Dnepr 16 - Möjligt att göra den körbar?

oscsan

Ny medlem
Gick med
8 May 2022
Hoj
Dnepr 16
Hej,

Jag har en gammal Dnepr 16 som köptes 1991, men som inte körts de senaste 20 åren. Den startar ej, vilket inte är så förvånande, men jag har en önskan om att få den körbar igen och jag besitter inte tillräckligt med kunskap för att göra det själv. Vet någon var man kan vända sig för att få hjälp med detta projekt?

Hälsningar,
Oscar
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hej,

Jag har en gammal Dnepr 16 som köptes 1991, men som inte körts de senaste 20 åren. Den startar ej, vilket inte är så förvånande, men jag har en önskan om att få den körbar igen och jag besitter inte tillräckligt med kunskap för att göra det själv. Vet någon var man kan vända sig för att få hjälp med detta projekt?

Hälsningar,
Oscar
Gör rent förgasarna så går den igen resten är ju gjutgärns o det går ej sönder.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nja, brytarspetsarna behöver nog också en genomgång om det finns sådana fortfarande och den vill ha ett laddat batteri för att starta.

Jag är nog forumets expert på dessa hojar och kanske kan kika på den och lära dig grunderna. Var finns hojen?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nyfiken fråga: Är det sidvagn på den?
MT-16 har drivning även på sidvagnen och kräver en del ombyggnad för att kunna köras utan holk så det lär det vara.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Josef, jag ser att du skrattar åt mit inlägg, ska du inte försvara dig?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Josef, jag ser att du skrattar åt mit inlägg, ska du inte försvara dig?
When you're right you're right.
Man har inte en gammal Sovjetisk hoj för att livet ska vara lätt så jag sa åt Motornörd att han gärna fick göra något humoristiskt av det hela. Han är alldeles för snäll för att göra det på eget bevåg.

Löjligt nog var det bara gammal bensin som gjorde att det var svårstartat just den dagen men för tillfället har jag en bunt trasiga kolvringar så hojen går inte alls.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Med tanke på det första inlägget i tråden, så bör man ta sig en funderare.
Att få igång en Dnepr kan man kanske göra med extern hjälp, men vad ska man sedan ha den till?
Inget ont om hojen som sådan, bara man vet vad man ger sig in på, speciellt om man känner att man inte har kunskaperna att skruva i den.
Kanske bättre att göra en fast installation av den istället, kan också bli vackert.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det är ju det enda med dnepr som är fränt just 3 hjuls drift.
MW/MB-modellerna är militära och har normalt 2wd med diffspärr. 3wd fanns som prototyp men jag tror inte de serietillverkats.
MT-modellerna är civila och MT08-MT12 är enhjulsdrivna medan MT16 är 2wd dock med öppen diff.

Största poängen med 2wd på dessa hojar är att man blir av med det vridande momentet när man slår på/av gasen vilket gör det mycket mer lättkört. Den klena motoreffekten gör att det sällan är brist på grepp som hindrar framkomligheten utan att motorn helt enkelt inte orkar driva.

Haha, varför byggde dom inte bara en liten fyrhjulsdriven bil utan tak då?

Då hade dom ju till och med kunnat göra den amfibisk, men vem fasen behöver en sån...
Därför att det uppdraget gick till en annan fabrik i närheten.
Villhöver heter det.:fakta
Med tanke på det första inlägget i tråden, så bör man ta sig en funderare.
Att få igång en Dnepr kan man kanske göra med extern hjälp, men vad ska man sedan ha den till?
Inget ont om hojen som sådan, bara man vet vad man ger sig in på, speciellt om man känner att man inte har kunskaperna att skruva i den.
Kanske bättre att göra en fast installation av den istället, kan också bli vackert.
Det är ju en utmärkt hoj att lära sig skruva på. Reservdelar finns, det är lättmekat och logiskt och man får en hel del övning...
Vill man ha en hoj som är skottsäker och ska servas på verkstad är det nog bättre att satsa på något annat men en hygglig MT-16 är synd att göra blomlåda eller dylikt av.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Därför att det uppdraget gick till en annan fabrik i närheten.
Villhöver heter det.:fakta

Ja, folk som bara köper saker dom BEHÖVER har sällan fräna saker.
VILLHÖVER sakerna är desto fränare, det gäller bara att hålla en bra balans på det.

Vet du föresten vad Mathias har grävt upp för fynd?
Han har ju sålt sin amfibievagn för något nytt projekt som han villhövde?
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Haha, filmaren förstod vad jag ville se och svängde vänster och visade frigången på drivaxeln.
Som typ inte finns…

”Hur ska vi kunna svänga med drivaxeln till framhjulet? Skärmen tar ju i?”
”Vi sågar ett uttag i skärmen såklart!”
”Men då kommer det ju stänka upp gyttja där?”
”Äsch, vi sätter en gummiflärp som skydd. Det gör inget om den slits ut på några timmars körning, då är det ju ändå dags för totalrenovering av motorn”
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Som typ inte finns…

”Hur ska vi kunna svänga med drivaxeln till framhjulet? Skärmen tar ju i?”
”Vi sågar ett uttag i skärmen såklart!”
”Men då kommer det ju stänka upp gyttja där?”
”Äsch, vi sätter en gummiflärp som skydd. Det gör inget om den slits ut på några timmars körning, då är det ju ändå dags för totalrenovering av motorn”

Jo, men dom tjänade ju några grader styrvinkel på gummiflärpen, nu tar drivaxeln direkt mot däcket istället...

Man lär sig nog ganska snabbt att svänga runt åt andra hållet med den där...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top