El-schemat löper amok, gsxr 1100 89, tips?!

kafferaffe

tits or wheels will get you in trouble
Gick med
28 Jul 2010
Hoj
gsxr110k-89
Hej!

Nu blir jag tokig. Förra säsongen lämnade jag in gixxern 2 ggr pga fel i el-schemat, ändå så återkommer det ibland, vilket irriterar mig självfallet.

I stora drag så brukar min ena framlampa slockna, baklampan tänds ej i "on"-mode, samt på mina blinkers så lyser ibland bägge sidor stilla/pulserande, eller får ett svagt sken. Sätter jag på "high beam" så tänds baklampan, heureka! Det känns som att elen har ett eget liv.

Saker jag har gjort;
*Rengjort batteripolerna.
*Klämt på alla kablar för att hitta något kulhål.
*Jordningen är okej.

Funderar på;
*Mina relän låter mycket, speciellt de med headlights och turnsignals.
*När jag använder tutan så dunsar det en gång i själva signalhornet. Som om den inte har kraft nog att tuta.
*Batteriet är till 99% ej dåligt, då jag har haft detta problem under åksäsongen likaväl.
*Kan det ha något att göra med mitt "nya LED" baklyse från "made in china". Kanske behöver någon fördelare/transistor/motstånd?

Har ringt spinning wheel ang en el-stam i hyffsat skick, men att dra om allt är utanför mina kunskaper.
Tar gärna emot alla tips och om det finns någon här i västerås-området med insittande kunskaper så byter jag ditt kunnande på plats mot lite handelsvaror i form av papperslappar!

Bilden visar när elen leker "jag kan tända både vänster och höger samtidigt"-leken

Mvh Raffe

Bifogat

• 20130211_122239.jpg
    20130211_122239.jpg
    228.9 KB · Visningar: 87
Låter som kortis i halvljuskretsen.

Du har väl bytt framlampa till att börja med?

Om du misstänker din nya baklampa varför inte koppla in den gamla igen för att se om problemet upphör?

Jag håller med föregående, börja med att ta bort Kina bakljuset och koppla in originalet igen.

Annars/Och/Eller skulle jag ta och titta en gång till på jordpunkterna, ute vid lysena, samt inne i närheten av reläerna.
Tänk på att även om jordpunkten ser okej ut ute vid bakljuset så bör du mäta dig fram till ett bra resultat, jag tänker mest på att att ramen inte har god förbindning emellan div skarvar och dyl.

Skäggot; framlampan byttes förra sommaren. Problemet upphördes, men är tillbaka.

Har inte den gamla kvar tyvärr. Märker att baklampan lyser vid de röda området när jag trycker in helljus-knappen, märkligt är bara första antagandet.

ryssen: var någonstans sitter jordpunkterna vid lysena? Jag har sett på skissar att en jordning är vid ramen som går neråt till bromsen. Muttern som håller i batteriet är seg på att lossna bara, sedan skall jag titta på den. Men vid framlysena?
Och med bra resultat då menar vi 12v? Har en "Appa 17" apparat som jag ställer in på v-skalan och sedan mäter...

Heureka, nu har jag fixat det. Bytte ut lite relän och vips så funkar allt. Får se om det håller i sig imorgon.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla