Dem, Dom, De - WORD!

• Thread starter Thread starter Robz
  • Start date Start date

Robz

Guest
Jag har sett tendensen på detta forum att användningen av ordet "dem" mer å (och) mer används i obestämd form där, en som jag, konservativ svensk med språket som arbetsredskap, anser att "de" vore mer passande. (Uj - många bisatser där).
Ordet "Dom" skulle möjligen vara mer rätt än "Dem", men är de facto talspråk, som numer blivit godkänt att använda enligt Svenska akademin - tyvärr. Likaså att inleda en mening med ordet "Och", helfähl juh!

Är det så att nya regler åter kommit att förändra det svenska språket?

Any thoughts?
:mattias :mattias :mattias :fyllisar

PS
Dem som skriver trams < > De som skriver trams < > Dom som skriver trams
DS

Skönt att någon vågar stå upp och tala om var skåpet ska stå i så viktiga frågor. Vi vill ju inte skriva som dem på lunar juu. :tomten

Jag är glad att nån tar upp det här.
Själv är jag sååå trött på den "internet svenska" som vissa ligger inne med.

Ex. 1. jag skulle ner och handla när jag kom hem var kattan borta den hade hoppat ut från balkongen (Ingen stor bokstav i början på meningen, inga kommatecken...Nada

Ex 2. ska du me ut o handla. ja ska köpa en flaska vin till rolf. (Inget frågetecken efter frågan, Små bokstäver till och med i namn)

2 FETA tabbar som ändå är små men som man kan störa sig på.

Nu får jag lusläsa mina inlägg 38 gånger innan man skickar dom så ingen hittar några fel på en själv :D

Detta fattade jag ingenting av...den här tråden är för komplicerad för mig :va :D

typ ja tycker att de ska va tesst på att dem som komer in här ska kunna skriva på den bra svenskan så att alla förstår ja tycker det är ju synd om sånna som duden förstår ju inte va vi bildade skriver va

:rolleyes:

Last edited:
Milome skrev:
typ ja tycker att de ska va tesst på att dem som komer in här ska kunna skriva på den bra svenskan så att alla förstår ja tycker det är ju synd om sånna som duden förstår ju inte va vi bildade skriver va

Hahaha, den va klockren...
Speciellt att Duden blir sågad igen. Lär dig läsa unge :4skrika :D :arsele
:rofl :rofl
Personangrepp??? I LIIIIKE IT!!!

Milome skrev:

Nuuu missförstås det (med vilje?)... jag är INTE ute efter att språket skall vara perfekt - TVÄRTOM! Skriv gärna talspråk! ...o gör er inte märkvärdiga med ordet "dem" som användes oftare fähl än rätt - "Dom", å det blir aldrig fel :tummenupp

Nu vill jag glo på Klüft's löpning :yoparty

Robz skrev:
jag är INTE ute efter att språket skall vara perfekt

De e du visst - säg nu som de e!
Men det göööör ju inge, vi gillar ju dej i alla fall jue :kär :kiss

För övrigt anser jag att Cartago bör förstöras :yoparty och att jag ska sluta prata strunt

Dangerous Dave skrev:
Jag är glad att nån tar upp det här.
Själv är jag sååå trött på den "internet svenska" som vissa ligger inne med.

Ex. 1. jag skulle ner och handla när jag kom hem var kattan borta den hade hoppat ut från balkongen (Ingen stor bokstav i början på meningen, inga kommatecken...Nada

Ex 2. ska du me ut o handla. ja ska köpa en flaska vin till rolf. (Inget frågetecken efter frågan, Små bokstäver till och med i namn)

2 FETA tabbar som ändå är små men som man kan störa sig på.

Nu får jag lusläsa mina inlägg 38 gånger innan man skickar dom så ingen hittar några fel på en själv :D
Får? Tycker du ska!

Det värsta det senaste är väl endå dessa särskrivningar? Visst kan det hända ibland, men denna natt som jag jobbat nu, och hängt en del på denna siten, så har jag säkert upptäckt 15-20 st särskrivningar..
Jag börjar störa mig till förbannelse...
Men men, inte alla ser det som så att man bör skriva korrekt...

//DisqoBizkit, som säkert skrivit fel i detta inlägg...

Robz skrev:
ja ba har zEtt tendEnzen typ på detta ForUM typ att användnIngen aV ordet "Dem" meR Å (och) Mer anväNdz i obezTämd form däJ, En zom ja, konzeJvATiv zvEnzk Me typ zPRÅket zOm aJbetZRedzkaP, anzer att typ "dE" VorE MEj pAzzaNdE. *skrattar* (Uj - Många typ BiZatzeR DÄr)....
ordeT "dOm" typ ZkUllE möjligEn va meR jÄtT än "dem", men e dOm factO TAlzpråk, typ zOm numEr BliViT godkänt ATt anväNda typ eNlit ZvEnzkA akaDeMin - TyVärR... *skrattar* likazÅ att iNLeda en MeNing mE typ OjDet "och", helFähl typ juh!

är d Zå AtT nya typ jeGler Åter koMMIT ATt föjändRa d zveNzKa zpjåket???? aZzå

Ja visst är det fördjävligt så Svenska språket misshandlas.

Robz skrev:
Jag har sett tendensen på detta forum att användningen av ordet "dem" mer å (och) mer används i obestämd form där, en som jag, konservativ svensk med språket som arbetsredskap, anser att "de" vore mer passande. (Uj - många bisatser där).
Ordet "Dom" skulle möjligen vara mer rätt än "Dem", men är de facto talspråk, som numer blivit godkänt att använda enligt Svenska akademin - tyvärr. Likaså att inleda en mening med ordet "Och", helfähl juh!

Är det så att nya regler åter kommit att förändra det svenska språket?

Any thoughts?
:mattias :mattias :mattias :fyllisar

PS
Dem som skriver trams < > De som skriver trams < > Dom som skriver trams
DS

Har gjort samma iaktagelse som du o är av samma åsikt. Själv använder jag oftast DOM för det är enklast. Jag förstår inte vad som är problemet bara, det hörs ju klart o tydligt när det är fel. Men det är kanske bara jag som hör dom rösterna... :tungan

CorbenDallas skrev:
Har gjort samma iaktagelse som du o är av samma åsikt. Själv använder jag oftast DOM för det är enklast. Jag förstår inte vad som är problemet bara, det hörs ju klart o tydligt när det är fel. Men det är kanske bara jag som hör dom rösterna... :tungan
Nu har du oxå vurpat, välkommen i klubben din klant.

:tungan

Back