en sponsor eller en lackad sida.

Vi ska använda oss av en skruvdragare som drivkraft. Från början ville vi ha 3 olika lägen den men jag tror det bara blir 2 nu.
Det största problemet är hur själva stoppfunktionen ska vara. Först va vi inne på en elektrisk funktion men nu lutar det mer åt det mekaniska hållet. Alltså tillex ett bläck som går emot när plåten har snurrat till rätt läge. Då ska strömmen brytas och samtidigt fasvända skiten så att nästa gång man trycker på knappen så går den tillbaka och samma sak händer där.

Vi går egentligen elteknik så därför är vi inte så heta på elektronik. Hoppas därför att någon kan tyda min luddiga beskrivning och eventuellt komma med lite tips.

Tack på förhand!

Ps. Håller er uppdaterade om hur projektet går.
Använd istället en torkarmotor där har du de rätta funktionerna. :tummenupp

vanliga lägesgivare går väl ok.

ja går också i 3an vårat projekt är att göra en bar som blandar drinkar själv :fyllisar

På en skruvdragare kan man ändra håll på motor. Använd den funktionen inne i kupén som styrning. Sen har man bara brytare i vardera ändläge på skylten. :tummenupp

Torkar motorer är så överdimensionerade och dyra men annars så är funktionen bra. Vete fan om det räcker med lägesgivare, man måste ju få stopp på skiten också. Japp vi är inne på den idéen att utnyttja fasvändningsfunkitonen men vill hellst få till det automatiskt..
Fler idéer?

Torkarmotor

FolkE skrev:
Torkar motorer är så överdimensionerade och dyra men annars så är funktionen bra. Vete fan om det räcker med lägesgivare, man måste ju få stopp på skiten också. Japp vi är inne på den idén att utnyttja fasvändningsfunktionen men vill helst få till det automatiskt..
Fler idéer?

En torkarmotor vore väl idealisk. När du stoppar torkarna både bryter du strömmen och sedan i rätt ögonblick kortsluts motorn, den går då som generator med superhög belastning (kortis..) och tvärstoppar då..
(Allt detta finns inne i el-delen för torkaren)
Allt i ett paket.

Tsudd skrev:
Stannar inte en torkarmotor på samma ställe varje gång :confused:

Japp.

Men vad är problemet i det?

Utväxling, gode vän!
En omgång på torkarmotorn byter ena sidan till andra och ytterligare en likadan byter igen, bara att växlingen inte är vänd och tillbaka, utan vänd och sen vänd igen åt samma håll.

Om du förstår min förklaring.

amullo skrev:
Japp.

Men vad är problemet i det?

Utväxling, gode vän!
En omgång på torkarmotorn byter ena sidan till andra och ytterligare en likadan byter igen, bara att växlingen inte är vänd och tillbaka, utan vänd och sen vänd igen åt samma håll.

Om du förstår min förklaring.

Trodde inte jag skulle behöva förklara det.
Idén med t-motorer är ju just att man utan lägesgivare och annat extra junk vet exakt var motorn stannar.

Amullo förklarade bra! :D

FolkE skrev:
Syftet är att när man är på en utställning eller dylikt kunna vända bort plåten och antingen ha ett namn på en sponsor eller en lackad sida.

Yeah. Right. For sure. :rofl
Ska ni inte bygga brytare till bromsljusen också? :hihi
Hur som helst, det finns en kille som kallar sig typ triggerfaggy eller nåt på sh.com, sök på trigger och du hittar han jag menar. Han är elektronikdesigner på heltid och har utvecklat bl.a. flygplanselektronik, några laptops och en och annan DVD spelare. Han kan säkert hjälpa till...

Triggerhappy skrev:
Markus är dessutom en tvångsrunkare som har en släng av mytomani. :arsele

Jag behöver inte tvingas till självtillfredsställelse, det kommer naturligt. Se så, hjälp killen nu. Han kan väl få en referensdesign? Och nej, du har inget bättre för dig. :rofl

Varför vända håll på motorn i huvudtaget? Om ni har en hållare som kan surra runt så är det ju bara att låta den fortsätta helt varvet runt istället.
Jag skulle lösa läges delen med magnetkontakter samt en växlande brytare inne i kupén. Dvs. du ställer in vilken plåt du vill ha inne i kupén (med hjälp av den växlande brytaren), tycker på knappen och motorn går tills strömmen bryts av magnetkontakten. Kräver även lite räler m.m. imellan.

Så hade jag gjort iallafall.

EBS skrev:
Varför vända håll på motorn i huvudtaget? Om ni har en hållare som kan surra runt så är det ju bara att låta den fortsätta helt varvet runt istället.
Jag skulle lösa läges delen med magnetkontakter samt en växlande brytare inne i kupén. Dvs. du ställer in vilken plåt du vill ha inne i kupén (med hjälp av den växlande brytaren), tycker på knappen och motorn går tills strömmen bryts av magnetkontakten. Kräver även lite räler m.m. imellan.

Så hade jag gjort iallafall.
Så tänkte jag oxå. Fast å andra sidan kanske själva "vändningen" var en del av projektet. Men för enkelhetens skulle vore ju hela varvet enklast.

hållundan skrev:
Så tänkte jag oxå. Fast å andra sidan kanske själva "vändningen" var en del av projektet. Men för enkelhetens skulle vore ju hela varvet enklast.

Lättast isåfall måste nästan vara att ha en brytare med timer-funktion och så en polvändare istället för den växlande kontakten. Så att motorn går ett visst antal sekunder och sen när man ändrar till nästa plåt på brytaren så går den tillbaka. Kan kombineras med någon plåtbit eller liknande som hindrar plåten från att åka längre än den ska, med fördel en "flärp" på axeln som håller plåt-historian.

Back