Demontering för eloxering av ramen

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Hej
De som började med en enkel lack tuch up efter en mindre avåkning på årets sista bandag. Har jag börjat fundera på en hel remake ny lack på alla kåpor och eloxera om ramen o fälgarna.
Har då några funderingar kring detta projekt.
Eloxering/starkare svagare en vanligt lack?
Demontera hela mc´n hur mycket jobb blir de som jag inte tänkt på;S?
Alltså vad måste jag byta när jag börjat. Antar att alla lager måste tas ut och bytas vad mer? Något mer som man kan byta när man endå river isär.
Hur är eldragningen går den att plocka bort utan att klippa kablar är något draget i ramen?
Alla tips är välkomna.
 
Är inte Eloxsering svin dyrt jämnförbart med kromning eller hur ligger det till igenterligen ?
 
demontera: det är egentligen bara att skruva bort alla skruvar som håller fast något viktigt, koppla bort alla kopplingar och komma ihåg var allting satt och sen skruva och koppla tillbaka allting till ursprungsläget när du är klar. inga lager eller andra "reservdelar" behövs.
tips är en kamera för att se hur det såg ut innan du kopplade bort något du inte riktigt vet vad det är och en vettig låda att lägga och märka upp skruvar :)
 
när man fåt in "flytet" så tar det inte mera än 3-4h. att strippa en hoj!:tummenupp

dock ska du tänka på att sätta tillbaka de skruvar/muttrar som du kan skruva tillbaks för att underlätta att få rätt skruv i rätt hål etc. märka upp resten av de skruvar som du måste ta bort i ex. s.k "RED-LINE" (knark)påsar som du sedan skriver en "märkning" på ex. "höger sidokåpa" , "toppkåpa" , etc. alt. så lägger du i en lapp i påsen me märkningen på.

annat knep som funkar bra på främst kåpor etc. där skruvarna kan skilja i längd som på ex. motorr där det kan var 5-6 skruvar av olika längd på som man kan bli tokig på..., knepet e att rita en snabb skiss på kåpan i lämlig storlek typ "A4" på en bit Wellpapp o sedan trycker du skruven igenom wellpappen på ungefär samma vis som de sitter på kåpan. , märk även vilken sida som ska var vart o upp-ner me.:tummenupp

elsystemet sitter me nån typ av buntband i plast som man oftast kan byta ut mot vanliga buntband när hojen ska ihop så klipp loss ORG. buntband.:tummenupp

när man var yngre så tyckte man ju att sporthojar var så grymma me blank ALU-ram o allt...:D:va , numera så har ju alla modernare sporthojar svartpulverlackade ram/sving vilket e snyggt tycker jag iallafall.. , väldigt cleant tycker jag. sen kostar det ju bara runt 1500kr för ram & sving o runt 250kr/fälgen. , även på de flesta pulverlackstäder så finns det ju ett flertal olika pulverlackskulörer att välja på , sen så e ju pulverlack grymt slitstarkt:tummenupp

Det krävs ju inte heller nåt märkvärdigt förarbete mer än att grejerna ska vara rengjorda från olja o skit sn e det bara o lägga på pulverlack direkt på ren ALU. , fälgar etc. som redan varit pulverlackade (oftast) behöver ju firman bara våtslipa lite för att få den nya pulverlacken att fästa:tummenupp

dock så SKA man alltid skruva i skruvar i ALLA gänghål så INTE pulverlacken kommer in o täpper till gängan.

samma me lager/lagerbanor etc.

R6 -99-01 e ju lite trista i designen på kåporna då jag dels tycker att bakcutsen e rejält tam , sen så e ju toppkåpan muppig me lufthålet mitt-emellan lyserna.:D

dock eftersom TS. redan vurpat sina ORG. kåpor så skulle han ju kunna uppgradera hojen me nyare R6 kåpor :tummenupp finns ju rätt billiga nya "krasch-kåpor":banana

enda lager du har i princip påen hoj förutom i motorn e ju hjullager o sen i ramen så sitter det ju koniskt styrkronelager så e rätt dyrt att köpa nya. , du kan ju redan nu känna om det glappar. , dock så brukar det räcka att bara dra åt styrkronemuttrarna som drar ihop lagret så de blit tight o fint!:tummenupp

sen i svingen så sitter det väl en 6-8 st. nållager som man i princip bara kan fetta in rejält o kolla så alla nålarna sitter kvar i lagret , samma vara försiktigt när man drar ut genomgående axeln som går rakt igenom ramen/motorn/svingen.:tummenupp


jag skulle hellre satsa på svart pulverlack på ram & sving , sen lite nya kåpor o skit! :tummenupp

dock så får du nog bygga om bakramen som håller bakcutsen om du ska göra det.:tummenupp

sprickor i ORG. kåpset kan du smälta ihop me lödkolv modell: "större" , se bara till att slipa bort all lack vid sprickan så du inte får in massa lack i plastsmältan.


mvh.T
 
Jag får hålla med Crash rider att pulverlack är att föredra om inte delen som skall eloxeras är helt ny.
Var själv inne på att om inte att eloxera hela ramen o svingen åtminstone eloxera alla detaljer såsom gaffelben mm. MEN alla små skador och repor syns genom den nyeloxerade ytan o ger nyansskillnad.

