Däcksbalansering

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Bytte däck själv för första gången igår, såg mycket enklare ut på instruktionsvideon än i verkligheten... :mad:

Hur som helst, nu skulle jag behöva balansera däcket men har ännu inte byggt balanseringsstativet. Så om det finns någon i Linköping som har ett sånt och som ändå kommer vara i garaget i helgen, och som skulle orkar visa mig hur det gå till att balansera däcket är det bara att höra av sig så tittar jag förbi.

Om inte löser det sig säkert ändå, nån firma måste ju ha tid att balansera det a'la drop-in på måndag.

/Tobias
 
Herregud, du har ju kört två säsonger :)

Lämnat bort vid däcksbyte hela tiden?
 
Herregud, du har ju kört två säsonger :)

Lämnat bort vid däcksbyte hela tiden?

Hehe jo jag har lämnat bort varje gång. Men jag har bara kört 1 säsong och jag tror jag bytte däck 4-5 gånger. Varav en gång var på Gelleråsen och då var greven där, då är det ju givet att man lämnar in till honom, kostar ju inte mycket :tummenupp
 
har du en metallstång och 2 kullager så löser du det enkelt själv.

ställ 2 bord nära varann, trä sedan stången genom hålet i fälgen och ett kullager på varje sida av stången, ställ sedan kullagren på var sitt bord och låt hjulet hänga mellan borden.

Sen kommer du se hur hjulet börjar snurra lite och den tyngsta delen kommer hamna nedåt då sätter du en vikt på motsvarande sida. Snurra senan hjulet 90 grader och släpp det så ser du åt vilket håll det börjar snurra, åker sidan med tyngden nedåt så har du stoppat på för mycket vikter, åker andra sidan neråt så har du för lite vikter.

När du har passat in så att den inte snurrar så är hjulet balanserat. Har du inga kullager så kommer du ändå få till en ganska bra balansering med bara en stång.

Klista inte fast tyngderna med deras eget klister utan tejpa med silvertejp, först när du fått till balansen kan du använda klistret på vikterna.
 
har du en metallstång och 2 kullager så löser du det enkelt själv.

ställ 2 bord nära varann, trä sedan stången genom hålet i fälgen och ett kullager på varje sida av stången, ställ sedan kullagren på var sitt bord och låt hjulet hänga mellan borden.

Sen kommer du se hur hjulet börjar snurra lite och den tyngsta delen kommer hamna nedåt då sätter du en vikt på motsvarande sida. Snurra senan hjulet 90 grader och släpp det så ser du åt vilket håll det börjar snurra, åker sidan med tyngden nedåt så har du stoppat på för mycket vikter, åker andra sidan neråt så har du för lite vikter.

När du har passat in så att den inte snurrar så är hjulet balanserat. Har du inga kullager så kommer du ändå få till en ganska bra balansering med bara en stång.

Klista inte fast tyngderna med deras eget klister utan tejpa med silvertejp, först när du fått till balansen kan du använda klistret på vikterna.

Ok :tummenupp

Jag kanske ska se om det finns nån stång nånstans och prova, kullager har jag iaf inte.
 
jag balanserar aldrig mina däck fast jag jobbar på däcksverkstad,skakar lite längst ner på a-torp ibland men vad gör det...
vet 7-8 pers till som aldrig balanserar.
 
självklart du ska balansera.Vissa lägger 10000 på en stötdämpare men struntar i balanseringen, helt fel!!
 
sätt hjulaxen i skruvstädet i våg.kolla sedan var tyngst delen är.har du inga vikter kan du vrida däcket på felgen o se vad som händer.
 
Och ta bort alla gamla vikter INNAN du börjar balansera.
Kör med Biltemas dubbelhäftande tejp på gamla vikter = återvinning :)
 
varför inte lämna in hjulen till en kunnig gummiverkstad?? Det kostar ju inte inga stora summor!!
 
Välkommen till racingforumet där du byter däck 20-30 ggr/säsong :tummenupp

Plus att det inte alltid finnns däcksfirmor på plats när det ska bytas alla gånger :)

Jag ska prova att balansera däcket idag med hjulet på plats svingen, minus distanser, drevklump och bakbroms. Måste ju vara det klart enklaste sättet att få axeln horisontell. Tänkte att jag skapar lite obalans med flit genom att tejpa fast en 20-30 gram på något ställe och se om det rullar tillräckligt lätt.
 
Jag ska prova att balansera däcket idag med hjulet på plats svingen, minus distanser, drevklump och bakbroms. Måste ju vara det klart enklaste sättet att få axeln horisontell.
Horisontell, absolut - men grejen är att motstånget gör att balanseringen blir väldigt grov. Hjulet snurrar helt enkelt inte tillräckligt lätt i sina egna lager och packboxar, vilket gör även gismos tips litet begränsat. Använd istället original hjulaxel (eller en annan axel som Maciej föreslog), och lägg upp med ändarna på horisontella ytor och låt axeln rulla fritt (eller lagrat i andra torra rena lager) istället för att hjulet snurrar i sina egna lager.
 
Horisontell, absolut - men grejen är att motstånget gör att balanseringen blir väldigt grov. Hjulet snurrar helt enkelt inte tillräckligt lätt i sina egna lager och packboxar, vilket gör även gismos tips litet begränsat. Använd istället original hjulaxel (eller en annan axel som Maciej föreslog), och lägg upp med ändarna på horisontella ytor och låt axeln rulla fritt (eller lagrat i andra torra rena lager) istället för att hjulet snurrar i sina egna lager.

Jo jag tror också att det är för mycket rullmotstånd för att vara riktigt bra. Men jag ska prova iaf, har hört lika många säga att det rullar tillräckligt bra för att få en OK balansering. Tror inte jag har några vettiga ytor att lägga en axel på.
 
...ställ sedan kullagren på var sitt bord och låt hjulet hänga mellan borden....
Det skulle jag vilja se dig göra efter denna baskrivningen.. :D :tungan

Jo..Men jag ska prova iaf... Tror inte jag har några vettiga ytor att lägga en axel på.
Du har väl med största sannolikhet, ett extra bak/framstöd. Använ en tunnare axel igenom hjulet, placera den sedan i hakarna eller trä igenom axeln i hålen på stödet där fästena sitter.

Voilá, balanseringsbänk :tummenupp
 
Last edited:
Back
Top