Axxexs
Ordinary man doing extraordinary things
- Gick med
- 11 Dec 2003
- Ort
- Verkstan
- Hoj
- Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
FIM hade nyligen ett möte i Geneve där man även passade på att visa upp olika projekt med elektriska motorcyklar. KTM, Quantya och TTX hade olika hojar där.
Azhar Hussain som har TTX visade upp sin variant TTX01 som är en elektrisk superbike. Man har baserat sitt första bygge på en GSXR 750. Men istället för en 4-cyl bensinmotor sitter det dubbla elmotorer på 43 hk/st som tillsammans lämnar 125Nm. Toppfart ca 180km/h och 0-100 ca 3,5sek.
Det finns dock planer på en värre modell snart som kommer heta TTX02 som kommer toppa över 200km/h. Den kommer ha en egenbyggd kolfiberram då Suzukiramen är för tung och bred för denna typen av hoj. Kostnad ca 30.000 euro för den hojen räknar man med. Den kommer man bygga i en begränsad upplaga.
Batterierna har för tillfället kapacitet för att komma ett varv på Isle of Man ca 37 mil. Laddning av batteriet tar 2 timmar. Ett av dom största problemen med denna hojen är avsaknaden av buller enligt Azhar.
Jag pratade med en som som kollat på en cross som VHM hjälper KTM att ta fram delar på och dom sa samma. Man hörde den bara när den landade från hoppen att det dunsa till och att nyfikna personer ville röra på gasrullen när den stod i depån men då stack hojen iväg. Dom fattade inte att hojen var till för det var tyst om den..
Bilder på TTX01 Superbike.
KTM Zero (släpps 2011)
Quantya Strada
www.quantya.com
Azhar Hussain som har TTX visade upp sin variant TTX01 som är en elektrisk superbike. Man har baserat sitt första bygge på en GSXR 750. Men istället för en 4-cyl bensinmotor sitter det dubbla elmotorer på 43 hk/st som tillsammans lämnar 125Nm. Toppfart ca 180km/h och 0-100 ca 3,5sek.
Det finns dock planer på en värre modell snart som kommer heta TTX02 som kommer toppa över 200km/h. Den kommer ha en egenbyggd kolfiberram då Suzukiramen är för tung och bred för denna typen av hoj. Kostnad ca 30.000 euro för den hojen räknar man med. Den kommer man bygga i en begränsad upplaga.
Batterierna har för tillfället kapacitet för att komma ett varv på Isle of Man ca 37 mil. Laddning av batteriet tar 2 timmar. Ett av dom största problemen med denna hojen är avsaknaden av buller enligt Azhar.
Jag pratade med en som som kollat på en cross som VHM hjälper KTM att ta fram delar på och dom sa samma. Man hörde den bara när den landade från hoppen att det dunsa till och att nyfikna personer ville röra på gasrullen när den stod i depån men då stack hojen iväg. Dom fattade inte att hojen var till för det var tyst om den..

Bilder på TTX01 Superbike.


KTM Zero (släpps 2011)


Quantya Strada
www.quantya.com


Last edited: