Cb 500 Four -72 chopper eller vad man nu vill kalla det

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Fasen så fränt👍

Träna lite till så får du sen en beställning på ett gjutet aluminiuminsug till kompressor Hondan min😉

Har faktiskt haft lite funderingar på gjutet insug, hade ju blivit väldigt fränt med ett egengjutet insug i aluminium. Enligt vissa ska man kunna skriva ut delarna med 3-D skrivare med låg fyllnadsgrad och låta plastmallen vara kvar i formen och sen brinner plasten bort vid gjutningen.
Gärna för mig, vore en kul utmaning:tummenupp

Det går, vanligare med cellplast (typ tätare frigolit) och vax däremot tror jag
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83
Gärna för mig, vore en kul utmaning:tummenupp

Det går, vanligare med cellplast (typ tätare frigolit) och vax däremot tror jag

Hur stort kan du gjuta? Insuget på Hondan består ju av två delar ett Y som sitter mot toppen och denna har också anslutningen till blowoffventilen men den anslutningen är bara ett runt rör, ventilen monteras med en slang mellan insug och själva ventilen. Andra biten är den som går ut från kompressorn och ansluter mot Y:et med en slang mellan, på denna del sitter en gänga med slanganslutningen till laddtrycksmätaren.

Är du villig att göra ett försök så är jag intresserad och du får givetvis betalt gör besväret. Har annars funderat på att låta svetsa ett nytt insug i aluminium men detta är något som jag inte klara själv men ett gjutet insug skulle ju se ut mer fabriksgjort. Drouin kompressorerna som fanns till bla Norton Command och Honda CB750 har jag lite i tankarna då det kommer till gjutet insug.

Är ju snart vinter och då är det kanske läge att cadda ett insug.
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Hur stort kan du gjuta? Insuget på Hondan består ju av två delar ett Y som sitter mot toppen och denna har också anslutningen till blowoffventilen men den anslutningen är bara ett runt rör, ventilen monteras med en slang mellan insug och själva ventilen. Andra biten är den som går ut från kompressorn och ansluter mot Y:et med en slang mellan, på denna del sitter en gänga med slanganslutningen till laddtrycksmätaren.

Är du villig att göra ett försök så är jag intresserad och du får givetvis betalt gör besväret. Har annars funderat på att låta svetsa ett nytt insug i aluminium men detta är något som jag inte klara själv men ett gjutet insug skulle ju se ut mer fabriksgjort. Drouin kompressorerna som fanns till bla Norton Command och Honda CB750 har jag lite i tankarna då det kommer till gjutet insug.

Är ju snart vinter och då är det kanske läge att cadda ett insug.
Storleksmässigt borde det gå bra, har för mig min flaska är 30x25x20 ungefär.
Knivigaste är väl att få till kärnan, om man inte gör en lost foam gjutning som du nämnde tidigare. Å andra sidan kan man ju också gjuta två halvor och sedan svetsa ihop. Då slipper man ju göra en form för kärnan.
Fixa en ritning eller modell så gör jag gärna ett försök🙂
 
Nyheter
Packa lätt och lyxigt med siden!

Att packa lätt och kompakt ...

Packa lätt och lyxigt med siden!

Att packa lätt och kompakt ...

Rapport från MotoGP på Misano

Efter tre års väntan på sin...

Höst-event på Triumph Stockholm Norr!

Sponsrat inlägg. Första ...

Yamaha R-Series World GP 60 Anniversary

För att fira Yamahas långa ...

Välbesökt klassmöte

Mötet om Supersport 300-kla...

Moto Guzzi V100 Mandello

Moto Guzzi firar 100 år. Fö...

Roadracing SM, final

Tätstrid i Superbike-klasse...

Nya Triumph Speed Triple 1200 RR!

Efter flera veckors tissel ...

MotoGP-rapport från Aragon

Efter en trio av andraplats...

Top