Din hjälm?

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
bc8c83c2bcf9a4ddf4294a3983cff4b4.jpg

Min nya. Klockren om man vill bösa grus och äta körv
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Jag har två, ingen av dem dyra. Den ena sportigare o lätt o den andra futuristisk/vintage i en jäkla blandning, som passar bäst i modest hastighet.



View attachment 460524
Hmmm...
Den krukan hade ju varit lite cool när jag susar fram på min Grom.
Hur är dina intryck av hjälmen i övrigt?
Motsvarar angiven storlek andra tillverkares norm (dvs en strl M är en M och inte S)
Har du tips på vettig inköpskanal (läs billigt)?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Hmmm...
Den krukan hade ju varit lite cool när jag susar fram på min Grom.
Hur är dina intryck av hjälmen i övrigt?
Motsvarar angiven storlek andra tillverkares norm (dvs en strl M är en M och inte S)
Har du tips på vettig inköpskanal (läs billigt)?
- Om du avser "pilothjälmen" så är den brusigare i högre fart. Känns skön o man kan välja om man vill ha glasögon eller munskydd eller inget alls.
Köpte den från XL Moto för 2 499 SEK.
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
ADX-1, när börjar hastigheten bli ett problem med anknäbben?

Svårt att säga. Sitter jag ner på min tenere så träffar vinden från rutan helt fel precis på näbben och då börjar det vid typ 90 kanske. Men står jag upp märks det knappt.
Men skulle nog säga att näbben på dessa är lite fladdrigare än dyrare adv hjälmar.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Har shoie hornet med skärm på. Haft det 4 säsonger och kommer nog inte köra utan skärm igen.
Kör s1000rr, inga problem bara fördelar.


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
BROOKLYN helmet.jpg
Så där då, nu har jag har kört runt med min nya HEBO några gånger och har en del att säga om den. Inte allt bra dessvärre, men som i alla förhållanden krävs det lite uppoffringar ibland.

Jag köpte denna svarta och modernt utformade hjälm BROOKLYN för att matcha min svarta och modernt utformade Kawasaki KLX230, vilket den verkligen gör. Den aningens vassa formen går bra ihop med KLXens vassa former i plaster, skärmar, lampinfattning, så det blir en mer enhetlig känsla nu till skillnad från med den runda vita klassiskt formade Shoei JO modellen.

IMG_1750.JPG

Visst ser det bra ut? Men jag är inte nöjd. Om jag jämför med min Shoei JO som har ett halv-visir, som fälls ner över ögonen endast, så har Hebo hel-visir som täcker hela ansiktet och lite till. Detta skapar så klart kondens svala vårkvällar, det problemet har inte Shoeis JO. Dock kan jag nu köra i 120 kmh på E4an med hel-visir utan att fladdra med läpparna som en fallskärmshoppare 1942.

Sen har min nya Hebo konstiga ljud för sig under olika hastigheter, detta pga dom ventiler och luftintag som finns i hjälmen, och pga dom aningens breddade sidorna med spår för det inre solvisiret. Även med nedfällt frontvisir blir det visslingar och tjut beroende på hur jag vrider huvet, i hastigheter så låga som 30-40. Ibland blir jag själv skrämd av ljuden, tror att det är något bakom eller ovanför mig!

Samt verkar allt externt ljud, andra bilar, min egen motor, ambienta ljud från omgivningen, bli märkligt förvrängda. Kanske är det en vanesak men jag lägger märke till det extra utrymme kring öronen som Hebo har, förmodligen för lurar till com-system. Så jag kanske borde skaffa nåt sådant.

Sammanfattningsvis, fördelar:

- Ser bra ut, har ventiler och skön form
- Helvisir, täcker bra, har bra sikt åt alla håll
- internt solvisir med sidospak för upp/ned-fällning
- Snabblås för remmen under hakan
- Interiör ska tydligen kunna plockas ut och tvättas
- vikt 1450 g (vägd på min köksvåg)

Nackdelar:
- Det stora heltäckande visiret immar lätt igen i kall miljö
- Ljud och visslingar beroende på hur vinden ligger på, både med upp & nedfällt visir
- Burkig akusitk, alla ljud blir förstärkta eller förvrängda på nåt sätt

Skyddar skulle den nog hur som helst göra. I alla fall i dom farter jag kör. Här en liten visuell jämförelse mellan Shoei JO och min nya Hebo Brooklyn. Två olika stilar, eller hur.

