Ducati 916?

Keihin

Står när du faller!
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
Ducati 1098S
Hej!

Funderar på att pröva en Ducce. Har sett en del annonser för 916, men de verkar så dyra för att vara så gamla, typ 85 lakan för en 95:a 3000 mil. Är de verkligen värda det (objektivt asså)? Eller för att vända på frågan vad ska man ge för en 916? Vilka modeller ska man titta på? Några vanliga fel som finns på 916?

/K

Förvisso dyra att köpa men Ducati är en av dom få hojmärken som håller andrahandsvärdet bra. Jag betalade 97 för men -99 996 förra våren och då hade den gått 1000 mil. Men ett tips är att inte köpa en orginal hoj utan en med allt godis redan monterat det blir MYCKET billigare, jag har lagt 30 till bara på pipor fälgar kolfiber mm och för dom pengarna hade jag ju fått en sps eller en 998 istället.

Vad man ska ge.

Lite mindre än utsatt pris kanske.

Verkar alla dyra så är det just för andrahandsvärdet är så bra.

Håller med Hightuned, köp med så mycket godis som möjligt. :tummenupp

Ett tips är just som de andra säger att betala lite mer och få mycket mer ... En 996 är ju inte så mycket dyrare heller :banana

Är det inte en oherrans skillnad på försäkringspremierna mellan 916 och 996????

Keihin skrev:
Hej!

Funderar på att pröva en Ducce. Har sett en del annonser för 916, men de verkar så dyra för att vara så gamla, typ 85 lakan för en 95:a 3000 mil. Är de verkligen värda det (objektivt asså)? Eller för att vända på frågan vad ska man ge för en 916? Vilka modeller ska man titta på? Några vanliga fel som finns på 916?

/K
Vanliga fel är spänningsregulatorn som lägger av,dom byts till ett japanskt märke som håller (tänk på att laddlampan inte funkar efter det bytet)
Sen så kan packboxen på utgående axeln läcka samt nåt jox med en bussning
till svingen,annas inget allvarligt alls :mattias

Ang pris...man brukar få vad man betalar för...eller hur :squid

Som jag ser att de flesta ser det så får du mycket för pengarna, eller lite för pengarna...
...beroende på om man fastnat för ducati lr inte. Jag vet att jag inte gjort det iaf. För 90k får du en jädra fin (och ny[are]) japanare!

Om du skall ha Ducce med billig försäkring, så måste det vara en -98 eller äldre.
Du skall nog kunna skruva lite själv, annars kan det bli ganska dyrt!

Lycka till :tummenupp

Roger_SWE skrev:
Om du skall ha Ducce med billig försäkring, så måste det vara en -98 eller äldre.

:fakta

Alla Duccar innan 99 är billiga att försäkra (togs in med strypt effekt och inge ursprungseffekt angiven)
Speciellt billiga är 98;orna.

Satsa på en 916 SP för att få lite godis. Köp inte en hoj utan pipor och chip. Dyrt att skaffa senare. Låt första ägaren ta kostnaden. Nackdelen med en SP är att den inte går att skjutsa på.

Köper man nödvändigtvis en utan pipor så kolla på www.ducceklubben.org efter beggade rör. Brukar finnas..

Kolla så den är servad. Mycket viktigt.. Byta vippor är inte kul. Inte billigt heller för den delen.

Personligen gillar jag 748;an, men vill man ha vridet så är en 916 att rekommendera. Förutom just det som nämnts så kan jag höja ett varnande finger för att kolla så att hubben i svingen är ok. Det händer att ryckutjämnarna lossnar och börjar slipa ner grejerna. Inte billigt alls.

Annars är det bara att justera ventiler var 1000:e mil, byta kamremmar var annat år och olja var 500:e mil. Om man är pedant. Vilket många ducatister verkar vara

Och glöm för guds skull inte att gå med i SDK... :mattias

kom just på att jag måste betala medlemsavgiften :fatta!

Har tittat en del och nu fattat att det finns olika modeller :rolleyes: Att SP och SPS har flera kusar har jag oxå fattat :rolleyes: Men vad skiljer mer än bara kusarna (priset) mellan en "vanlig" 916 och en SP resp SPS?

/K

Om du kan tyska så är det här en bra sajt att börja med:

http://www.ducati916.de/frame_modelle.htm

EDIT: Annars får jag väl översätta någon dag när jag får tid... :D

Keihin skrev:
Har tittat en del och nu fattat att det finns olika modeller :rolleyes: Att SP och SPS har flera kusar har jag oxå fattat :rolleyes: Men vad skiljer mer än bara kusarna (priset) mellan en "vanlig" 916 och en SP resp SPS?

/K

S, R, SP och SPS modellerna är oftast lättare och har bättre fjädringskomponenter än "vanliga" strada, BiPoste eller E modeller.

Oftast så innebär det fullt justerbar Öhlinare bak (doh) och fullt justerbar gaffel från Showa (R modellerna och 996 sps -00 har Öhlins fram). Även justerbar gaffelvinkel (som man aldrig använder)

SP och SPS modellerna kom från fabrik Termignoni kolfiber pipor, chip och depåstöd.
Kanske lite kålfiber grejer... men inte värt såååå mycket.

Om man får tillägga lite så är det helsystem från Termignoni, vassare kammar och andra block... Kan även röra sig om större luftburk, titanstakar och ganska så mycket kålfiber i vissa fall. Varierar från år till år men -00 (sista versionen) har flest extra prylar.

Back