Bromsbelägg bil för bana

Inte mer än att det är ett fint märke men glöm inte kompabilitet med skivorna om man ska tro alla tvättbrädeskivor-historier man fått höra genom åren. Lät Rolle slitza en uppsättning originalskivor till mig en gång i tiden och det var jag mkt nöjd med, fadingtendenserna innan var inte att leka med.

Last edited:
Det är nog lugnt med skivorna. De tål beläggen i fråga. Givetvis slits de ner snabbare. Det finns med i beräkningarna. Performance Friction ska vara extra elaka har jag hört och läst. Inte bara mot slitaget på skivorna utan även på fälgarna.

Kommer att använda beläggen på bana och vid transporter till och från. De är alltså inte avsedda att köra gata med. Att de inte fungerar tillfredsställande på gata kan jag leva med. Kommer att växla mellan något av ovan nämnda belägg och originalbelägg till bilen. På gata finns det ingen anledning att sätta på värre grejer än vad fabriken förespråkat.

Inte bara mot slitaget på skivorna utan även på fälgarna.

:va Utveckla gärna det där, pratar vi fälgarnas ytbeläggning eller extrem värmeutveckling eller ???

densamme skrev:
På gata finns det ingen anledning att sätta på värre grejer än vad fabriken förespråkat.

Iofs korrekt men säg det till en vasker i tidig 20 års ålder ;) Nu vet jag dock bättre...tror jag.

:va Utveckla gärna det där, pratar vi fälgarnas ytbeläggning eller extrem värmeutveckling eller ???

Vad jag förstått är bromsdammet från dessa belägg extra elaka mot fälgarnas ytbeläggning.

Med vassare belägg kommer ju hjullager och ok att bygga upp mer värme vid hård bankörning. Det är inte helt ovanligt att man får sprickbildning i skivorna. Dessa sprickbildningar tar kål på skivorna innan man hinner slita ut dem. Det är viktigt att man blåser rent hålen med tryckluft på bandagarna. Studerar man hålen ser man att de är igensatta av bromsdam. Det varma bromsdammet är nog inte helt hälsosamt mot ytbehandlingen på fälgarna heller misstänker jag. Har dock förstått att vissa belägg är elakare än andra. De har väl olika material för att fungera inom sitt tänkta arbetsområde.

Jo fast hål i bilskivor är ju ganska förkastligt sägs det, var t.o.m. så att Porsche själva tillslut "kröp till korset" och sa att hålen fanns inte där mer än för att kunderna efterfråga det ur ett estetiskt perspektiv.

Tackar för infon dock =)

Akta sig för Performance Friction - med kalla bromsar formligen svarvade de av mina inte överdrivet billiga skivor från AP Racing...vill minnas det var 01 jag provade.

Gnistregnet stod som kvastar ur fälgarna. :(

Pagid blå var nog det bästa allroundbelägget jag åkte på (stressad Imprezaturbo med stora AP fram). Sellholm sålde på mig något bra Ferodobelägg med vet jag, hör med Janne, han är importör av Ferodo nuförtin'..

Slutsatsen efter att ha läst runt på en del forum är att Pagid verkar vara lämpligare sett till helheten. Det lutar åt att köpa någon version av dem. Tar gärna emot fler erfarenheter och synpunkter. Tack för svaren så här långt.

Ni verkar ha lite koll på det här. Jag vill ha större skivor på min E38 740 utan att behöva titta djup i plånboken. Till E38:an finns knappt några värre skivor ens. Så antingen ska jag hitta en bil med större skivor (och större utbud till) och bygga distans till oken. Eller hitta ett billigt kit med allt.

Någon som har koll?

Slutsatsen efter att ha läst runt på en del forum är att Pagid verkar vara lämpligare sett till helheten. Det lutar åt att köpa någon version av dem. Tar gärna emot fler erfarenheter och synpunkter. Tack för svaren så här långt.

Jag har provat lite olika genom åren.
Pagid Gul, PFC-97, PFC-01, Carbotech XP8, XP10 mm.

Pagid är väl ok, men bäst bett på bananen ger PFC.
97:orna äter skivor speciellt kalla, medans 01 är snällare mot
skivorna men det går åt mer belägg.
Varesig 97orna eller 01 funkar bra kalla öht.

Vilka man föredrar beror på hur man använder bilen.
Är det bara bana så hade jag gått på PFC01, men om det är 70% glassätarbil så är nog gula pagid mer rätt.

Tack för svaret.

Ska man bara åka runt och äta glass 70% av tiden behöver man nog inte fundera så mycket på bromsbelägg. Möjligt om man vill ha uppmärksamheten dragen till sig på grund av skriket från beläggen. Då kan nog valfri hårdare belägg vara att rekommendera.

Jag kommer som sagt att ha original belägg på bilen på gata. Pagid eller om det blir PFC belägg är tänkta att användas uteslutande vid bankörning. PCF har fått bra kritik för att de håller samma prestanda genom hela livslängden. Pagids prestanda kan avta. Verkar finnas två läger med förespråkare. Får ta mig en funderare och köra på ett av alternativen helt enkelt. Förra säsongen var jag inne på PCF, men bestämde mig för att testa hur långt originalbeläggen höll. De var rätt bra till en gräns. Överskreds den var de inget vidare. Därav var jakten igång igen och jag har åter börjat se mig omkring. Tror egentligen inte det kan bli fel oavsett val. Båda är bättre än original på bana.

Jag har provat lite olika genom åren.
Pagid Gul, PFC-97, PFC-01, Carbotech XP8, XP10 mm.

Pagid är väl ok, men bäst bett på bananen ger PFC.
97:orna äter skivor speciellt kalla, medans 01 är snällare mot
skivorna men det går åt mer belägg.
Varesig 97orna eller 01 funkar bra kalla öht.

Vilka man föredrar beror på hur man använder bilen.
Är det bara bana så hade jag gått på PFC01, men om det är 70% glassätarbil så är nog gula pagid mer rätt.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med sådant. Hör dig för på en bilverkstad eller sök information på något BMW forum. Personligen har jag lite svårt att förstå syftet med större skivor eller bättre bromsar i huvudtaget på den biltypen. Mina åsikter kanske inte är relevanta vilket jag har respekt för. Vore jag dig skulle jag först titta på att uppdatera dina bromsok, andra belägg och stålomspunnet för en stummare känsla i pedalen. I slutändan tror jag du kommer att tycka att det var bortkastade pengar. Hur man än vrider och vänder på det är en BMW 740 ingen sportbil. Vikten och den långa hjulbasen kommer alltid att vara ett handikapp även om bilen går fort rakt fram.

Ni verkar ha lite koll på det här. Jag vill ha större skivor på min E38 740 utan att behöva titta djup i plånboken. Till E38:an finns knappt några värre skivor ens. Så antingen ska jag hitta en bil med större skivor (och större utbud till) och bygga distans till oken. Eller hitta ett billigt kit med allt.

Någon som har koll?

Kan tyvärr inte hjälpa dig med sådant. Hör dig för på en bilverkstad eller sök information på något BMW forum. Personligen har jag lite svårt att förstå syftet med större skivor eller bättre bromsar i huvudtaget på den biltypen. Mina åsikter kanske inte är relevanta vilket jag har respekt för. Vore jag dig skulle jag först titta på att uppdatera dina bromsok, andra belägg och stålomspunnet för en stummare känsla i pedalen. I slutändan tror jag du kommer att tycka att det var bortkastade pengar. Hur man än vrider och vänder på det är en BMW 740 ingen sportbil. Vikten och den långa hjulbasen kommer alltid att vara ett handikapp även om bilen går fort rakt fram.

Jag har pratat med Pean men de hade inte mycket tips. Jag vet mycket väl att det inte är en banbil eller ens lämpad för det. Den ska agera roadtrip bil i första hand. Den ska dock dra ner en 540 E34 kompressor till ringen i höst och då vill man prova något varv. Eftersom jag inte är 18 längre är inte min första tanke chip och mer effekt utan mer uttåliga bromsar. Det är inte bromsverkan det är fel på utan värmatåligheten. Då är det bara mer stål som gäller.

Den behöver ändå nya skivor...

Vad sa Pean, de borde ju ha rätt bra koll på vad som finns på markanden?

Jag tror du kommer långt med en bra fräsch bromsvätska om du ska köra ett par varv på ringen. Vid hårdare körning bör du skaffa en som har en högre kokpunkt. Bromsarna kommer mycket riktigt att bygga upp mycket värme. Det sista du vill ska hända är att vätskan kokar när du som mest behöver dem. Ett par andra belägg som fungerar under höga temperaturer till skillnad från standard belägg kommer även det att göra enorm skillnad. Vidhåller nog att du inte behöver större skivor även om det är som du säger att det hjälper till att avleda värme. Vet inte vad det sitter för bromsok på en 740, men ett par rejäla aluminium ok är en sådan sak som avleder värme bättre än ok i stål. Brembo tillverkar ju ok som sitter på massor med bilar. De borde nog ha ok som passar din bil tycker man. Se bara till att de får plats bakom fälgarna. Brembo tillverkar ju även bromsskivor. Om du tvunget vill ha större skivor borde de ha något för dig. Kanske får du modifiera något för att få allt på plats, men det är den vägen du får gå i så fall.

Jag har pratat med Pean men de hade inte mycket tips. Jag vet mycket väl att det inte är en banbil eller ens lämpad för det. Den ska agera roadtrip bil i första hand. Den ska dock dra ner en 540 E34 kompressor till ringen i höst och då vill man prova något varv. Eftersom jag inte är 18 längre är inte min första tanke chip och mer effekt utan mer uttåliga bromsar. Det är inte bromsverkan det är fel på utan värmatåligheten. Då är det bara mer stål som gäller.

Den behöver ändå nya skivor...

Last edited:
Back