Så är prylarna bara utan någon som helst defekt så kan det bli riktigt snyggt:tummenupp
 
Hejsan.

Jag står inför ett likadant projekt men fått väldigt lite respons på mina frågor i andra trådar. Så jag ställer dom här istället.

Vad jag förstår av inläggen innan så går det alldeles utmärkt att pulverlacka svingen, stämmer det?
Går det även att pulverlacka gaffelbenen?
kanske en idiotfråga men skitsamma - går det att lacka/pulverlacka ljuddämparen, den är i ren aluminium nu? Typ i samma sorts lack som man kan lacka en motor med.

mvh/Mattias
 
Last edited:
Hejsan.

Jag står inför ett likadant projekt men fått väldigt lite respons på mina frågor i andra trådar. Så jag ställer dom här istället.

Vad jag förstår av inläggen innan så går det alldeles utmärkt att pulverlacka svingen, stämmer det?
Går det även att pulverlacka gaffelbenen?
kanske en idiotfråga men skitsamma - går det att lacka/pulverlacka ljuddämparen, den är i ren aluminium nu? Typ i samma sorts lack som man kan lacka en motor med.

mvh/Mattias

Inga problem att pulverlacka varken sving eller gaffelbenen:) Jag gjorde det på mitt fighterbygge. Kolla i min byggtråd om du känner för det?

Det går säkert att pulverlacka ljuddämparen med men jag tror inte det blir snyggt.
 
dock ska du tänka på att sätta tillbaka de skruvar/muttrar som du kan skruva tillbaks för att underlätta att få rätt skruv i rätt hål etc.

Underlättar nå grymt när allt ska ihop igen. När jag plocka ur & lämna bort motorn på förra R1'an var det enda lösa delarna packningarna mellan grenröret och motorn. Ruskigt lätt & få ihop allt igen!

Ett annat bra tips när man ska koppla ur en jefla massa kontakter som ser likadana ut är köpa frystejp. Rita sen prickar/streck/symboler på tejpen til varje kontakt så går det plättlätt att få ihop det också.
 
Underlättar nå grymt när allt ska ihop igen. När jag plocka ur & lämna bort motorn på förra R1'an var det enda lösa delarna packningarna mellan grenröret och motorn. Ruskigt lätt & få ihop allt igen!

Ett annat bra tips när man ska koppla ur en jefla massa kontakter som ser likadana ut är köpa frystejp. Rita sen prickar/streck/symboler på tejpen til varje kontakt så går det plättlätt att få ihop det också.

missade att skriva det:tummenupp själv så köra jag me biltemas eltejp me 6 OLIKA färger på som markerar vad som ska vara vart i kontakt väg:tummenupp


mvh.T

Hejsan.

Jag står inför ett likadant projekt men fått väldigt lite respons på mina frågor i andra trådar. Så jag ställer dom här istället.

Vad jag förstår av inläggen innan så går det alldeles utmärkt att pulverlacka svingen, stämmer det?

japp!:tummenupp pulverlack använder ju alla japsarna på nyare sporthojar. , runt 1500kr kostar pulverlack på ram o sving. ca. 250kr/fälgen. dock bara riktpriser:tummenupp mest så du vet så ingen försöker blåsa dig:tummenupp

Går det även att pulverlacka gaffelbenen?

japp!!:tummenupp dock lär du ju tänka på att det hela ugnsbakas i typ 300* grader så packboxar mm måste bort. o se till så du INTE får pulverlack i nå gängor på gaffeln som ka sedan "skära" när du drar ihop gaffeln sen. , maskera så mycket du kan.:tummenupp

kanske en idiotfråga men skitsamma - går det att lacka/pulverlacka ljuddämparen, den är i ren aluminium nu? Typ i samma sorts lack som man kan lacka en motor med.

mvh/Mattias

det finns ju faktiskt en hel del roliga kulörer hos vissa pulverlacksfirmor om man nu INTE vill ha svart!!:tummenupp finns bla nå "kromliknande" pulverlack etc.:D


sen så e ju pulverlack rejält värmebeständigt me!:tummenupp

mvh.T
 
Last edited:
Jag får hålla med Crash rider att pulverlack är att föredra om inte delen som skall eloxeras är helt ny.
Var själv inne på att om inte att eloxera hela ramen o svingen åtminstone eloxera alla detaljer såsom gaffelben mm. MEN alla små skador och repor syns genom den nyeloxerade ytan o ger nyansskillnad.

pulverlack används ju som sagt bla på bil-ALU-fälgar då det e grymt slistarkt!:tummenupp , att försöka eloxera en ram kommer dels som "StreetfighterGBG" säger troligen INTE bli bra pga nyansskillnader sen e det en helvetes massa "förjobb" för att få det snyggt. , sen håller ju som sagt inte Eloxering för nötning lika bra heller... på ramen vid fotpinnarna där du har fötterna så kommer det antagligen så för jävligt ut efter ett tag!:va

TS. ram på R6.an e ju helt ren från färg etc. så den behöver ju bara tvättas av me typ "Benco" eller nå annan förtunning innan pulverlackering:tummenupp

har man typ fälgar som redan e pulverlackslackerade så räcker det gött me att våtslipa dem innan den nya pulverlacken läggs på...

allt förjobb kan man ju göra själv me "benco-tvättning" o våtslipning etc.:tummenupp

Så är prylarna bara utan någon som helst defekt så kan det bli riktigt snyggt:tummenupp

JAPP!!!! :tummenupp men mycket jobb me Eloxering , men typ styrkronor mm kan man ju alltid eloxera!