Shoei VS Hebo.JPG
 

Holke

Sporthojsnörd
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000 -04
Den där kostar la mer än hojen !? =) Snygg är den !
Visst kostar den en del, men billigare än Arai och Shoeis toppmodeller. Men som många säger här på sporthoj, dumt att spara in på säkerheten... Sen är det ju ett plus att den är snygg med. ?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Min nya hjälm, X-lite 803 RS Ultra carbon. Blir premiär för X-lite för min del. Har kört en del med AGV innan.
View attachment 460706

Den där var ju helt galet snygg. Väcker en hel del ha-begär, även om jag misstänker att den inte skulle passa mitt huvud, då Nolan/X-lite brukar vara lite för runda i formen för mig.

Får väl lägga upp en bild på min nya också, även om jag är betydligt tråkigare och kör vidare på gammat välbeprövat koncept. Är egentligen bara färgsättningen som är ny för i år, då jag kört med Arai i alla år och detta är min andra RX-7V. Eller nä, inte ens färgsättningen är ju ny förresten - får hålla tillgodo med Reas fjolårsfärger. Blev lite mindre jättedyrt på det sättet.
 

Bifogat

  • arai.png
    arai.png
    1.3 MB · Visningar: 20

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Vilka fina hjälmar ni har. Jag skulle vilja ha fler hjälmar men har dessvärre ingen plats att ha dom. Möjligtvis hänga dom på krokar i taket, men ... hmm.

Idag var det varmt ute så jag dammade av min Vega-hjälm och pilotglasögon. Med min blåa skjorta nedstoppad under Navy Seals spännet rullade ut ur garaget med luft kring öronen och solen direkt mot huden. Då kom jag ihåg varför jag ville bli motorcyklist.IMG_1846b.jpg
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vilka fina hjälmar ni har. Jag skulle vilja ha fler hjälmar men har dessvärre ingen plats att ha dom. Möjligtvis hänga dom på krokar i taket, men ... hmm.

Idag var det varmt ute så jag dammade av min Vega-hjälm och pilotglasögon. Med min blåa skjorta nedstoppad under Navy Seals spännet rullade ut ur garaget med luft kring öronen och solen direkt mot huden. Då kom jag ihåg varför jag ville bli motorcyklist.View attachment 460724
Village people? Var är indianen?
 

Vindterapi

Medlem
Gick med
4 Jul 2020
Ort
Stockholm. Ish.
Hoj
Suzuki GSX1300R Hayabusa
Har någon öppen hjälm med men kör uteslutande med denna sedan jag blev av med HDn och blev med Hayabusan. Simpson Mod Bandit Carbon, modulär med innervisir och bra ventilation. Tycker den funkat riktigt bra.

52913110-8F4C-4D9D-8E76-C960461DB9D0.jpeg
03762438-4D36-47E0-AD00-63A6379C7D80.jpeg
CF81808E-9DEC-4FD7-B0D6-FC7748D5883B.jpeg
389D6C88-A9F7-4405-A199-66D3242B9C73.jpeg
 

Jaegrlicious

Ny medlem
Gick med
15 May 2021
Hoj
Yamaha FZS 1000 -01
Blev med en SHOEI Gt Air 2 förra helgen. Hade Airoh Spark innan, och herrejösses vilken skillnad. Nu behövs inga hörselproppar längre
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag vet inte vad jag ska göra med min Shoei Neotec 2 med integrerad com-enhet, jag använder den ju inte !? Den är som ny, kan man sälja sin hjälm så här? Jag har väl använt den 10 gånger under hösten förra året när jag övningskörde. Storlek Medium. Aldrig tappad.

Med tiden kommer plasterna att åldras och inte vara godkända längre. Jag köpte den i hastigt infall när säljaren visade mig hur det innre sol-visiret kunde fällas ut enkelt, grymt imponerande. Efteråt märkte jag att andra (billigare) hjälmar hade den finessen !? Jag har aldrig kännt mig så dum, och grym mot en ägodel som den här hjälmen.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top