Dags att införskaffa sig ett skinnställ blandannat..

ochbilengårbra

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Den lilla gröna rackaren..
Tjenis tjenis,

I denna förtvivlade väntan på våren så tänkte jag åka och införskaffa mig ett skinnställ och en hjälm.. Kanske ett par dojor & handskar också. Så känns det lite lättare och roligare dessa gråa vinterdagar!:yoparty

Men då är frågan.. Ska man ha ett hel skinnställ eller ett delat? Eller räcker det med en skinnjacka? Ska man köpa stövlar, eller räcker det med att köra i vanliga skor i sommar? Behöver lite tips på vad jag ska köpa... Vad kör ni med för ställ? Något speciellt märke som är bättre/sämre?

Och vart det ska inhandlas!
Tänkte åka förbi lellesmc i uppsala imorgon på dagen.. Är AVA mc något att handa från?
Eller ska man köpa från blocket etc, eller någon annan bra och billig affär? :tummenupp

Tack på förhand, och ursäkta för min okunnighet :sissy

Seriöst, du behöver ryggskydd, handskar, stövlar, hjälm och skinnställ.
Själv var jag dum och snålade på skitskor och nu har jag 13skruvar, konstant ont och orörlig sitter jag still en stund haltar jag när jag går iväg 2år sedan.

Köp ett helställ, mest pga att har du delat är det lätt att du är lat och bara drar på dig jacka. För att bli skinnflådd behöver du inte alls glida långt. Ok på gata är det lätt att dra in i något, men ambulansen slipper spola bort rester.
Köper du ett billigt vet du inte att sömmarna går upp när du smakar asfalt.

händer och fötter är jävligt svårläkt.

Seriöst, du behöver ryggskydd, handskar, stövlar, hjälm och skinnställ.
Själv var jag dum och snålade på skitskor och nu har jag 13skruvar, konstant ont och orörlig sitter jag still en stund haltar jag när jag går iväg 2år sedan.

Köp ett helställ, mest pga att har du delat är det lätt att du är lat och bara drar på dig jacka. För att bli skinnflådd behöver du inte alls glida långt. Ok på gata är det lätt att dra in i något, men ambulansen slipper spola bort rester.
Köper du ett billigt vet du inte att sömmarna går upp när du smakar asfalt.

händer och fötter är jävligt svårläkt.

Nej det låter ju inte som någon höjdare.. Har ett gäng skruvar i kroppen jag med, fast i handen dock, och dom skulle jag ju gärna ha sluppit. Lika bra att satsa på något rejält. Och inte ett delat, för du har nog rätt att det är lätt hänt att man bara glider i jackan.
Har inte kört så mycket hoj på väg tidigare, har bara dunkat ner i sanden på crossbanorna ett antal gånger.

Vad får man räkna med att punga ut för ett schysst helställ ungefär? Ska man köpa ett med skydd som sitter fast i, det är väl lika bra?

Angående hjälm köp, något man ska tänka på där?

Nej det låter ju inte som någon höjdare.. Har ett gäng skruvar i kroppen jag med, fast i handen dock, och dom skulle jag ju gärna ha sluppit. Lika bra att satsa på något rejält. Och inte ett delat, för du har nog rätt att det är lätt hänt att man bara glider i jackan.
Har inte kört så mycket hoj på väg tidigare, har bara dunkat ner i sanden på crossbanorna ett antal gånger.

Vad får man räkna med att punga ut för ett schysst helställ ungefär? Ska man köpa ett med skydd som sitter fast i, det är väl lika bra?

Angående hjälm köp, något man ska tänka på där?
Hjälm viktigast att den sitter kalas, själv gillar jag shoei. Bra modell får du ialf bättre ventilation, tar luften bättre i högre hastigheter och lyfter sig inte från skallen i 240+

Sen tycker jag det är smidigare att dra på sig ett helställ, dock mindre smidigt när du stannar och ska fika.

Själv köpte jag allt från fc-moto.de några kända märken alpinstars, daniese, berik passar olika långsmala, tjocka korta osv.

Skruvarna i handen märker jag knappt av sitter några även där.

Last edited:
Har iofs inte jättemycke att jämnföra med men jag tycker ett delat ställ är väldigt bra, sen är det ju en fråga om karaktär om man inte drar på sig hela skiten jämt! Att skippa halva stället är ju lika dumt som att skippa nån annan del av skyddsutrustningen egentligen!

Detta köpte jag när jag inhandlade mina saker.

Tycker personligen att ett delat ställ underlättar betydligt dom ggr man klivit av hojen för en liten stunds fika eller liknande.

Allt som allt gav jag ca 18k för min utrustning.

Bifogat

• 2008_TCX_Competizione_RS_Boots.jpg
    2008_TCX_Competizione_RS_Boots.jpg
    44.9 KB · Visningar: 61
  • berik-5871-wz.jpg
    berik-5871-wz.jpg
    18.2 KB · Visningar: 80
  • dainese-wave_310x310.jpg
    dainese-wave_310x310.jpg
    15 KB · Visningar: 815
  • producto_1383_0.jpg
    producto_1383_0.jpg
    28.5 KB · Visningar: 61
Jag köpte jackan begangnat på blocket dock var den i nyskick.
Arleness, brallor arleness nya, jag tycker dom har jäkla snyggas täll och det finns både hel och delade ställ.
UFO ryggskydd tycker jag personligen är skönaste jag hittat och jag ahr ändå kollat på massa olika.
Alpinostar stövlar dyra men sköna och bra.

