Detonationsproblem på DT125R 2-takt

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Ruski motard
Har en fin gamal Dt125R -89 som jag ska sälja nu i veckan, enda problemet är att när man drar på för mycket under en längre tid så börjar motorn att knacka! Det tickar väldigt intesivt för att sedan sluta med att det smälter hål i kolven...
Jag kör den på 98oktan nu vilket hjälper lite, men knackningarna kommer lite då o då! Den är ostrypt men bänkad till 11kw så jag tror att det sitter en plugg innuti kröken. Hjälp mig! Ska jag byta till varmare stift? Tror att jag kör på B9ES nu. Det knasiga är att problemet bara kom en dag o aldrig försvann....

Nexor skrev:
Har en fin gamal Dt125R -89 som jag ska sälja nu i veckan, enda problemet är att när man drar på för mycket under en längre tid så börjar motorn att knacka! Det tickar väldigt intesivt för att sedan sluta med att det smälter hål i kolven...
Jag kör den på 98oktan nu vilket hjälper lite, men knackningarna kommer lite då o då! Den är ostrypt men bänkad till 11kw så jag tror att det sitter en plugg innuti kröken. Hjälp mig! Ska jag byta till varmare stift? Tror att jag kör på B9ES nu. Det knasiga är att problemet bara kom en dag o aldrig försvann....

Skumt att det bara dök upp sådär...Du kan testa byta stift, men då ska du nog ha i ett kallare (högre nr).

Har ej så bra koll på det där men kan inte en felaktig tändning ställa till detonation?
En annan "lösning" är att köra i lite oktanbooster i soppan

Anton_Ljunghusen skrev:
Skumt att det bara dök upp sådär...Du kan testa byta stift, men då ska du nog ha i ett kallare (högre nr).

Har ej så bra koll på det där men kan inte en felaktig tändning ställa till detonation?
En annan "lösning" är att köra i lite oktanbooster i soppan

Men det är ju CDI box på skiten? Kan man pilla i den eller kan den ens överhuvudtaget pajja?

EDIT: Kom just på att den ibland bluddrade och till sist stannande när jag körde med den förra året. Då fick man vänta en stund så gick det att köra iväg precis som vanligt igen. Skumt som fan... Tror att samma problem ligger bakom :huvet

Last edited:
Nexor skrev:
Men det är ju CDI box på skiten? Kan man pilla i den eller kan den ens överhuvudtaget pajja?

EDIT: Kom just på att den ibland bluddrade och till sist stannande när jag körde med den förra året. Då fick man vänta en stund så gick det att köra iväg precis som vanligt igen. Skumt som fan... Tror att samma problem ligger bakom :huvet

Låter som vacum i tanken? Ta en titt på tankventilationen!
Nepp CDIn går inte att ställa in

Nexor skrev:
Tack, men hur gör man det? Där är inget synligt hål i tanklocket?

Kolla efter en slang från tanken, av med sadeln, sitter under sadeln på TZR iaf.

Hm finns det ingen ventilation så ska det väl inte behövas
Om det uppstår igen kan du ju försöka hinna öppna tanklocket

Ska jag flytta tråden till mekforumet?

Anton_Ljunghusen skrev:
Hm finns det ingen ventilation så ska det väl inte behövas
Om det uppstår igen kan du ju försöka hinna öppna tanklocket

Ska jag flytta tråden till mekforumet?

Jatack! Det största problemet är ju ändå det här med detonationer...

Nexor skrev:
Jatack! Det största problemet är ju ändå det här med detonationer...

ventilationen sitter i tank locket på min iaf, ta av locket så ser du ett hål på undersidan vid kanten på locket.

Anton_Ljunghusen skrev:
Ja det är möjligt att du har en ventil i tanklocket
Fanns i tanklocket på den DT 89 jag provat i af.. men tanklocken kanske skiljer sig lite.. kan ventilera genom nyckelhålet ibland.. försök blåsa genom det.. när de inte e på tanken såklart.

Detta måste ju bara vara ett skämt... Varför tar man sig ens tid att svara på dettA??

NO_FEAR skrev:
Detta måste ju bara vara ett skämt... Varför tar man sig ens tid att svara på dettA??

Eeeeh vad menar du???? Är problemet så självklart?? Jag mekat 2takt i många år men inte fan kan jag lösa det....

Nexor skrev:
Eeeeh vad menar du???? Är problemet så självklart?? Jag mekat 2takt i många år men inte fan kan jag lösa det....

Så du menar på fullaste allvar att detta fenomenet "brukar" dyka upp?

Smälter du hål i kolven kommer du ju inte längre den dagen...

Kan det vara så att dina munstycken satt igen?
Rengör förknasaren.
Och få bort all gammal sot ur toppen så ska det nog gå fint sen.

Oj, glömde, du får nog köpa en ny kolv också.

Jag håller på turbantigerns gissning.
För högt komp, ngn ivrig yngling kanske har planat toppen för att få duBbEl eFFEcKT. :)
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Jag håller på turbantigerns gissning.
För högt komp, ngn ivrig yngling kanske har planat toppen för att få duBbEl eFFEcKT. :)
//Tobbe

I så fall kan man ju lägga in dubbla cylinderfotspackningar, så har man halverat effekten igen :tungan

ola_sandin skrev:
I så fall kan man ju lägga in dubbla cylinderfotspackningar, så har man halverat effekten igen :tungan
Helt sant, då får man helt plötsligt bara 59.3hästar :D
På allvar så kanske detta inte vore ngn dum ide att testa.
Att du redan rengjort toppen från sot och kollat hotspots utgår jag från då du skuvat med hojar innan som du säger.
Sedan utgår jag också från att du inte brännt hål i samma kolv flera gånger :rolleyes: utan att detta har hänt dig flera ggr och att du först nu slänger in en tråd om det.
//Tobbe

NO_FEAR skrev:
Så du menar på fullaste allvar att detta fenomenet "brukar" dyka upp?

Smälter du hål i kolven kommer du ju inte längre den dagen...

Kan det vara så att dina munstycken satt igen?
Rengör förknasaren.
Och få bort all gammal sot ur toppen så ska det nog gå fint sen.

Oj, glömde, du får nog köpa en ny kolv också.

Men allvar... läs mina inlägg igen!

Så här är det: den stannar ibland när man kört länge på konstant gas, men SOM SAGT den går igång igen efter en liten stund. OBS INGA DETONATIONER HÄR. Det andra poblemet är när den INTE går igång igen för då SMÄLTER kolvjävlen ner! Förstår du nu? Detta har hänt förre ägaren och mig totalt 3 gånger har jag listat ut. Men de första månaderna efter att jag köpt den gick den finfint tills kolven smälte och sen dess har den "knackat" när man kör på höga varv.

Kylningen funkar, stiftet är nytt, filtret rent, fuggen rensad men inte ombestyckad. Vad kan jag göra mer innan jag säljer den än att gå upp värmetal på stiftet?

Back