Blöddrande GSX1100R -90

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Pärlan blöddrar ibland och vill inte varva ur på 5:an, 1-4 går den som ett skott men ibland när jag lägger i 5:an så tappar den orken, kan det vara spikningar, jag har planad topp och kör 98 oktan, K&N filter, V&H helsystem, har dyng-å-get nålarna lämnat in (4000 mil) motorn är nyrenoverad och den gick inte så här innan renoveringen, hjälper oktanbooster?
Markant skillnad medvind/motvind :(
 
Det KAN vara så att nu när sommarluften och värmen har kommit så behöver du bestycka om förgasarna. Inte troligt att den spikar, iofs helt beroende påhur mycket toppen är planad, men det borde märkas på de andra växlarna när du får lite belastning. Oktanbooster är vad jag vet sopor.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Det KAN vara så att nu när sommarluften och värmen har kommit så behöver du bestycka om förgasarna. Inte troligt att den spikar, iofs helt beroende påhur mycket toppen är planad, men det borde märkas på de andra växlarna när du får lite belastning. Oktanbooster är vad jag vet sopor.

Konstigt är det iaf, kan iof vara bränslefiltret i kranen, jag har inte rengjort det på 13 år, kan va dags att olla på det :rodnar

Går som f-n upp till 240 och sen när jag lägger i 5:an så drar den inte lika bra :confused:
 
Är det BARA när du drar ur 1-2-3-4 och sen slänger i femman, eller är det när du kör på femman oavsett? Om den går konstigt efter att du dragit ur några växlar så räcker inte soppan till. Du har väl rensat filtrena innan flottörhusen gissar jag?
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Är det BARA när du drar ur 1-2-3-4 och sen slänger i femman, eller är det när du kör på femman oavsett? Om den går konstigt efter att du dragit ur några växlar så räcker inte soppan till. Du har väl rensat filtrena innan flottörhusen gissar jag?
Fuggarna är rena & fina, blåste rent bränslefiltret i går men det såg ok ut, jag tror att jag ska prova att höja flottörhusnivån några mm, verkar som om att soppan inte räcker till vid fullgasrepor, borde funka om man har lite mera soppa i flottörhusen, eftersom den går klockrent 1,2,3,4 och det verkar som bränsletillförsel problem, den drar bra upp till 250 blås men sen börjar den att hacka.
 
Läge att ändra flottörhöjden? Eller så köper du en såndär ny, fin hoj som är jättesnabb och har massor med väghållning, som lätt spöar våra gamla lik.... :rolleyes:
 
Ställa om flottörnivå ändrar förg.inställningen. Och hjälper inte om du har problem med tillflödet av soppa till förg. By the way; vad menar du med markant skillnad i med/motvind ? Drar den bättre p 5an om du backar av gasen lite ?
/u
 
ulf_lundin skrev:
Ställa om flottörnivå ändrar förg.inställningen. Och hjälper inte om du har problem med tillflödet av soppa till förg. By the way; vad menar du med markant skillnad i med/motvind ? Drar den bättre p 5an om du backar av gasen lite ?
/u
Den drar mera bränsle när man accar jämfört vid konstant fart, den går bättre om jag backa av ja, va kan det bero på :confused:
 
Måste vara soppatillförseln på nåt vis, kan planing av toppen + nya ringar (ökat komp) ge större bränslemängdsbehov :confused:
 
Tycker det låter som f lite soppa. Det skumma är att/om du bara märker det på 5an. Vad är lättast ? Köra m samma last o varv på 4an (uppförsbacke o broms) o kolla om det uppträder även då, eller helt enkelt öka huvudmunstyckena en bit. Motorn är ju iaf moddad lite sen sist. Bättre/sämre m lite choke ? Utan luftfilter ?
/u
 
Är det bara problem på femman i samband med att du gör fullgasacc genom växlarna, eller är det problem även om du påbörjar fullgasen på femmasn växel ?

Om förgasarna inte är ändrade i samband med service, så gissar jag på att det är problem med tillförseln av bensin ner till förgasarna (inte själva förgasarna).
Avluftningen till tanken är väl inte klämd ?
Då bromsar det flödet ner till förgasarna, och bensinen räcker inte till vid fullgas (mer än en liten stund, lagom till de fyra första växlarna...).
Samma problem kan det bli om du har någon sprucken vakumslang till förgasarna.
Det kanske t.o.m. är så att bränslekranen är vakumstyrd, via samma slangar som till förgasarna ?
Detta går delvis att kolla genom att ställa bensinkranen i läge "Pri", alltså direktflöda förgasarna, vilket gör att det kommer att finnas tillräckligt med bensin.
Dock kommer trottlarna inte att lyfta tillräckligt kvickt om du tappar undertryck i vakumslangarna.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top