DN: okända mätfel i de svenska fartkamerorna

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Saxat från DN.se. En intressant frågeställning som tas upp. Kunde dock inte låta bli att notera journalistens sista mening som, tja, läs själva..

Bilister blir felaktigt bötfällda

Okända mätfel i de svenska fartkamerorna kan ha gett tusentals bilister felaktiga fortkörningsböter. Dokumentationen som ligger till grund för polisens bevisföring kritiseras av flera experter.

De nya fartkamerorna har blivit en kassako för staten. Antalet utfärdade böter var förra året 64 836, mot 5 274 för fem år sedan.
 Redan i slutet av 1980-talet gjorde polisen de första försöken med automatisk trafiksäkerhetskontroll i Sverige.
Metoden kom i gång ordentligt 2004 när dåvarande rikspolischefen Sten Heckscher och Vägverkets dåvarande generaldirektör Ingemar Skogö skrev en överenskommelse om ett samarbete om nya fartkameror.

Fartkamerornas radarmätare kan slå fel på flera kilometer i timmen. Trots att apparaterna varit i drift på våra vägar sedan 2004 har ingen ordentlig kartläggning av instrumentens noggrannhet gjorts från myndighetshåll, visar DN:s granskning. Det fältprov, ett slags verklighetstest, som ligger till grund för polisens bevisföring får kritik av flera experter för att vara för snällt.

– De väsentliga felkällorna har inte har testats. Därför ger inte fältprovet svar på hur stort mätfelet är. Detta gör mig bekymrad – det är ett stort rättssäkerhetsproblem, säger Kjell Olsson, doktor i elektronfysik, som tidigare har jobbat med radar inom försvars industrin.

Dagens Nyheter har tidigare skrivit att de nya fartkamerorna har blivit en kassako för staten. Antalet utfärdade böter har ökat från 5 274 för fem år sedan till 64 836 förra året.

Men enligt Olsson finns en risk för flera mätfel i utrustningen, exempelvis så kallade glittringar och vibrationer. Stark vind och tunga lastbilar kan också orsaka mätfel.

– Eftersom så många bötfälls och många ligger på gränsen är det troligt att tusentals bilister har fått felaktiga böter. Men ingen vet – och det är det som är skrämmande.

Det finns också delar på bilen som rör sig fortare än fordonet, exempelvis delar av hjulfälgarna. Beroende på deras utformning kan de bidra mer eller mindre till radarns mätfel.
Enligt Annelie Wyholt, doktorand i radarfjärranalys vid Chalmers, finns en risk att vissa bilars konstruktion är så annorlunda att fartkamerans uppmätta hastighet inte stämmer.

– En bil är lång, så man vet inte var någonstans radarn mäter. Om den mäter bakvagnen i början och framvagnen i slutet, tror radarn att bilen har färdats fortare än vad den egentligen har gjort. Det är konstigt att man inte har testat alla yttre omständigheter, säger hon.

Dagens Nyheter har tagit del av fältprovet som gjordes sensommaren 2000 av dåvarande Sveriges provnings- och forskningsinstitut, SP, i samband med Vägverkets upphandling av nya kameror. I testet beskrivs hur samma fordon kör 800 gånger förbi en fartkamera med ett mäthjul fäst på baksidan som kontrollerar den verkliga hastigheten.

– Det ser ju bra ut på papperet att man körde mätningen väldigt många gånger. Man har inte mätt mätutrustningens fel, utan snarare en renodlad mätnings reproducerbarhet. När man bötfäller 60 000 bilar om året, så innebär det en enorm variation av bilar och mätförhållanden.

Även mycket svåra mätfall bör vara representerade, säger Kjell Olsson.
Han är kritisk till att polisen använder det aktuella fältprovet för att styrka utrustningens mätnoggrannhet. Enligt Annelie Wyholt finns dessutom redan flera uppmätta fel i testerna:

– I de mätningar som gjorts blev det ju trots allt vissa fel. Om det varierar så mycket när de använder en enda typ av bil i ett bra mätklimat så kan man bara tänka sig vad som kan hända om man varierar mätningarna lite, säger Annelie Wyholt.

Kan det vara lika många fel till?
– Ja, det är absolut inte uteslutet. Om jag själv hade gjort den här studien hade jag velat kolla upp det. Det går inte att säga vilka mätfel som finns med det material jag har fått se.

Fartkamerorna drar alltid bort en kilometer i timmen från hastighetsmätningen, vilket inte räcker om mätfelet är större.

Då betyder det också att de kan mäta fel åt andra hållet, att fortkörare klarar sig?

CITAT: "Om den mäter bakvagnen i början och framvagnen i slutet, tror radarn att bilen har färdats fortare än vad den egentligen har gjort. "

Är dom inte ute och cyklar här? :va Dom mäter väl ändå hastigheten via dopplereffekten?

Citatet tyder på att dom gör två avståndsmätningar och räknar ut hastigheten via tidskillnaden. Men jag är ganska säker på att man inte mäter hastigheten på det viset.

