Cbr 900rr årgång 92 restaurering

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Garaget...

Jag är nästintill mållös.

Satan. I. Gatan.

En våt dröm på min ära!

Nivån på din puts, sen. Vilket sinne, vilken glans, vilken hoj det blir.

Från en som har garage i länga utan möjlighet till mekaniska arbeten har du bottenlöst avund!

Tack för att du delar med dig av jobbet som skulle platsa i en minidokumentärserie. Hatten av!
Tack ?? hoppas det kan inspirera någon att ta tag i sitt garage.
Ända sedan vi flyttade in i vårt hus har jag velat fixa till det, men man skjuter alltid upp det.
Men eftersom man inte bestämmer över något annat ”rum” i sitt hus när det gäller inredning (talar nog för alla män) så är garaget det enda stället frun inte bryr sig om. ?
Så med lite färg och hjälp ifrån sonen så skapade vi en fristad, för oss! Och frun kunde inte vara gladare, win win!
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
Dom svarta kåporna som sitter innanför frontplasten brukar bli ganska bleka av sol och väder, det finns många ”knep” på hur man får svart plast att bli bra igen.
De flesta av dessa trix är inte långvariga lösningar, utan man får förbättra kanske varannan tvätt eller så, men jag ville ha något som håller längre.

Delar till den här hojen är svåra att hitta och vissa nästan omöjliga, och nya delar kan man nästan glömma, så man gör vad man kan.

Hittade ett medel ifrån Cerakote.

View attachment 492462

Provade lite på en av kåporna och det blev precis vad jag hoppats på, plasten blir som ny, ytan blir väldigt vattenavvisande och damm och smuts fäster inte heller. Den ska även hålla för 100 tvättar enl tillverkaren.
Snyggt!
Passar på att tipsa även om detta "bilhandlarmedel": trötta plastdetaljer blir som nya.
Funkade fint när jag renoverade en CBR900-92:


1701001106150.png
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Den första grejen jag fixade till var sidostödet, den var lite skavd på sina ställen och saknade den lilla fjädern. Bra att det finns två om en skulle faila. Bytte båda när man ändå var igång.

Tog av stödet och kopplade ur brytaren, gjorde rent all elektronik. Gjorde rent bultarna.
blästrade stödet och lackade i 2K spray.
IMG_0548.jpeg
IMG_0682.jpeg

På plats tillbaka på hojen igen.
IMG_1698.jpeg

Lite andra småsaker som inte fått plats i andra inlägg eftersom man har 10 bilder limit per inlägg.

Bromsvätske koppen bak hade blivit missfärgad av bromsvätska, som antagligen inte bytts på länge hade lämnat plasten helt gul. Gick tyvärr inte att tvätta bort.
Den blev utbytt mot en OEM så det blir lite ordning!

Före
IMG_1583.jpeg
Efter
IMG_1579.jpeg

”In-line” bränslefiltret blev också bytt av samma anledning, säkert inte bytt på väldigt länge.

Gamla
IMG_1673.jpeg
Nya på plats
IMG_1674.jpeg

Nya kopplingsdetaljer på plats
IMG_1315.jpeg
IMG_1283.jpeg
IMG_1285.jpeg

Kopplings och gas renoveringen är wip, så To be continued…..
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Lådorna med OEM delar som ska bytas ut väntar ?
IMG_1582.jpeg

Plus lite mer plastdelar som behöver lite renovering och kärlek.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Den första grejen jag fixade till var sidostödet, den var lite skavd på sina ställen och saknade den lilla fjädern. Bra att det finns två om en skulle faila. Bytte båda när man ändå var igång.

Tog av stödet och kopplade ur brytaren, gjorde rent all elektronik. Gjorde rent bultarna.
blästrade stödet och lackade i 2K spray.
View attachment 492544
View attachment 492545

På plats tillbaka på hojen igen.
View attachment 492546

Lite andra småsaker som inte fått plats i andra inlägg eftersom man har 10 bilder limit per inlägg.

Bromsvätske koppen bak hade blivit missfärgad av bromsvätska, som antagligen inte bytts på länge hade lämnat plasten helt gul. Gick tyvärr inte att tvätta bort.
Den blev utbytt mot en OEM så det blir lite ordning!

Före
View attachment 492547
Efter
View attachment 492548

”In-line” bränslefiltret blev också bytt av samma anledning, säkert inte bytt på väldigt länge.

Gamla
View attachment 492549
Nya på plats
View attachment 492550

Nya kopplingsdetaljer på plats
View attachment 492551
View attachment 492552
View attachment 492553

Kopplings och gas renoveringen är wip, så To be continued…..
Kommer bromsvätskelocket från KTM eller ska vi vinkla det till din favör och säga att det är ifrån Repsol ?
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Är det mest universaldelar som finns på många Honda du hittar OEM? Eller finns det nya OEM delar till CBR som är lite mer modellspecifika med? Brukar va bökigt med gamla Honda.'
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Kommer bromsvätskelocket från KTM eller ska vi vinkla det till din favör och säga att det är ifrån Repsol ?
Nä, det är originalet som har suttit på från början.
Är det mest universaldelar som finns på många Honda du hittar OEM? Eller finns det nya OEM delar till CBR som är lite mer modellspecifika med? Brukar va bökigt med gamla Honda.'
Jag förstår inte riktigt frågan?
Men OEM betyder ”Original Equipment Manufacturer” vilket i princip betyder Tillverkat av Honda i detta fallet, och kan vara NOS också (New Old Stock).
Vissa delar är modell specifika för CBR900rr, och där kan saker skilja beroende på vilket år hojen är gjord. Min CBR är modell N så den heter cbr900rrn, det är den absolut första Cbr900rr som kom.
Så jag har bara OEM delar (Honda original) ifrån denna tiden, och bultar samt skruvar som jag byter ut är i princip bara för synintrycket, alla bultar etc fungerar hur bra som helst....men när man tex fixar till en kåpa så den ser nästan ny ut då vill man inte sätta dit en sliten ärgad bult som håller fast den.

Hojen var till 99% original när jag köpte den, men jag går igenom den så att allt är original och alla bultar har rätt vridmoment etc.

Hoppas det var svar på frågan?
 
Last edited:

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 som suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Jag har handlat en del prylar från web bike japan till min gamla Kawa H2. Har du handlat därifrån med?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ett tips angående aluminium med "satin finish",

Jag har experimenterat ganska mycket med detta för att få fram den originalliknande glansen på diverse aluminiumdelar på gamla snöskotrar. Mitt bästa tips är våtslipning med 3M skumrondeller. De är gjorda för roterande slipmaskin, men bör användas för handslipning endast i aluminiummaterialets extruderingsriktning (detta brukar gå att identifiera som små ränder endast i den ena riktningen). Börja någonstans runt kornstorlek 400, följ upp med 600 och 800, avsluta runt 1000 eller 1200.

Notera att det är slipning endast i extruderingsriktningen som gäller. Inte gnugga fram och tillbaka och absolut inte i cirklar. Jag har inte hittat något som hamnar närmare original glans.

Om du ska högglanspolera så fortsätter du med kornstorlek 1500, 2000, 3000 och minst 4000. Sedan valfritt polermedel för aluminium, Men detta ger som sagt en spegelliknande finish.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Jag har handlat en del prylar från web bike japan till min gamla Kawa H2. Har du handlat därifrån med?
Nä dom har jag inte provat, vet inte om dom har delar till hojar ifrån 92?

Jag beställer ofta ifrån cmsnl ifrån Holland. Dom har otroligt mycket originaldelar.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Ett tips angående aluminium med "satin finish",

Jag har experimenterat ganska mycket med detta för att få fram den originalliknande glansen på diverse aluminiumdelar på gamla snöskotrar. Mitt bästa tips är våtslipning med 3M skumrondeller. De är gjorda för roterande slipmaskin, men bör användas för handslipning endast i aluminiummaterialets extruderingsriktning (detta brukar gå att identifiera som små ränder endast i den ena riktningen). Börja någonstans runt kornstorlek 400, följ upp med 600 och 800, avsluta runt 1000 eller 1200.

Notera att det är slipning endast i extruderingsriktningen som gäller. Inte gnugga fram och tillbaka och absolut inte i cirklar. Jag har inte hittat något som hamnar närmare original glans.

Om du ska högglanspolera så fortsätter du med kornstorlek 1500, 2000, 3000 och minst 4000. Sedan valfritt polermedel för aluminium, Men detta ger som sagt en spegelliknande finish.
Tack för den bra infon! Jag slipade i en riktning, men på vissa ställen var det tvunget att slippa 4 drag lodrätt och sen 4 drag vågrätt, för att komma ”neråt” och få bort skrapmärken. Men översta slipningen var i samma riktning.
valde att stanna på 2k för jag tyckte det var där jag ville hamna. Sen tog jag autosol aluminium pasta det sista.

Har du något bra ställe där man kan köpa 4k papper? Jag har lyckats hitta 3k i 50mm rondeller.
https://www.davidsilverspares.co.uk/ har också mycket, men då tillkommer ju tull o moms o krångel.
David Silver är mycket bra! Har fått tag i lite rarieteter därifrån. Bla en helt ny original Honda (old stock) kedja med fram och bakdrev i original kartong!! Mycket glad över det fyndet.
Och även en helt ny original nedersta höger kåpa ifrån 1992!
IMG_1713.jpeg
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Har du något bra ställe där man kan köpa 4k papper? Jag har lyckats hitta 3k i 50mm rondeller.

Jag har inte använt vare sig torr- eller våtslippapper på väldigt länge.

Jag kör all grövre avverkning med slipduk (allmänt kallat "ScothBrite-duk"), antingen Mirka Mirlon eller motsvarande duk från Car Systems. Eller direkt in i blästerskåpet med allt som kräver redig avverkning...

Till finare slipning använder jag uteslutande skumrondeller avsedda för roterande och oscillerande slipmaskiner. Även saker jag våtslipar för hand, t.ex. lack innan polering och aluminium som skall återställas till original utseende. Vid samma kornstorlek ger skumrondeller överlägsen avverkning och även överlägsen livslängd jämfört med traditionella "wet and dry" papper. De som tillverkar dessa skumrondeller erbjuder också slipklossar i allehanda format just för att handslipa.

Mig veterligen så finns Mirka Abralon ned till kornstorlek 4000 och 3M's Hookit ned till kornstorlek 8000. Jag tror dock inte att du behöver gå finare än 1200 om du är ute efter originalliknande glans. Finare än 1500 behövs bara om du ska polera aluminium till spegelblank finish. 3M-rondellen är dyrare men har avsevärt längre livslängd.

Om du inte hittar dem någon annan stans så rekommenderar jag Lackbutiken i Luleå. En butik som drivs av proffs för proffs.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Jag har inte använt vare sig torr- eller våtslippapper på väldigt länge.

Jag kör all grövre avverkning med slipduk (allmänt kallat "ScothBrite-duk"), antingen Mirka Mirlon eller motsvarande duk från Car Systems. Eller direkt in i blästerskåpet med allt som kräver redig avverkning...

Till finare slipning använder jag uteslutande skumrondeller avsedda för roterande och oscillerande slipmaskiner. Även saker jag våtslipar för hand, t.ex. lack innan polering och aluminium som skall återställas till original utseende. Vid samma kornstorlek ger skumrondeller överlägsen avverkning och även överlägsen livslängd jämfört med traditionella "wet and dry" papper. De som tillverkar dessa skumrondeller erbjuder också slipklossar i allehanda format just för att handslipa.

Mig veterligen så finns Mirka Abralon ned till kornstorlek 4000 och 3M's Hookit ned till kornstorlek 8000. Jag tror dock inte att du behöver gå finare än 1200 om du är ute efter originalliknande glans. Finare än 1500 behövs bara om du ska polera aluminium till spegelblank finish. 3M-rondellen är dyrare men har avsevärt längre livslängd.

Om du inte hittar dem någon annan stans så rekommenderar jag Lackbutiken i Luleå. En butik som drivs av proffs för proffs.
Ok tack.

4k våtslip tänkte jag ha till plast som behöver bli av med repor.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
I så fall skulle jag rekommendera skumrondell Mirka Abralon med kornstorlek 4000, monterad på 3M's kilformade slipkloss för att kunna slipas för hand. Det blir lite lindrigare ekonomi med Mirka Abralon eftersom de kan köpas för runt en femtilapp per styck. 3M brukar bara sälja hela kartonger för typ tusen spänn.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Efter att tanken åkte av, så plockade jag av luftboxen, misstänkte att det skulle vara skitigt däri.
IMG_1648.jpeg

Men det var väldigt rent och snyggt där, förutom det underliggande filtret! Det har var nog längesen det byttes ut. ?

IMG_1650.jpeg

Tvättade hela boxen, kollade efter sprickor eller läckage, allt så skitbra ut, gummina till förgasarna var också i svinbra skick.

Satte i nytt luftfilter, nytt underliggande filter och monterade ihop allt igen.
IMG_1657.jpeg

Innan det åker tillbaka på hojen så ska jag justera gasvajrarna nere mellan förgasarna.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Köpt lite grejer från England nyligen, tex en luftburk som kom förra veckan. Ingen tull moms & krångel. Men jag tror eBay lade på någon slags tull redan från början, och inga paket kidnappades av postnord heller.
EBay lägger på tull när man ”checkar ut”, olika beroende på vilket land ska ha det skickat till.
Bra för att det aldrig stannar någonstans, Dåligt för att man aldrig kan ”ha tur” längre.
Staten ska ha sina stålar!
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Vad kul att så många gillar mitt garage! Jag rustade upp det under förra vintern tillsammans med min son.

Härligt sen när man kunde ställa in allt på sin plats i det nya arbetsbänk systemet!
View attachment 492517


View attachment 492520

Riktigt snyggt. Vilket år som helst nu ska jag prioritera upp och ta tag i mitt garage också.

Vad är det för fabrikat på inredningen? Tycker många tillverkare ser likadana ut, oavsett om det är Biltema, Jula eller PELA, men jag kan tänka mig att det är en viss skillnad på kvalitéten.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 som suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Nä dom har jag inte provat, vet inte om dom har delar till hojar ifrån 92?

Jag beställer ofta ifrån cmsnl ifrån Holland. Dom har otroligt mycket originaldelar.
:) Sorry tänkte inte på den nya H2
Jag har ur modellen som hette kawasaki 750 mach 4 h2 från 1972
Jag har inte kollat jätte mycket på cbr900 grejer men det kan vara värt att kolla ifall du saknar något
Men jäklar vilken fin renovering du gör:kär
 
Nyheter
Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Video: RSD Indian Scout

Indian Motorcycle har prese...

Moto Guzzi Open House 2024

Från 12 till 15 september 2...

Nya R 1300 GS Adventure visad!

BMW R 1300 GS Adventure &#8...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Trollstigen avstängd

Trollstigen i Norge. Foto: ...

GASGAS presenterar nya EC125

Nya GASGAS EC 125 har sitt ...

Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Top