Bly och gamla hojer

Hardtrance

Dumskalle
Gick med
6 Mar 2003
Ort
På landet. Utan grannar.
Hoj
Yamaha XS400 - 83'
Nogon som vet om man kan köra på blyfritt benzin på en XS400 från 1983??

Kan inte hitta det nogonstans. Står inte ens i Haynes manualen..

Hjäääälp.... :D
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Det har med smörningen av ventilsätena att göra... har någon sagt till mig. Jag tror att denne någon även sa att de flesta 70-80tals motorer kan köras med blyfritt. Alla tvåtaktsmotorer _måste_ göra det på grund av blyersättningen inte lirar ihop med oljan.

Detta är bara hörsägen men jag tror det stämmer.
Jag kör min hoj med blyfritt.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag har hört exakt samma sak som soppatorsken. När jag va ute och körde min gamla CB900F från 82.
 

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
I handboken till min Honda från -83 så står det att den ska köras på lågblyad bensin. M.a.o. så ska den ha lite bly för smörjning av ventilsäten m.m. Så till den använder jag lite blyersättningsmedel i tanken.

/Micke
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Öööh...
Jag lever i tron att jag har en riktig Superbike.
Jag menar om gammelgixxer-gänget kan kan väl jag med :rolleyes:

Dessutom vet jag att om jag hade varit en bättre pilot så hade min hoj kunnat köra ifrån många morderna hojar. Basta!
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
3 tankningar 95, 1 tankning 96.....3 tankningar 95, 1 tankning 96.....3 tankningar 95, 1 tankning 96.....3 tankningar 95, 1 tankning 96.....3 tankningar 95, 1 tankning 96.....3 tankningar 95, 1 tankning 96.....3 tankningar 95, 1 tankning 96.....3 tankningar 95, 1 tankning 96.....3 tankningar 95, 1 tankning 96.....3 tankningar 95, 1 tankning 96.....3 tankningar 95, 1 tankning 96.....3 tankningar 95, 1 tankning 96.....3 tankningar 95, 1 tankning 96.....

typ...då kan man sova lugnt och tryggt, med vetskapen att hojen mår bra...
 

Tom

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Matin skrev:
3 tankningar 95, 1 tankning 96.....3 tankningar 95, 1 tankning 96.....3 tankningar 95, 1 tankning 96.....3 tankningar 95, 1 tankning 96.....3 tankningar 95, 1 tankning 96.....3 tankningar 95, 1 tankning 96.....3 tankningar 95, 1 tankning 96.....3 tankningar 95, 1 tankning 96.....3 tankningar 95, 1 tankning 96.....3 tankningar 95, 1 tankning 96.....3 tankningar 95, 1 tankning 96.....3 tankningar 95, 1 tankning 96.....3 tankningar 95, 1 tankning 96.....

typ...då kan man sova lugnt och tryggt, med vetskapen att hojen mår bra...

Vad har det med bly i bensinen att göra ?

Det är rätt svårt att köpa blyad bensin numera, oavsett vilket oktantal man råkar hälla i. Så har man en gammal hoj (början av 80 eller äldre) så är det ett rätt billigt skydd att hälla i lite blyersättning. En sådan flaska är inte speciellt dyr, men det är en ny motor.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
"Blyersättningsmedel"?
Är det faktiskt bly? Jag vet inte men namnet antyder inte det.
Vad är då skillnaden att tanka blyfritt och svart slang om man häller i ett medel som är hela skillnaden?

Eller? :confused:
 

Tom

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
soppatorsken skrev:
"Blyersättningsmedel"?
Är det faktiskt bly? Jag vet inte men namnet antyder inte det.
Vad är då skillnaden att tanka blyfritt och svart slang om man häller i ett medel som är hela skillnaden?

Eller? :confused:

Bensin idag är i huvudsak blyfri (vet inte om det finns blyad bensin kvar överhuvudtaget).
Alltså är även bensin i svart slang blyfri, eftersom det är det enda alternativet. Den innehåller inte blyersättningsmedel, då de flesta motorer klarar sig utan detta. För de som behöver blyets smörjande egenskaper så finns det blyersättningsmedel. Detta är inte bly, det består enligt uppgift av kalium, men det skall tydligen göra samma jobb med avseende på att smörja ventiler och liknande.

EDIT: kollat upp vad ersättningsmedlet innehöll.
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Du menar alltså att svart slang inte innehåller ett ersättningsmedel för bly? Vad är skillnaden på grön"oblyad" och svart "blyad" slang/bensin?

Detta var intressant, man lär sig nått nytt varje dag :)
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
Tom skrev:
Vad har det med bly i bensinen att göra ?

Det är rätt svårt att köpa blyad bensin numera, oavsett vilket oktantal man råkar hälla i. Så har man en gammal hoj (början av 80 eller äldre) så är det ett rätt billigt skydd att hälla i lite blyersättning. En sådan flaska är inte speciellt dyr, men det är en ny motor.

96-98 innehåller ersättningsmedel för det borttagna blyet. Detta gör att med min beskrivning så kan man med äldre motorer som behöver bly/ersättningsmedel tanka "blyfritt" några ggr för att sen tanka en tank med " blyad" bensin...detta gör att motorn får den "smörjning" den behöver vad gäller ventiler osv.
När ni pratar om att köpa ytterligare ersättningsmedel..så är vi vanligtvis inne på gamla jänkarbilar. Du vet såna där med V8 och krom :)
 

Tom

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Två länkar för de som tror att svart slang innehåller ersättningsmedel.
http://www.statoil.com/MAR/SVG01184.nsf/docs/kaliumbensin_000510
http://www.norskhydro.se/kampanjer/kaliumutfasning/kaliumutfasning.htm

Vågar nästan slå vad om att detta gäller fler än dessa 2 mackar.
Alltså, svart slang är absolut ingen garanti för blyersättningsmedel. Behöver ditt fordon sådant, slå i lite extra.
En flaska som räcker till 500 liter bensin kostar runt 20-30 kr, så det är rätt dumsnålt att inte använda det.
 

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
har inte det här med om man har rostfria ventilsäten eller inte???

jag har en 83:a å kör med vanlig 95 oktan... utan blyersättningsmedel...

däremot har farsan blyersättning i sin veteranhojj från -54...
 

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
JET har fortfarande bly (kalium) i sina pumpar för 96 och 98. Färdigblandat alltså.

Men som sagt en flaska på macken kostar 20-30 kr å räcker till 500 l.
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
doohan skrev:
JET har fortfarande bly (kalium) i sina pumpar för 96 och 98. Färdigblandat alltså.

Men som sagt en flaska på macken kostar 20-30 kr å räcker till 500 l.

Självklart tankar man på JET! :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top