Blå-aktiga avgassystem?

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
Hur kommer det sig att vissa personers avgassystem blir blå-aktiga? Kommer mina bli det? :rolleyes:

från en som inte har nån koll, alls.... :eek:

Gasa hårt så blir dina det......

Mina är det :rock

750RR

Om du hettar på rörerna för mycket och för hastigt kan du få dom att blåna. Man får vara försiktig med gasen om hojen är nystartad o inte avgassystemet är riktigt varmt ännu. Sen finns det iofs både rör o dämpare som är blånade från fabrik, om man tycker det e snyggt.

loader: jaha, men då ska man ju inte försöka sig på det.

mavve: tror du verkligen det? killarna igår sa att mitt inte kunde bli det, de sa att mitt var rostfritt o att bara burken var titan. de sa att freddys system bara var jättelite blått...

Rostfria rör blir mestadels gulaktiga, blåa blir dom där dom är som varmast..

/B

Enklast sättet för att få det att synas ordenligt när det väl börjar bli blått är att polera upp systemet.

Håll det sedan rent med tvätt, annars fastnar skiten så det blåa inte syns.

Sen är det bara ut och gasa som faan för att det skall bli guld och blåaktigt.

Eller så kan man köpa en hoj som någon prylgalen tysk som vill se snabb ut har utrustat men ett fabriksblått Micron rör..

Bifogat

• tysk micron.jpg
    tysk micron.jpg
    51 KB · Visningar: 645
den slutgiltliga frågan: kommer mitt rostfria rör bli blått? (om det är rostfritt dvs...)

3699 skrev:
Eller så kan man köpa en hoj som någon prylgalen tysk som vill se snabb ut har utrustat men ett fabriksblått Micron rör..

Ännu snyggare är Blue Flames Titanium Colour. Det kan även väljas med finessen "Power Port". En bricka som skruvas in i i övre röret när man vill åka lagligt (E-marked).

Tyvärr finns det tydligen ingen ÅF i Sverige, men priserna från England är inte speciellt höga. :)

Bifogat

• blue.jpg
    blue.jpg
    16.5 KB · Visningar: 455
Asylum_Nakaza skrev:
Hur kommer det sig att vissa personers avgassystem blir blå-aktiga? Kommer mina bli det? :rolleyes:

från en som inte har nån koll, alls.... :eek:

Beror på tjockleken i godset alternativt hur många lager plåt som ligger i rörrt.
Innebär att blåa rör är lika med gasglad förare OCH viktbesparingar.. :fakta :squid

Asylum_Nakaza skrev:
även om det inte är titan?

I princip: Yes...

Men rostfritt brukar vara ganska tjockt gods, så det behövs kraftigt med värme.

Kolla i svetsfogen så ser du att rostfritt kan bli blått, men då förstår du också vilken värme som måste till... :skrämd

/Zana

Back