Hjälmen kan jag starkt rekomendera HJC draco FG-15 fiberhjälm.

http://www.sounddistribution.co.uk/products.asp?recnumber=4577

Jag var helt såld på shois värsting förra året men den kostade ju satans mycket sen så hittade jag denna av en slup och den var fan den skönaste jag provat och inte alls lika dyr.
Huvudet sitter superstadigt även över 200 utan kåpa och den väger fan inget och allt är kokrent på den.

Helställe är lite bättre trots att tvådelat går att koppla ihop men kör man ej bana så lär man fan tänka lite på vad man skall ha det till, så skönt att bara kasta jackan när man är genomsvettig och stannat för en fika.
Tror inte du kommer ta på dig helställ om du skall ta en kortrunda ner på stan, men förhoppningsvis så tar du i alla fall på dig ryggskydd, hälm och handskar och jacka om du har delat. Inte rätt men fan man är väll människa, så ser då jag på det.

Som det sas innan så handskar skor ryggskydd hjälm skor allt är fan viktigt vid en krach även om jag nyss sa att det är lätt att fuska men som sagt hellre fuska med hälften än att fuska med allt.

Prvokraschat Arlenness i 90 blås asfaltskrap och det var inte ett skrubbmärke på mig dock hade jag en tår i ögonen när jag hade första parket när jag såg hojen slå en frivolt i luften bara några meter framför mig.

Hjälm är fan asviktigt att den sitter skönt på ditt huvud och sen så länge dom är godkända så betalar du mest för kosmetika och komfort även om en plasthjälm inte beter sig lika bra som en kolfiber hjälm, säger sig självt.

Köp på blocket om du hittar nått bra men bara om du har möjlighet att testa det i så fall, storlekar och passform är en jungel och olika på olika märken.

Jag gav jag gav ca 14 tusen för allt mitt men som sagt är du inte stenrik så kolla begangnat eller om du kan komma över nån skysst dil om du köper allt på samma ställe.
Jävligt mycket stålar om man köper allt i en klump men är du inte så noga med kosmetikan kan du få jäkla bra grejer för mycket mindre om du letar runt.

Testa McBoden sjukt mycket grejer och duktiga
Mcvaruhuset
Din Mc
Handelsboden
åk runt och kolla . . säkerhet först . . passform tvåa . . . pris trea

Passform blir alltid bättre i en butik

Last edited:
Det där är inte knäpucken utan knäskyddet. Pucken sitter inte på.
Kolla på det svarta området straxt nedanför ut åt sidan, det är man fäster pucken =)

Det är bara knäskyddet. Pucken ska sitta på den svarta kardborrelappen snett under :)

Edit: Det var väl fan va folk ska vara snabba på att skriva :smasha

Last edited:
Är det bara jag som tycker att knäpucken ser felplacerad ut? Ser ut som den sitter rakt framåt nästan..

Sitter ingen knäpuck på denna om du kikar noga..
Finns filt yta på sidan där du sätter pucken med kardborre.

Edit: Några hann före!:D

Ja, att det sitter bra är väl a & o. Och säkerheten då framförallt.. Men satan vad det skulle kosta! Köpte mig en gammal och billig häck till hoj för att jag trodde att jag skulle komma undan någotsådär billigt. :gnissla

Men pengar är ju inget problem*host* :yoparty

Drar förbi lite diverse affärer idag och kikar, annars får det bli något på blocket om inte plånkan tillåter. Återkommer med svar om det blev något köpt! :tummenupp

Det är bara att inse det, bra säkerhetsutrustning kostar!
Hjälm 3-5000
Ställ 6-12000
Stövlar 2-4000
Handskar 1-2000
Ryggskydd 1-2000
Dvs 13-25 000, lite beroende på kvalitet, skydd och design. Å så säger dom att det är billigt att åka hoj, hur mycket kostar kläderna man måste ha för att åka bil säkert? :huvet

Det är bara att inse det, bra säkerhetsutrustning kostar!
Hjälm 3-5000
Ställ 6-12000
Stövlar 2-4000
Handskar 1-2000
Ryggskydd 1-2000
Dvs 13-25 000, lite beroende på kvalitet, skydd och design. Å så säger dom att det är billigt att åka hoj, hur mycket kostar kläderna man måste ha för att åka bil säkert? :huvet

Ja, det svider lite! Får väl se det som en investering.. Det lustiga är bara att skyddsutrustningen kommer att kosta mig mer än hojen gjorde :hihi

Vad värderar du mest hojen eller kroppen

körglädjen har inte så mycket att göra med priset på hojen

även den sämsta hojdag är bättre än din bästa dag på jobbet

om man inte krockar !!!!!!!!

Jag skulle gissa på att lelles kan ha kvar något ställ från förra säsongen för omkring 5000kr. Jag köpte mitt där för 5k, det hade kostat 8-9k om jag inte minns fel. Brukar ofta gå att hitta saker med nedsatt pris. Lycka till.
Sj så satsade jag på vitt skinnställ och vit hjälm för att synas så bra
som möjligt. Hjälm: AGV S-4 5, stjärnor hos SHARP, 3000kr.

För gatåka måste ju två-delat vara klart bäst, om man vill ha möjlighet att stanna någonstans, grymt skönt att kunna ta av sig jackan. Om man nu inte tycker att det är jätteroligt att gå runt i kallingarna. Jag tycker att det var mycket enklare att ta på mig, brallorna å sen jackan, annars fick jag nästan inte in axlarna, å andra sidan så är jag 180cm och klämde in mig i ett ställ på strl48, de skulle ju sitta tajt :D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti