Blårök på gixxer

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Oslo
Hoj
Gixxer 750
Har letat i forumet men fann inget vettigt så jag slänger upp en dum-tråd ist.
Kör en Gsxr-750 -00 och har några tankar kring ett fenomen/helvete som jag nu drabbats av. Min hoj varvar väldigt villigt....har klippt en kabel som tar bort den verkliga 3-modden. Den svarar snabbare på gasresons etc etc...

Men...ett problem som fanns både före och efteråt är att hojen dricker en hel del olja, ljuddämparens öppning baktill är kolsvart och har beläggningar. När man vrider på rullen så ryker det en hel del....ryker även på tomgång...rökens färg är vit/blå...mest vit enligt mig själv...Motorn i sig låter inte heller konstigt på något sätt när jag vrider på rullen. Den drar heller ingen glykol...Polare som legat bakom när vi kört påstår att den luktar knallpulver.

Jag har aldrig upplevt hojen som klen på lägre varv eller tyckt att den har ett svagt mellanregister men har aldrig kunnat koppla upp den på bakhjulet i över 200 som många verkar kunna göra med sina 750:s...Viiiisst, såklart har det med teknik att göra också men jag tycker att den ger sitt max strax efter 240 på mätaren!!! Nåt annat jag då också reagerat på är mätarens hastighetsvisning....Jag kommer sällan över 270 i hastighet på mätaren och den verkliga "bör" då ligga runt 230 kanske...Den är originaldrevad så den borde visa mer på glädjemätaren och prestera mer på den riktiga hastigheten.....nog med svammel!!!:D

Jag har en extremt tajt budget och kan inte skicka iväg hojen till fina märkesverkstäder där timpriset är mer än 500 spänn...

Jag hoppas....att det är topplockspackningen...meeeen jag misstänker att det kanske kan vara något med ventiler....ventiltätningar eller kolvringarna som ger ett dåligt effektuttag och som skickar igenom olja från motorn...

Är det någon som har några tips på vad det kan vara eller har egna erfarenheter...å vad jag själv kanske kan kontrollera innan jag slänger iväg min semesterkassa på en verkstad där man glatt konstaterar att motorn är helt värdelös:huvet ....och vet någon en billig verkstad så är jag tacksam för tips:tummenupp

Bör väl sägas att jag aldrig plockat med någon motor själv innan heller...om inte min gamla suzuki K50 räknas:hihi
 
Jag sätter en slant på kolvringarna med tanke på oljekonsumtionen samt att den verkar lite klen.
Den drar ju ingen kylarvätska, så topplockspackningen känns inte som det troligaste....
 
Mm jag misstänker det också....och säkert en kombi med sletna ventiler och tätningar...Vad är bäst för att precisera felet...är det en komptest och köra den i bänken?
 
Gör ett komptest och se om någon cylinder avviker, eller hellre ett leak down test.
 
sen när du komptestar, slå i lite olja i den dåliga cylindern och se om kompet blir mycket bättre, isåfall är det troligen kolvringar, blir den inte bättre med olja i cyl så är det troligen något med toppen, packning eller ventiltätning
 
Gør komptest m och utan olja i cylindrarna, syna utsidan av cylindrarna (ibland kan man se att det runnit vatten mellan cyl/block). Tappa ur oljan och kolla efter vatten i den.

Sen ær det bara plocka især och hoppas att toppen inte ær sprucken eller nåt annat tråkigt

Hør av dig till mig om du funderar på att sælja den som den står
 
Last edited:
Fick ett prisförslag på en renovering....han plockar ur motorn...tar isär...byter kolvringar, planar toppen, fixar eventuella ventiltätningar osv plus nya packningar....sätter tillbaka...8000:-.....e det billigt?
 
Man behöver inte så bra teknik för att få upp den på bakhjulet i över 200 km/h, det är ju bara att vrida långsamt på rullen som du håller i högerhanden så börjar framhjulet sakta och fint klättra uppåt ! :tummenupp
 
Kolla cylindrarnas rundhet i flera snitt så inte nån cylinder är oval eller avviker på annat sätt från rundheten. Då finns risken att kolvringar inte tätar heller.
 
Ta ett komp-test och kolla vilket vakum du har i insuget, med dessa kan du utesluta en hel del. Vit rök brukar tyda på topp-packning, det räcker med väldigt lite vatten för att det ska vit-röka.
Skulle kolvringar vara dåliga så har du dåligt komp, men oftast är det en blå olje-luktande rök. Brända ventiler påverkar insuget, men den skulle inte ryka blått eller vitt.
Vit rök tyder på att det kommer in vatten i cylindrarna.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top