Cbr 900rr Turbo - First Ride

IceY

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Ducati Streetfighter 1098 & CBR900RR Turbo - Såld & Honda Cbr 600rr - Såld
Tja!

Har mekat ihop min Cbr 900rr Turbo nu i veckan och tog premiär turen idag! Gick sjukt bra och jävlar vad roligt det var att äntligen få prova på en Turbo hoj! :D :yoparty

Däremot så har jag lite funderingar!

Om ni kollar på videon (:tummenupp) så fladdrar laddtrycket på laddtrycksmätaren väldigt mycket! Varför gör den det? Mätaren kommer ifrån BSR och i Y-korset så sitter det en liten strypning, vilket ska förhindra fladder.

Sen laddar den också lite för mycket, kan skymta att den laddar 0.8 som max på videon. Vilket är lite väl bra tycker jag, utan hade velat ha den runt 0.6 så man kan ha den som brukis!

Har skruvat ut wastegate armen, men har inte prova den sen dess. Men rent logiskt så borde den väl ladda mindre då?! :D Blir nog en testrepa imorgon! :)

Nästa steg är att fixa på lite snygga kåpor, intercooler och dit med en dumpventil!

http://www.youtube.com/watch?v=akB0tkMzIUY

Så gott den reser sig :yoparty

Var är det du kör? Ser ut att vara en fin motardväg.

Så gott den reser sig :yoparty

Var är det du kör? Ser ut att vara en fin motardväg.

Den reser sig mycket gott! :D Har inte kunnat använda mer än 3:an ännu just på grund vägen... Den är trevlig men lite smal för att brassa på i 200+ på ett hjul... :)

Vägen ligger en liten bit utanför Älmhult.. Liten före detta grusväg som äntligen har asfalteras! Så för motard är den kalas fin! :tummenupp

Kul med fler turbobladar! har en själv.
Laddmätarn fladdrar för att den inte är vätskefylld, fixa en sån så funkar det.
Är det ett kit eller har du smitt fram allt själv?
bilder?

Brukar inte icke vätskefyllda mätare på just hojar fladdra ganska mycket oavsett vad man gör...?

Det gör dem kanske! :D I så fall är allt frid och fröjd!

Kul med fler turbobladar! har en själv.
Laddmätarn fladdrar för att den inte är vätskefylld, fixa en sån så funkar det.
Är det ett kit eller har du smitt fram allt själv?
bilder?

Det är riktigt kul! :D

Från början är det Sölle racing som har byggt den och kört med på strippen.. Men nu har den stått på en loge hos en snubbe i x antal år. Så när jag köpte den i taskigt skick! Så jag har bytt en massa lager, slangar m.m. Så nu är den snart i bruksskick igen!

Ska fixa på lite andra kåpor på den nu i vinter när ekonomin tillåter och besiktiga den nästa sommar är tanken!

Återkommer med bilder! :banana

Tjena herrn,

Kul att du fått ihop den! Öser ju på bra. Roligt med film :)
Jag har en sån där glycerinfylld laddtrycksmätare liggande någonstans i garaget om du behöver nästa gång du har vägarna förbi. Bara slå en signal innan.

Fan vad härligt.
Man blir så jävla sugen på att bygga en själv :Bugar

Har byggt en hel del turbo maskiner till bilar men aldrig till hojen.
Får väl försöka ge mig på det, men är mest orolig för det här med bygga burken till förgasarna :gnissla

Men jag kan hålla med dig om att den ska ladda ca 0,6 bar för då funkar den mer som en brukis som man har betydligt bättre koll på.
Plus att man behöver ju inte plåga motorn, mer än nödvändigt.
Bättre att ligga på den säkra sidan med goda marginaler :tummenupp

Aahh trevligt! Fast inga direkt turbovänliga vägar:(

Hehe nä det är inte det bästa vägarna för att köra fullgas repor... Ska se om jag hittar ett flygfält som är avstängt som man kan köra på!

Någon som har något tips om flygfält i närheten av Älmhult eller alternativt Göteborg? :)

Tjena herrn,

Kul att du fått ihop den! Öser ju på bra. Roligt med film :)
Jag har en sån där glycerinfylld laddtrycksmätare liggande någonstans i garaget om du behöver nästa gång du har vägarna förbi. Bara slå en signal innan.

Tjena! Ja det är mycket roligt! Äntligen...(!) Nu är det bara kåpor som ska på!
Jasså! Det vill jag gärna ha! Känns lite b när mätaren fladdra så mycket, plus att det går ju inte läsa av den när man drar på fullt.. :rolleyes:

Fan vad härligt.
Man blir så jävla sugen på att bygga en själv :Bugar

Har byggt en hel del turbo maskiner till bilar men aldrig till hojen.
Får väl försöka ge mig på det, men är mest orolig för det här med bygga burken till förgasarna :gnissla

Men jag kan hålla med dig om att den ska ladda ca 0,6 bar för då funkar den mer som en brukis som man har betydligt bättre koll på.
Plus att man behöver ju inte plåga motorn, mer än nödvändigt.
Bättre att ligga på den säkra sidan med goda marginaler :tummenupp

Jag kan bara rekommendera alla att göra det! Det är grymt skoj med Turbo! Blir som att köra hoj igen för fösta gången! :D

Roligt med fler turbo hojar:tummenupp

Verkligen! :tummenupp

Back