Crf450 - SX520

The Nameless

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2005
Ort
väddö
Hoj
En vråltrimmad moppe med kolvuppstudsar fjäder och filat bakdrev
Ska köpa någon utav dem, MX verisionen ej något enduro/sm shafs... men undrar om de är någon som kan något om d båda modelerna ... är mäst intresserad av driftkostnaderna eller nu vad man ska säga .. slitagedelarna kanske :va men men ... men mest intresserad är jag utav hur länge kolven kan gå och när d krävs ett oljebyte :3freak

tacksam för svar :Bugar
 
Last edited:
... är mäst intresserad av driftkostnaderna eller nu vad man ska säga .. slitagedelarna kanske :va men men ... men mest intresserad är jag utav hur länge kolven kan gå och när d krävs ett oljebytte :3freak tacksam för svar :Bugar[/QUOTE skrev:
Service kanske d kallas :huvet
 
Hitta en fräsch av nån av dom och kör dig trött hela hösten och vintern, byt olja ofta och byt kolv (gäller nog mest Hondan) lagom till påsk om du känner dig orolig.
 
rejser skrev:
Hitta en fräsch av nån av dom och kör dig trött hela hösten och vintern, byt olja ofta och byt kolv (gäller nog mest Hondan) lagom till påsk om du känner dig orolig.


är d så ... kommer ju köra 10-15 timmar veckan, men då blir d ju bra mycke bättre en 380 in jag har nu :hihi
 
The Nameless skrev:
Ska köpa någon utav dem, MX veririonen ej något enduro/sm shafs... men undrar om de är någon som kan något om d båda modelerna ... är mäst intresserad av driftkostnaderna eller nu vad man ska säga .. slitagedelarna kanske :va men men ... men mest intresserad är jag utav hur länge kolven kan gå och när d krävs ett oljebytte :3freak

tacksam för svar :Bugar

Jag vet inte hur hondorna är men KTM har bra priser på sina originalreservdelar. Olja kostar ju naturligtvis lika mycket oavsett vilken hoj du ska hälla det i men det går i mer olja i KTM:en och den har två vanliga oljefilter plus två sil-liknande filter så du behöver inte byta olja lika ofta på den som på Hondan. KTM:en är ju inte lika hårt trimmad heller så den klarar sig längre på en kolv än vad Hondan gör. Dock är ju bägge fyrtaktare så byt kolv för tidigt hellre än för sent eftersom det gärna blir dyrt om den rasar.

Det som talar till KTM:ens nackdel är chassit. Hondan är ljusår smidigare och mer hanterbar och inte alls lika brutal även om den verkligen inte saknar pulver för cross. Ska du åka is däremot kan KTM:en vara att föredra eftersom chassit inte spelar lika stor roll då och effekt är viktigare.

skulle jag köra cross skulle jag köpa Hondan vilken dag som helst och skulle jag åka både is och cross skulle jag nog ändå välja Hondan. Men hitta en välskött!! En misskött fyrtaktare kan bli kostsam!

//Eric
 
DR-Zätare skrev:
Jag vet inte hur hondorna är men KTM har bra priser på sina originalreservdelar. Olja kostar ju naturligtvis lika mycket oavsett vilken hoj du ska hälla det i men det går i mer olja i KTM:en och den har två vanliga oljefilter plus två sil-liknande filter så du behöver inte byta olja lika ofta på den som på Hondan. KTM:en är ju inte lika hårt trimmad heller så den klarar sig längre på en kolv än vad Hondan gör. Dock är ju bägge fyrtaktare så byt kolv för tidigt hellre än för sent eftersom det gärna blir dyrt om den rasar.

Det som talar till KTM:ens nackdel är chassit. Hondan är ljusår smidigare och mer hanterbar och inte alls lika brutal även om den verkligen inte saknar pulver för cross. Ska du åka is däremot kan KTM:en vara att föredra eftersom chassit inte spelar lika stor roll då och effekt är viktigare.

skulle jag köra cross skulle jag köpa Hondan vilken dag som helst och skulle jag åka både is och cross skulle jag nog ändå välja Hondan. Men hitta en välskött!! En misskött fyrtaktare kan bli kostsam!

//Eric

precis vad jag villde veta :P d ända som fattas nu är hur många timmar som rekomenderas innan bytte av olja och kolv :banana
 
50h kan man köra på hondas kolv utan problem, olja var 5h..

Har en Honda till salu...
 
The Nameless skrev:
precis vad jag villde veta :P d ända som fattas nu är hur många timmar som rekomenderas innan bytte av olja och kolv :banana

Olja och filter ska du byta varje 5h på KTM:en, justera ventiler varje 10h tror jag. Jag tror det är 100h mellan kolvbytena på KTM:en men jag är ganska osäker. Det beror som sagt även på hur du kör den. Kör du enduro klarar du dig betydligt längre än om du kör isracing eller motard.

//Eric
 
Ahlgren skrev:
50h kan man köra på hondas kolv utan problem, olja var 5h..

Har en Honda till salu...

jo är de din 02 som ligger i utte på enduromx i stockholms området ... hadde tänkt att ringa dig någon gång i veckan och få litte mer info så som priset och timmar mellan service :)
 
Last edited:
The Nameless skrev:
jo är de din 02 som ligger i utte på enduromx i stockholms området ... hadde tänkt att ringa dig någon gång i veckan ,förhopningsvisidag ska bara prata litte mer med min far :)

kungko här på forumet har en CRF till salu, den får du garanterat till ett bra pris. skicka ett pm till han.
 
CRF måste väl var den hoj som det råder minst brist på som begagnad? Den säljer väl dubbelt så mycket som alla andra märkens 450 crossar tillsammans? Möjligheten att fynda torde vara STOR!

//Eric
 
The Nameless skrev:
jo är de din 02 som ligger i utte på enduromx i stockholms området ... hadde tänkt att ringa dig någon gång i veckan och få litte mer info så som priset och timmar mellan service :)


Ja den finns på enduromx men inte i stockholm utan i blekinge...
 
Back
Top