DNA luftfilter

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Tjena! Ska köpa mig ett DNA filter till min KTM men kan inte riktigt bestämma mig för vilket!

Jag har också lite funderingar på om tillverkarens uppgifter verkligen kan stämma.

Jag har tre val:

MK 1 : ca 3200 kr. Enligt uppgift 40% ökat flöde jämfört med orginal

http://www.ebay.com/itm/KTM-990-DNA...ssori_Moto&hash=item1c37be4dd8#ht_8968wt_1224

MK2 : Ca 3800 kr. 64% bättre flöde.

http://www.ebay.com/itm/KTM-990-DNA...sori_Moto&hash=item1c39969571#ht_10268wt_1224

MK 3 : Ca 4600 kr. 104% ökat flöde

http://www.ebay.com/itm/KTM-990-DNA...rParts_SM&hash=item2a32a93e7e#ht_10266wt_1224

Min fundering gäller uppgifterna om ökat luftfflöde. Den filtrerade arean är identisk på MK1 och MK2.....kan det ändå ge så mycket bättre flöde? (40% kontra 64%)
Är det rimligt att den extra filterarean på MK3 kan ge så brutalt mycket högre ökning av luftflödet? (104%)

Är lite kluven....samtidigt vill jag ha det bästa men 4600 kr känns rätt saftigt

Vad tror ni?

Ta inte illa upp men kom igen! Höll på att sätta frukostmackan i halsen...
Ska du köpa ett luftfilter för mellan 3200-4500:- !!!
Finns det inget bättre man kan göra av pengarna?

Det kommer dessutom förmodligen inte märkas ett skit på en vanlig hoj.
Knöggla ihop lite ståltråd och svep en fuktig damtrosa runt, så får du ungefär samma högteknologiska gasflöden ;) Det där är ju en riktig rip-off produkt.

Nej, sansa dig och var glad att du sparat 4000:- som du kan köra hoj för istället. Det är många mil det.
:hej

Kör du utan luftfilter så får du 100% luftflöde.";)
Skämtosido. Köp ett KN filter ellerliknande för 1/4 del av dessa priser....

Varför inte försöka hitta ett för 6000 kr. Det måste ju vara ännu bättre!
Skämt å sido! Köp K/N eller BMC för ca 700 kr. Funkar lika bra.

http://www.ktmtwins.com/rottweiler-ktm-990-intake-system har detta på min, billigare och troligen ännu mer luft in. Enligt min uppfattning den bästa modden du kan göra på en 990. Ska bänka för att kolla luft/bränsle och effekt den 11 April. Se till att få i nån annan mapp än orginal bara. Akra
Akramappen ska enligt uppgift funka, men jag köpte tuneECU kabel och slängde i en custom map som var gjord på en hoj med min spec. Lycka till :tummenupp

Ta inte illa upp men kom igen! Höll på att sätta frukostmackan i halsen...
Ska du köpa ett luftfilter för mellan 3200-4500:- !!!
Finns det inget bättre man kan göra av pengarna?

Det kommer dessutom förmodligen inte märkas ett skit på en vanlig hoj.
Knöggla ihop lite ståltråd och svep en fuktig damtrosa runt, så får du ungefär samma högteknologiska gasflöden ;) Det där är ju en riktig rip-off produkt.

Nej, sansa dig och var glad att du sparat 4000:- som du kan köra hoj för istället. Det är många mil det.
:hej

Vadå? 4500 är la inga pengar? :hihi

Tyckte att passform och material kändes kanon på denna och den väger nästan ingenting. Filtret känns som ett dirtbike liknande skum som man oljar och tvättar som vanligt. Är iaf grymt nöjd med mitt, ska bli kul att se vad det ger. Kollawww.rottweilerperformance.com bra sida med mycke info.

Luftfiltret gör en grym skillnad på 990. Jag hade samma som Buddah från ktmtwins. Glöm inte att se till att du får med "block off" plates.
Efter jag bytt luftburken så körde jag med db-killers i hela tiden. Låter underbart från insuget vid pådrag!!

Min 990 Har just genomgått en Ordentlig Bänkning+mod, Blev +21 hk :D Klart du ska ha ett Dna (3) Dyrt :va Mitt kosta 5000, :rolleyes: Men värt vart enda öre Ser ju så snyggt ut när man tar bort sadeln. Så nu kör jag utan :D 002 (2).jpg 075.jpg

Ja rottweiler är ju ett billigare alternativ. Tycker inte den utrålar samma kvalitet bara..finns den nån jämförelse mellan rotweiler och Dna filterna?

Fast vad är det som skall utstråla kvalitet? Där finns 2 viktiga parametrar och det är flöde och rening, ingen av dem förbättras av eloxerad aluminium. Personligen hade jag nog valt ett Rottweiler och lagt en platta av värmeskyddande material under.

Jag hade inte lagt pengarna på en aftermarket luftburk utan satt sågen i den befintliga istället.

Plocka bort originalsnorkeln och sen sågar du ett hål i toppen av luftburken och drar dit ett KN panelfilter från en bil. I princip lika bra luftflöde men för 500kr istället....

Jag hade inte lagt pengarna på en aftermarket luftburk utan satt sågen i den befintliga istället.

Plocka bort originalsnorkeln och sen sågar du ett hål i toppen av luftburken och drar dit ett KN panelfilter från en bil. I princip lika bra luftflöde men för 500kr istället....

Den tanken har slagit mig men jag har valt bort det av flera anledningar

Back