Dumpventilsfråga

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Har problem med den nya Tial dumpen, orginalet som satt på turbon funkade felfritt. Men den nya Tialdumpen vägrar öppna, låter som om det sitter en liten fågel i turbon vid avslag.

Fjädern som sitter i är på 11psi, hur mycket vågar man gå ner utan att man riskerar att den tjuvöppnar?

Bifogar en film, där jag satte tryckmätaren på dumpventils slangen
http://www.youtube.com/watch?v=c_J1BlSbgAs

Tack på förhand

Fredrik

Inte för att jag har nån direkt koll på hur det funkar på moppar men laddtrycket hjälper ju till att hålla igen dumpventilen, så det borde inte vara nåt större problem. Om jag kopplar bort tryckslangen helt från dumpen på min gamla saab så laddar den upp till 0,5-0,6 innan den börjar tjuvöppna (APC'n begär typ 1,3 så det är inte WG'n som börjar öppna).

Men jag tycker ändå att när du släpper gasen borde ju tryckskillnaden bli tillräckligt stor för att öppna oavsett. Öppnade den gamla dumpen också redan innan du började uppnå positivt ladd vid stillastående? Det är min uppfattning att när man står stilla och torrgasar måste man ösa på ganska ordentligt innan dumpen öppnar. Turbon får ju inget direkt mottryck så den laddar inte så mycket.

edit: Såg att du hade massa turboleksaker och säkert har järnkoll på sakerna ändå... Aja, mina fem cent åtminståne. Kanske har tokfel, vad vet jag? :P

Last edited:
E nog med Saxxa,men sanningen e vidare att det där med dumpventiler/bögvissla e ett jävla gissel. Motor som motor,moppe eller bil e underordnat i detta fallet.

Det e mycket svårt att bedöma tjuvöppning å det enda vettiga sätt jag vet e att tryckbelasta systemet med pluggar i öppningarna å tryckluft samtidigt som man laborerar.
Oftast e det halvt meningslöst att ens fundera på angivelserna på fjädrarna utan enbart förlita sig till trial n error.

Sen,absolut inget illa ment,men maskin låter inte som den går speciellt jämnt på tomgång i filmen.? Kan naturligtvis vara bara filmen...
Om du behöver e du mer än välkommen förbi å använda min kvicksilver synk. Gör det arbetet lekande enkelt-å jag bor ju i stan jag med(å jobbar här)

E nog med Saxxa,men sanningen e vidare att det där med dumpventiler/bögvissla e ett jävla gissel. Motor som motor,moppe eller bil e underordnat i detta fallet.

Det e mycket svårt att bedöma tjuvöppning å det enda vettiga sätt jag vet e att tryckbelasta systemet med pluggar i öppningarna å tryckluft samtidigt som man laborerar.
Oftast e det halvt meningslöst att ens fundera på angivelserna på fjädrarna utan enbart förlita sig till trial n error.

Sen,absolut inget illa ment,men maskin låter inte som den går speciellt jämnt på tomgång i filmen.? Kan naturligtvis vara bara filmen...
Om du behöver e du mer än välkommen förbi å använda min kvicksilver synk. Gör det arbetet lekande enkelt-å jag bor ju i stan jag med(å jobbar här)

Filmen var mest till för att visa att dump slangen var rättkopplad,

Tomgången ligger på drygt 600rpm när den är kall, men det ordnar upp sig när den blir varm

Bara den inte öppnar under torrgasning (ej last) så är det ju ok, sen vad det är i undertryck spelar väl mindre roll.

Mvh Ulf

Bara den inte öppnar under torrgasning (ej last) så är det ju ok, sen vad det är i undertryck spelar väl mindre roll.

Mvh Ulf

Problemet är att den aldrig öppnar... laddtrycket vid avslag går bakvägen ut i turbon igen. Och skapar ett mycket trevligt ljud, men jag tror inte spjällen i förgasarna gillar detta. Säkerligen inte turbon heller

Vad jag försökte skriva var "så lös förspänning som möjligt utan att den tjuvöppnar"

Har aldrig sett en blingig köpe dump, men justeringen är väl med brickor?

Mvh Ulf

Kan du öppna den manuellt?

Den kan ju ha fastnat/kärvat.

Kan komma förbi imorgon under dagen om du vill och kika på det.

Är lite nyfiken på och se hur du har löst en del med oljeretur och annat också, så det skulle vara ett ypperligt tillfälle och göra det. ;)

Hur ser dumpen ut, rent fysiskt. Försöker ska mig en uppfattning om vad som kan strula för dig.

Hjälper gärna till.

Skickar PM med mitt nummer.

Back