TS. borde även slänga me fotpinnar , broms/växelpedal , koppling/bromsgrepp etc. för pulverlackering ihop me ramen...:tummenupp

kan lova att du kommer bli nöjd!!:tummenupp

blir en ny hoj utseendemässigt!


mvh.T
 

när man fåt in "flytet" så tar det inte mera än 3-4h. att strippa en hoj!:tummenupp

R6 -99-01 e ju lite trista i designen på kåporna då jag dels tycker att bakcutsen e rejält tam , sen så e ju toppkåpan muppig me lufthålet mitt-emellan lyserna.:D

dock eftersom TS. redan vurpat sina ORG. kåpor så skulle han ju kunna uppgradera hojen me nyare R6 kåpor :tummenupp finns ju rätt billiga nya "krasch-kåpor":banana

jag skulle hellre satsa på svart pulverlack på ram & sving , sen lite nya kåpor o skit! :tummenupp

dock så får du nog bygga om bakramen som håller bakcutsen om du ska göra det.:tummenupp

mvh.T

Tackar för alla bra tipps!
Nu känner jag mig hel taggad på att ro detta i land 3-4 timmar de är klart på en helg:D
Är lite nojig att man kommer tappa orken men i vinter ska jag görat!
Har nu efter eran inrådan släppt ideen om eloxering de får bli pulver istället. Spelar ingen större roll mer än att de låter ballare med eloxerat:D
Kåporna är hela bara skrapade så inga direkta ingrepp krävs där.(Gillar faktist luftintaget mellan lysena:))
Men kommer nog göra som Crash rider säger och hotta upp bakcutsen fast de kommer bli egen design:D
Tanken från början var att köra samma tema på färgen som nyare r6orna svart/grafitgrå plast+tank och gul/guld eloxerade fälgar och vara lite egen och inte ha svart ram utan ha den i gul också.Men börjar vela ifall de blir för mycket av de gula då?
20096421265279838.jpg

Inspirations bild.
 
Pulverlack!

Eloxera begagnade fälgar och ram låter i mina öron som galenskap.

Grovslipa om det är några större repor. Lämna in på blästring.

Kör iväg grejorna på pulverlack. Be dem lägga klarlack över.

Jag brukar lacka ramen "blank svart bas och matt klarlack".

Fälgarna brukar jag köra "blank svart bas och blank klarlack".

Resultaten blir ALLTID utställningsfinish på den firman jag använder i Sundbyberg. Isaxxsons pulverlackering.

Fördelen med powdercoat är att det täcker mindre skavanker och sitter berghårt!
 
Om du väljer att anodisera ramen så ta först reda på om hela ramen är smidd. Gjutna komponenter blir skit att anodisera, flammigt och fult.
Sen skall all form av stål monteras bort från ramen, dvs sk "Pop-nuts", skruvar och ev. Helicoil-gängor.
 
Tackar för alla bra tipps!
Nu känner jag mig hel taggad på att ro detta i land 3-4 timmar de är klart på en helg:D
Är lite nojig att man kommer tappa orken men i vinter ska jag görat!
Har nu efter eran inrådan släppt ideen om eloxering de får bli pulver istället. Spelar ingen större roll mer än att de låter ballare med eloxerat:D
Kåporna är hela bara skrapade så inga direkta ingrepp krävs där.(Gillar faktist luftintaget mellan lysena:))
Men kommer nog göra som Crash rider säger och hotta upp bakcutsen fast de kommer bli egen design:D
Tanken från början var att köra samma tema på färgen som nyare r6orna svart/grafitgrå plast+tank och gul/guld eloxerade fälgar och vara lite egen och inte ha svart ram utan ha den i gul också.Men börjar vela ifall de blir för mycket av de gula då?
20096421265279838.jpg

Inspirations bild.

låter som en mycket bra ide.:tummenupp

jag gjorde samma sak me min gamla R1 -00 för några år sen.

luftintaget mellan lysena "försvinner" ju mera om kåporna e svarta :tummenupp

bakcutsen e nog ide att köpa nåt färdigt o modda lite så det passar.:tummenupp

R1 -98 -01 e ju snygga o lite samma design om R6 -99-01 men baklyset på R6 -99-01 e ju så fult.:gnissla

min favvo-cuts e ju dock CBR 1000RR -04-07:D så jävla snygg!!!

en racingbakcuts/soloseat kostar ju 950kr. på denna sida till vilket typ/årsmodell som helst.:tummenupp

http://www.polidom.se/webshop/category.php?id_category=40

mvh.T
 
Last edited:
Back
Top