Dreva ner Yamaha Thunderace 1000 -97

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Jag hade tänkt att dreva ner min Yamaha Thunderace streetfighter litegrann, det sitter 17 fram och 45 bak nu.
Jag hade tänkt att sätta 15 fram istället, tror ni det kommer att göra stor skillnad ?
Jag kör sällan över 120-130 med den p.g.a av fartvinden utan kåpor.

Vart får jag tag på ett 15 framdrev ? Passar det från nån annan modell t.ex från R1:an ?
Den lokala yamaha-handlaren hade bara 17 hemma och kunde inte få tag i mindre än 16.
Men jag har ju ett 15 liggandes som är väldigt slitet som satt på hojen då förra ägaren hade den, så tydligen så ska det ju finnas att få tag på.

/Jimmy
 
Att dreva ner är alltid rätt :tummenupp men att gå ner 2 kugg fram kanske du ska undvika. Gå ner 1 kugg fram och upp 2-3 bak så blir det bättre.
 
Varför ska jag undvika att gå ner två kugg fram?
Sitter ju 45 bak och standard är 47 så den borde väl inte bli så väldigt högvarvig ändå om jag sätter 15 fram? Eller finns det nån annan anledning till varför du tycker att jag bara ska gå ner ett kugg fram.

Mvh Jimmy
 
Varför ska jag undvika att gå ner två kugg fram?
Sitter ju 45 bak och standard är 47 så den borde väl inte bli så väldigt högvarvig ändå om jag sätter 15 fram? Eller finns det nån annan anledning till varför du tycker att jag bara ska gå ner ett kugg fram.

Mvh Jimmy

1 kugge fram motsvarar ca 3 kuggar bak,så gå ner till 16 fram räcker gott o väl om du samtidigt går upp ett par kugg bak:tummenupp
 
1 kugge fram motsvarar ca 3 kuggar bak,så gå ner till 16 fram räcker gott o väl om du samtidigt går upp ett par kugg bak:tummenupp

Ok, men vad menar du med gott och väl då? Jag har ingen varvräknare på hojen, men regulatorn på 1:ans växel går i runt 135 km/h som den är nu, vad händer med ett 16 framdrev, kommer den att göra runt 120 på ettan då ?

/Jimmy
 
Ok, men vad menar du med gott och väl då? Jag har ingen varvräknare på hojen, men regulatorn på 1:ans växel går i runt 135 km/h som den är nu, vad händer med ett 16 framdrev, kommer den att göra runt 120 på ettan då ?

/Jimmy

För att hojen inte ska bli alltför högvarvig för gatåka så skulle jag inte kliva ner lägre än 16 kugg fram. Thunderace är redan så stark på låga varv så det behövs inte mer. Höga varv när det inte behövs gynnar vare sej hojen eller plånboken:) Den drevningen du har på nu är ju för att få ut lite högre toppfart så bara kliva upp från 45 till 46/47 gör skillnad på vridet.
 
För att hojen inte ska bli alltför högvarvig för gatåka så skulle jag inte kliva ner lägre än 16 kugg fram. Thunderace är redan så stark på låga varv så det behövs inte mer. Höga varv när det inte behövs gynnar vare sej hojen eller plånboken:) Den drevningen du har på nu är ju för att få ut lite högre toppfart så bara kliva upp från 45 till 46/47 gör skillnad på vridet.

Okej, tack så mycket, ska prova med 16 fram till att börja med och om det inte räcker så blir det väl 47 bak senare då.
 
Back
Top