Ducati ST4 -- trasigt motor fäste

jsweden

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Cagiva Gran Canyon 900, Moto Guzzi 1100 Sport-i, Ducati ST4
Hej!

Har problem med min Ducati ST4 -99.

Upptäckte att en bit gått ur bakre fästet på motorn, men bara på ovansidan. Under bulten finns fortfarande gods kvar.

2013-04-28 10.31.10.jpg

Hur lagar man något sådant? Måste man lyfta ur motorn och svetsa eller finns någon enklare lösning?

Tack på förhand,
Jan

Ducati ST4 samt tex 750 SS-ramarna är som ett gångjärn vilket låses i underkant av motorn. Titta på hur klena dessa ramar är i midjan ovanför motorn. Det är därför vanligt att endera motorfästena i ramen eller motorfästena i motorn spricker eftersom dessa inte klarar av de dragspänningar som motorn måste ta vid tex ett hårt nedslag med framhjulet. Jag skulle ta ur och svetsreparera motorn, samt kolla om det finns etablerade sätt att förstärka ramen med kompletterande stag som hjälper motorn, om jag ägde en sån hoj.

Om hojen inte körts hårt, så kan skadan bero på att ngn dragit åt muttern för hårt, så att motorblocket tryckts sönder.

Last edited:
Tack för svaret. Upptäckte att den genomgående bulten var av på andra (högra) sidan av motorn. Har haft genomslag i bakfjädringen och antar efter att ha tittat på olika forum att det var det som utlöste problemet.

Tack för svaret. Upptäckte att den genomgående bulten var av på andra (högra) sidan av motorn. Har haft genomslag i bakfjädringen och antar efter att ha tittat på olika forum att det var det som utlöste problemet.

Där har du nog orsaken. Genomslag bak är ett annat bra exempel på en belastning som är olycklig på dessa ramar. Det blir stora dragspänningar i motorn. ST4 samt tex 750 SS-ramarna är vridstyva och fina för sin tid, men det är mer "långskeppsstyrkan" som dessa ramar har problem med. Tittar du hur dessa ramar ser ut ovanför motorn, så förstår du nog varför. Tänk dig motorn bortskruvad, och ett rejält genom- eller nedslag fram eller bak och betänk den strukturellt klena midjan ovanför motorn.

Motorn tar alltså vid hårda ned-/genomslag större dragkrafter än vad godset i infästningarna klarar. Det borde finnas kluriga lösningar på detta i Ducati-träsket, måhända tex kompletterande stagning av ramen. Ducatister är ju lite som HD-folket: "Det är iiinget fel på hojmärket, lite justeringar bara"

Last edited:
Back