Bra skärm till datorn?

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Vad ska man ha?

Sist hade jag 2x19" Samsung 940 BF å de funkade ju bra.

Men det kanske finns bättre? Tips någon?

Last edited:
Jag köpte precis en Benq T241WA, 24" widescreen som jag kör 1920*1200 på. Jag är väldigt nöjd, även om man kanske kan få något bättre om man lägger på några tusen. Jag köpte min för 3kkr på Elgiganten.

Jag har precis köpt min BenQ 22" Wide 2100:-

Jag är nöjd! Inga döda pixlar som man har hört talas om som jag bland annat hade på lappyn.

(Jag spelar inte så jag vete 17 hur den funkar då)

BenQ känns lite lågbudget men ni är alltså nöjda. Har ni haft andra skärmar tidigare?

Några uppenbara nackdelar?

BenQ känns lite lågbudget men ni är alltså nöjda. Har ni haft andra skärmar tidigare?

Några uppenbara nackdelar?

Jag har bara haft tjockskärmar innan.

Inga nackdelar en...... jag har bara haft den en vecka.

Beror väll på vad man har för krav kanske!

Vad är dina krav?

Jag har bara haft tjockskärmar innan.

Inga nackdelar en...... jag har bara haft den en vecka.

Beror väll på vad man har för krav kanske!

Vad är dina krav?

Kravet är att den skall funka med allt. Jag sitter mest och porrsurfar samt håller på en del med papper, skriver massa rapporter å skit. Jag är ingen gamer längre men om jag vill hala fram mitt gamla Q3 så ska det funka med det också.

Pivot är något jag gillar också!

samsung 226bw

skön skärm, enda minuset är att den går inte att vinkla upp/ner

Om man ska spela spel med snabba rörelser, exempelvis Quake eller CS, är en CRT-skärm ett måste. Om man bara porrsurfar och ordbehandlar är det nog bättre med en LDC. Eftersom du skriver att Q3 måste funka kan jag bara rekommendera en CRT-skärm. Den fungerar ju till allt vilket inte en LCD gör.

jag har inte upplevt nåra problem med min platta 226bw (2ms)
och jag spelar endel "snabba" FPS spel, så det ska nog inte vara nåra problem

Om man ska spela spel med snabba rörelser, exempelvis Quake eller CS, är en CRT-skärm ett måste. Om man bara porrsurfar och ordbehandlar är det nog bättre med en LDC. Eftersom du skriver att Q3 måste funka kan jag bara rekommendera en CRT-skärm. Den fungerar ju till allt vilket inte en LCD gör.

En CRT är inte bättre på nånting längre. Till och med fotograferna har insett det. Det som var det sista argumentet för CRT var färgåtergivningen, men nu hör man inget om det heller.

samsung 226bw

skön skärm, enda minuset är att den går inte att vinkla upp/ner

Hmm. Köpte den eftersom alla var så nöjda enligt forum och på nätet. Det är inte jag :rolleyes:
Usel bild när man jobbar i windows. En hel del backlight-bleeding, rosa skuggor under all text, suddig e.t.c. Är inne på den 3:e skärmen nu på 2 månader.
Funkar dock bra i spel när man inte lägger märke till det lika mycket.

Försök hitta en skärm som är höj och sänkbar. TN panelerna som sitter i alla billigare TFT skärmar har ganska dålig betraktningsvinkel (oftast 160° - 160°)

HP 2207 är höj/sänkbar, har pivot funktion, USB hubb. Nackdelen är att foten tar väldigt mycket plats (och att panelen tillverkas av samsung :huvet )

Hittar någon en bra skärm (22" eller 24") som har samma funktioner som HP2207 ovan (förutom att den är tillverkad av samsung) så hojta till.

Hmm. Köpte den eftersom alla var så nöjda enligt forum och på nätet. Det är inte jag :rolleyes:
Usel bild när man jobbar i windows. En hel del backlight-bleeding, rosa skuggor under all text, suddig e.t.c. Är inne på den 3:e skärmen nu på 2 månader.
Fick inte S-panel antar jag?

För dom som inte hängde med där: 226BW har 3 olika typer av paneler, en som Samsung gjort själva som är bra (S) och två från olika underleverantörer som är dåliga (A och C).

Last edited:

Spontant låter det som att du kör den i fel upplösning. Skuggor under text ska ju aldrig förekomma oavsett upplösning iofs, kör du den på vga eller dvi?

Fick inte S-panel antar jag?

För dom som inte hängde med där: 226BW har 3 olika typer av paneler, en som Samsung gjort själva som är bra (S) och två från olika underleverantörer som är dåliga (A och C).

Har hört med Samsung och enligt dom finns inte de andra 2 panelerna längre (A och C) utan alla som säljs är S-panel. Men det är väl ganska självklart att dom säger det. Dom har dessutom tagit bort möjligheten att kolla vilken typ man har i servicemenyn :mad: Ska man kolla nu blir det till att skruva sönder skärmen = garantin ryker all världens väg :gnissla

Spontant låter det som att du kör den i fel upplösning. Skuggor under text ska ju aldrig förekomma oavsett upplösning iofs, kör du den på vga eller dvi?

Upplösningen är rätt. Har testat 3 olika datorer och kört både DVI och VGA. Alltid med samma resultat.
Skuggor är kanske fel att säga. Texten blir gärna åt det rosa hållet och lite suddig. Syns inget alls på vissa sidor men väldigt mycket på vissa. Har aldrig sett detta på någon TFT innan och man har ändå jobbat vid ganska många olika märke/modeller.

Försök hitta en skärm som är höj och sänkbar. TN panelerna som sitter i alla billigare TFT skärmar har ganska dålig betraktningsvinkel (oftast 160° - 160°)

HP 2207 är höj/sänkbar, har pivot funktion, USB hubb. Nackdelen är att foten tar väldigt mycket plats (och att panelen tillverkas av samsung :huvet )

Hittar någon en bra skärm (22" eller 24") som har samma funktioner som HP2207 ovan (förutom att den är tillverkad av samsung) så hojta till.

Kikade på den men den har bara HDMI och VGA anslutning eller? Hur kan man göra en skärm idag utan DVI anslutning!?

Kikade på den men den har bara HDMI och VGA anslutning eller? Hur kan man göra en skärm idag utan DVI anslutning!?

Tja. Det undrar jag också. finns iofs omvandlare från HDMI till DVI för en dryg hundralapp, men det känns onödigt. Fanns en 2207 innan med DVI men den verkar inte säljas längre. Tror den nya heter 2207h och den gamla bara 2207.

Till och med fotograferna har insett det. Det som var det sista argumentet för CRT var färgåtergivningen, men nu hör man inget om det heller.
Men man måste ändå vara jäkligt kräsen när man väljer skärm om man ska pyssla mycket med fotografier eller liknande. Plattskärmarna varierar väldigt kraftigt i bildkvalitét (även om de på papperet ska vara likavärdiga) medan skillnaderna mellan olika CRT-skärmar var mindre. Oavsett hur man kalibrerar och jävlas.

Back