Datorjävel!

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
KTM 690 SMC R
Hej!

Just nu är sporthoj.com samt hidemyass.com de enda sidorna som fungerar för mig.:va Varken google, blocket eller aftonbladet eller vad jag än skriver in fungerar.

Jag kan gå in på alla sidor via proxy, men annars står det att sidorna inte kan visas. Använder mig av firefox

Någon som vet vad detta kan bero på? Samt hur man kan lösa det innan datorn flyger ut genom fönstret.. :mad: :mad: :gnissla :gnissla

/

kan du surfa via proxy men inte utan så är det ju inställningar i Firefox som står tokigt.

Verktyg -> inställningar
välj fliken: Avancerat och klicka på inställningar
Högst upp har du 3st "radiobuttons"
1.) No Proxy
2.) Automatisk proxyinst..
3.) Manuell proxyinst..

Välj No proxy

Du har kanske kört med ex: Tor ?

Antingen det eller så är det ett klassiskt problem som kan bestå av tre delar...
DNS, DNS eller DNS. ;)

Oavsett om man kör via proxy eller ej går väl ändå DNS-trafiken samma väg?

Nope

Själv kör jag just nu utan proxy, använder Bahnhofs DNS.
När jag kör via proxy så använder jag min egna DNS.
I Firefox skriv i URL-fältet:
about:config
i "filter" skriver du sedan DNS
network.proxy.socks_remote_dns
Där kan du sätta True/False.

Nope

Ok. Men då pratar vi om att aktivt ändra just DNS-inställningen. Att bara ändra de "vanliga" proxyinställningarna gör ingen skillnad.

Tack för infon, kan vara bra att veta förr eller senare... :rolleyes:

Nope

Har du bahnhof som internetleverantör?
hur funkar det? Lite oftopic, men där slipper man ju oroa sig när man tankar. Undrar om deras ADSL suger:va

grejen med proxy är att du surfar till proxyn och sen går all trafik från den och vidare... alltså med dess DNS, internetkoppling osv.

EDIT: Blev tokigt i texten nedan, jag tänkte enbart på HTTP-proxies och inte alls på SOCKS.

Som jag just blev upplyst om kan man ställa in det så ja, men det normala är att bara HTTP-trafiken går över proxyn, DNS-frågor går till din vanliga DNS-server.

Last edited:
Har du bahnhof som internetleverantör?
hur funkar det? Lite oftopic, men där slipper man ju oroa sig när man tankar. Undrar om deras ADSL suger:va

Nja, jag har Bahnhof 100/100 i lägenheten jag bor i på veckorna ( jobbar i sundsvall )
I huset har jag BBB ADSL ( bor gbg ).
Tyvärr kunde inte bahnhof leverera ADSL till mig i gbg :(
Men som svar på din fråga: slippa oroa sig kanske är att ta i, men vad jag förstått så kommer dom INTE att lämna ut några uppgifter pga att dom inte har några.
Jag skulle nog oavsett kört via VPN om jag var du.

Som jag just blev upplyst om kan man ställa in det så ja, men det normala är att bara HTTP-trafiken går över proxyn, DNS-frågor går till din vanliga DNS-server.

Det du talar om är en VPN-koppling.

Stämmer bra det.

Kan ju nämna OpenDNS också. Sätt den som DNS så slipper du att din ISP kan se vart du surfat.
http://www.opendns.com/

Ok. Men då pratar vi om att aktivt ändra just DNS-inställningen. Att bara ändra de "vanliga" proxyinställningarna gör ingen skillnad.

Tack för infon, kan vara bra att veta förr eller senare... :rolleyes:

Jo, sant. Glömde tala om det.

Last edited:
Back