Då betyder det också att de kan mäta fel åt andra hållet, att fortkörare klarar sig?

Visst är det så men det är väl ändå ett större problem om oskyldiga blir dömda? Kanske rent av förlorar körkortet?

Last edited:
CITAT: "Om den mäter bakvagnen i början och framvagnen i slutet, tror radarn att bilen har färdats fortare än vad den egentligen har gjort. "

Är dom inte ute och cyklar här? :va Dom mäter väl ändå hastigheten via dopplereffekten?

Citatet tyder på att dom gör två avståndsmätningar och räknar ut hastigheten via tidskillnaden. Men jag är ganska säker på att man inte mäter hastigheten på det viset.

Visst är det så men det är väl ändå ett större problem om oskyldiga blir dömda? Kanske rent av förlorar körkortet?
p
Doppler effekten är skillnaden i våglängd mellan den skickade och den reflekterade signalen, inte mellan två olika mätningar.

Om reflektionspunkten flyttar sig under mätningen så får man mät fel.

Det är väl några år sedan dom i TV uppmätte ett hus till 15km i timmen genom att svepa över brädfodringen.....

Last edited:
"Det finns också delar på bilen som rör sig fortare än fordonet, exempelvis delar av hjulfälgarna."

:confused: :va :D

Både kusin och farsan har fått mer böter än de skulle få för sitt straff.

T.ex. de skulle ha 10km/h för fort men de fick bötes pengen för 20km/h för fort.

Jag tycker de kan skita i att ge fortkörnings böter. Det är väll bättre att de tar de som kör rent FÖR JÄVLIGT.

Fart gränserna kan vara som ett typ vägskicks tips.
Sen i byn och sånt då borde man hålla gränsen.

Men på motorväg vad gör det om man kör 150km/h liksom och ligger på vänsterfil?

Last edited:
Både kusin och farsan har fått mer böter än de skulle få för sitt straff.

T.ex. de skulle ha 10km/h för fort men de fick bötes pengen för 20km/h för fort.

Jag tycker de kan skita i att ge fortkörnings böter. Det är väll bättre att de tar de som kör rent FÖR JÄVLIGT.

Fart gränserna kan vara som ett typ vägskicks tips.
Sen i byn och sånt då borde man hålla gränsen.

Men på motorväg vad gör det om man kör 150km/h liksom och ligger på vänsterfil?

Klart jag kan hålla med dig. Men hur mycket jag än skulle tycka det var skönt med fri fart och inga hastighetsböter ser jag större problem med att låta folk efter eget omdöme välja sin egen fart.

Klart jag kan hålla med dig. Men hur mycket jag än skulle tycka det var skönt med fri fart och inga hastighetsböter ser jag större problem med att låta folk efter eget omdöme välja sin egen fart.

Japp... Tänker själv likadant.

Hastighets begränsningarna är ju också modifierade till flytning i trafiken.

Men tycker det är synd att de som kör riktigt illa kommer undan och de som råkat köra över 5km/h en gång på 10 år åker dit.

"Nikon D200: Continuous High [CH] - 5 fps"
"Nikon D1: 4.5 fps shooting speed for up to 21 consecutive shots"

"24GHz radar med signalbehandling som kan följa 5 mål samtidigt"

Borde innebära att man som 6:e bilen i ett led av bilar som alla kör ex:150km/h(~42m/s) så hinner inte kameran att fota den sista.

Hur många meter har kameran på sig att fota ? Är ju hyffsat svårt att
kunna fokusera om målet rör sig med ~40m/s.
Kanske räcker det med 2 bilar efter varandra för att missa den sista ?

p
Doppler effekten är skillnaden i våglängd mellan den skickade och den reflekterade signalen, inte mellan två olika mätningar.

Om reflektionspunkten flyttar sig under mätningen så får man mät fel.

Det är väl några år sedan dom i TV uppmätte ett hus till 15km i timmen genom att svepa över brädfodringen.....

Skrev jag nåt annat?

Har funderat på vad som händer om man med mc´n kör om en bil framför en fart kamera. om de vore möjligt att får kameran att mäta bågens fart och få med bilen på bilden.

Har funderat på vad som händer om man med mc´n kör om en bil framför en fart kamera. om de vore möjligt att får kameran att mäta bågens fart och få med bilen på bilden.

Säkert fullt möjligt :rolleyes:

Det har jag gjort, blivit plåtad när jag körde om en bil, nog inget problem tror jag då jag säkert fastnade också, två fordon på samma bild friar nog båda.
Vet dock inget om bilföraren fick något brev hem.

Däck o fälg ovanför hjulcentrum rör sig fortare än bilens hastighet, jämfört mot marken.

jag vet det, men det var just detta dom glömde i artikeln, vilket gör att det ser lite märkligt ut.

"-Fan vad konstigt, hjulen var framme 10 minuter innan resten av bilen..."

Sen var det ju det där med "hjulfälgarna".
Finns det verkligen ett sånt ord ??
hjul = däck & fälg
Fälg = fälg
har man 8 fälgar på en bil med hjulfälgar ?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti