Bygga egen bensintank i aluminium (blir nog i svartplåt)

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänkte på backventil också, det finns alltid en risk att de kärvar/kläggar ihop.
Går det att sätta en skruvnippel på orgtanken högt och smidigt?
Eller bara dra luftslangen högt, på mina R så luftar det genom en nippel ovanpå tanken i framkant och sen en slangbit ner i styrhuvudet.

Jag kan tänka mig att lösningen med att ha ett rör genom tanken till luftningen är att om man lägger hojen ska det inte finns ut så mycket soppa för då hamnar luftningens öppning högt.

Det känns väl onödigt att dra dit en ny nippel i original tanken man borde ju få samma effekt med att dra upp luftslangen från extra tanken högt till styrhuvudet, nackdelen är väl om man lägger om kull då det kan rinna ut soppa.

En lösning hade kanske varit att bara koppla ihop tankarna och lufta bägge genom originaltankens luftning, men då kan man inte stänga kranen till originaltanken då bränsleledningen då blir luftning då original tankens soppa är slut. Är dock lite tveksam till hur detta funkar?

Nån som vet hur extra tankarna från Camel har luftningen?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag kan tänka mig att lösningen med att ha ett rör genom tanken till luftningen är att om man lägger hojen ska det inte finns ut så mycket soppa för då hamnar luftningens öppning högt.

Det känns väl onödigt att dra dit en ny nippel i original tanken man borde ju få samma effekt med att dra upp luftslangen från extra tanken högt till styrhuvudet, nackdelen är väl om man lägger om kull då det kan rinna ut soppa.

En lösning hade kanske varit att bara koppla ihop tankarna och lufta bägge genom originaltankens luftning, men då kan man inte stänga kranen till originaltanken då bränsleledningen då blir luftning då original tankens soppa är slut. Är dock lite tveksam till hur detta funkar?

Nån som vet hur extra tankarna från Camel har luftningen?
Dom extratankar jag sett på ktm 990 där dom ersätter ena ljuddämparen vid 2-1 avgas luftar via tanklocket sen har jag för mig det satt separat kran för påslag
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Dom extratankar jag sett på ktm 990 där dom ersätter ena ljuddämparen vid 2-1 avgas luftar via tanklocket sen har jag för mig det satt separat kran för påslag

Det är lite så jag tänkte det hela antingen via locket eller nippel högt placerad på tanken, kan kanske vara klokt med backventil om man lägger omkull.

Tror också att det kan vara bra med en kran som väljer en tank i taget så man inte har bägge tankarna ihopkopplade jämt om man skulle få nåt fenomen där soppan från den övre tanken skulle trycka sig ner i den nedre extra tanken och sen upp och ut genom luftningen. Hittade nån kran till Polaris fyrhjulig som verkar lämplig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
Iden med två tankar beskrivs teoretiskt under namnet kommunicerande kärl.
För det hela ska fungera ska man ha en förbindelse mellan tankarnas understa del för vätskeutjämning.
För det hela ska fungera ska man ha en luftförbindelse mellan tankarnas översta del för luftutjämning. Luftförbindelsen ska dras så rakt som möjligt utan "vätskefickor" eller "luftfickor".

Det betyder tex att luftförbindelse med två rör som går in i respektive tanks botten och slutar högt har stor chans att strula om tankarna inte ligger i nivå och är identiska.
För det kan bli en vätskeficka i luftförbindelsen.
Det här har redan tagits upp av steffe #16.
"Kom ihåg avluftning upp till originaltanken! :tummenupp"

Exempel på nått som inte funkar:
Två 15 liter tankar seriekopplas med någon meter ½" rör från översta tankens botten till undre tanken. Vätska in i den översta, vätska ut ur den understa.
Problem. Halvfullt med vätska i den översta tanken, den understa tanken tom på vätska, bara gas. Orsak: Vätska från övre tanken möts av gas i från undre tanken i röret.

Lösning: Från den understa tankens översta del dras ett rör till den översta tankens översta del.
Då kan gasen i den understa tanken strömma från den understa tanken upp till den översta tanken och vätskan i den översta tanken rinna ner i den undre tanken genom röret.
Och så finns det vätska i den undre tanken vid utloppet. Som det var tänkt.
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Iden med två tankar beskrivs teoretiskt under namnet kommunicerande kärl.
För det hela ska fungera ska man ha en förbindelse mellan tankarnas understa del för vätskeutjämning.
För det hela ska fungera ska man ha en luftförbindelse mellan tankarnas översta del för luftutjämning. Luftförbindelsen ska dras så rakt som möjligt utan "vätskefickor" eller "luftfickor".

Det betyder tex att luftförbindelse med två rör som går in i respektive tanks botten och slutar högt har stor chans att strula om tankarna inte ligger i nivå och är identiska.
För det kan bli en vätskeficka i luftförbindelsen.
Det här har redan tagits upp.
Ligger extratanken på samma höjd eller högre sugs väl bränslet över till den vanliga om extratanken luftas via sitt tanklock , då behövs ingen luftförbindelse.
Körde 690:n jag hade med extratank istället för luftburk och den var bara förbunden med bränsle ingen luft utan bara avluftning via tanklocket och då sög det ur den utan krångel
Kör man utan avluftning så är det säkert så men varför krångla till det med en sluten tank ?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Men vad händer om man väljer att köra en tank i taget med en kran som väljer respektive tank? I det fallet så borde man ju kunna ha luftningen kvar i original tanken med ett rör genom tanken från botten upp till toppen och ha luftningen från extra tanken i tanklocket eller överdelen av extra tanken.

Detta blir ju två helt separata tankar som kommer att leverera bränsle och luftas var för sig, detta tror jag är det enklaste att göra mot att koppla ihop tankarna med varandra utan möjlighet att välja från vilken tank man ska köra. Tänker jag galet i det fallet om man har en "väljarkran" så en tank körs i taget?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men vad händer om man väljer att köra en tank i taget med en kran som väljer respektive tank? I det fallet så borde man ju kunna ha luftningen kvar i original tanken med ett rör genom tanken från botten upp till toppen och ha luftningen från extra tanken i tanklocket eller överdelen av extra tanken.

Detta blir ju två helt separata tankar som kommer att leverera bränsle och luftas var för sig, detta tror jag är det enklaste att göra mot att koppla ihop tankarna med varandra utan möjlighet att välja från vilken tank man ska köra. Tänker jag galet i det fallet om man har en "väljarkran" så en tank körs i taget?
Tänk på att är en tank högre och en tank lägre så måste det vara någon form av spärr mot att vätska från den högre kan strömma till den undre för när den undre är full kommer bensin stiga upp i avluftningen från den undre.
Avluftningen från den undre som i så fall måste mynna ut högre än den övre tanken.
Eller mynna ut upptill i den högre tanken
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänk på att är en tank högre och en tank lägre så måste det vara någon form av spärr mot att vätska från den högre kan strömma till den undre för när den undre är full kommer bensin stiga upp i avluftningen från den undre.
Avluftningen från den undre som i så fall måste mynna ut högre än den övre tanken.
Eller mynna ut upptill i den högre tanken
Men detta problem kommer man väl ifrån om man bara kan ha en tank inkopplad i taget? Om man har en kran som bara kan välja ena eller andra tanken så man man ju inte få nån strömning mellan tankarna.

Tänker att detta också kan vara bra då man har bättre koll på bränslet, först kör man på "vanliga tanken", sen vrider om på reserven på vanliga tanken och sen tar man extra tanken och vet att man då har X antal liter och mil innan man är helt torr på soppa.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hittade denna video på CRF300 tanken, det verkar som att dom bara kapar slangen från luftningen på original tanken och ansluter bränsleledningen från extratanken dit och sen flyttas luftningen till extra tanken. Detta verkar ju ge nog sug för att orka suga in bränsle från extra tanken in i original tanken, vet inte om det spelar roll att man har bränslepump och insprutning att pumpen då orkar skapa nog vakuum för att suga upp bränslet.

 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
KTM
Husqvarna 701 enduro L har tank fram och bak, det går att köpa den bakre löst om man önskar öka räckvidden på sin hoj.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Husqvarna 701 enduro L har tank fram och bak, det går att köpa den bakre löst om man önskar öka räckvidden på sin hoj.
Den bakre är ordinarie tank sen 690::n kom 2008:a
Long range har en främre också det har inte 690/701/es700:à däremot finns många varianter av främre tank
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men detta problem kommer man väl ifrån om man bara kan ha en tank inkopplad i taget? Om man har en kran som bara kan välja ena eller andra tanken så man man ju inte få nån strömning mellan tankarna.

Tänker att detta också kan vara bra då man har bättre koll på bränslet, först kör man på "vanliga tanken", sen vrider om på reserven på vanliga tanken och sen tar man extra tanken och vet att man då har X antal liter och mil innan man är helt torr på soppa.
Du har ju rätt i att det här problemet har man inte med två bensinkranar och först kör till motorn stannar på den original tanken.
Är det bra tankmätare på originaltanken så vet du ju när det är dags att växla tank.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är inne på att ha kvar original kranen som den är med vakuumstyrning med on, reserv och pri läget, sen kopplas ledningen från original kranen till ena ingången på en "väljarkran", verkar det som att bla Polaris fyrhjulingar har en kran med två ingångar och en utgång, till andra ingången på väljarkranen kopplas extratanken in.

I fallet med extra tanken så behöver man nog inte oroa sig för att lämna på väljarkranen i "extratankläget" om man kört originaltanken tom och valt extratanken då denna tank hamnar under förgasaren så jag kommer att tvingas ha bränslepump och tänker köra med en bränslepump från snöskoter som går på vakuum. Hittade nåt rally kit till 701 där man hade tre tankar och där valde man om jag fattade det rätt vilken tank man skulle köra ifrån med att välja mellan de olika bränslepumparna i tankarna.

Ska bara göra klart de rostfria avgassystemen till kompressor Hondan innan jag drar igång detta projektet.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
E0F8425E-76C2-4653-A917-27D8D189E0E1.jpeg
Så här såg kittet till 690:n ut sög ur extratanken fram via flänsen på tanklocket på orginaltanken , satt en backventil på bränsleslangen såg jag nu och där låg extratanken på samma höjd eller lägre utan problem
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska försöka ta tag med tanken men det har varit fullt upp med en jävlandes Rotax 401 motor i en gammal Ski Doo och en massa snöröjning och mer snö har kommit inatt. Tänkte försöka få ihop Hondan kllart innan jag börjar med detta.

Dock har jag kollade lite hur tanken får plats på hojen och man får se till att den ligger utanför kedjeskyddet för att gå fri då hojen fjädrar, hojen ska ha 220 mm fjädringsväg bak och då blir det ont om plats om man ska försöka gå in ovanför svingen, kedjeskyddet men jag ska kolla upp detta bättre då jag byter stötdämpare bak och se hur mycket den kan tänkas fjädrar i verkligheten.

Har funderat på om jag ska göra en trämallar av 45x185 regel och om man då skulle kunna pressa fram försänkningen som ska vara för sidokåpan om man pressar plåten mellan två träreglar där den ena har ett utfräst uttag och den andra en pålimmad träbit motsvarande försänkningen istället för att kapa ur och vika ner kanten och sen svetsa ihop allt för att få en försänkining. I sånt fall misstänker jag att man måste ha styrpinnar genom bägge träbitarna och plåten som läggs in mellan dessa så den inte kan röra sig, som press borde det funka att trycka med frontlastaren på traktorn.
 
Nyheter
Rekordmånga besökare på MP-messut i Helsingfors

Vi på Bike tillbringade hel...

Bike på Diavel V4 i Abu Dhabi!

Just nu befinner sig Bikes ...

Snart Daytona Bike Week

Den 3-12 mars är det åter d...

Full fart på finska mc-mässan

I Zodiacs monter står en ol...

Bike på MP Messut i Helsingfors!

I Bikes monter kan man svar...

Bildkonst på Norrsken Choppers Swap

Lördagen den 11 februari ha...

Sök Mc-stipendiet

Svedea vill att fler ska up...

Nu ”superbike” 400 från Kawasaki!

Kawasaki skräller rejält ge...

Indian Riders Fest 2023

Precis som många andrastora...

MC-mässa i helsingfors till helgen

MP23 blir första hojmässan ...

Top