Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ska bli spännande att se vad andra skriverEn seriös fråga nu angående biltemas olja
Gäller mitt nyförvärv, XF650, enstånka med moderat effekt tillverkad -97.
Oljan som rekommenderades runt -97, var den av högre kvalitet än dagens Biltema olja? Var renheten högre hos märkes oljorna då och var tillsatserna bättre än Biltemas idag?
Min Scrambler 803 får Motul 7100, motorn baseras på Monster 796 som i sin tur är en modifierad 696 lanserad runt 2008? Var oljorna då lika "fina" som idag?
Ingen lever väl i någon illusion att man får världens mest avancerade olja när det handlas på Biltema men det kanske oftast inte behövs heller eftersom ingen råkar ut för några oljerelaterade problem någon gång med deras produkter.
10w-40 som nämns ovan funkar nog kalas i Gasgasen.Så länge man ligger snäppet över myrvatten i kvalité brukar det funka fint i (2t)växellådor.
Oljerelaterade problem är just vad ni får med Biltemas olja, eller med annan billig olja med för den delen. 50, så det är vad jag kör med.
Det är nån kinesisk AI bara som håller på. Sitter på en massa påstådd fakta men ställer frågor ändå.Det här var lite intressant. Det är uppenbarligen många som använder billig olja från t.ex. Biltema och inte upplever några problem. Inte ens över lång tid och många mil.
Blir det oljerelaterade problem som inte märks eller problem som beror på billig olja men där folk inte förstår att det beror på billig olja?
Fast det där är ett ickeproblem så länge man byter på rimliga intervaller och gör man inte det blir det skit oavsett prislapp vilket vissa tillverkares longlifeprogram visat med hyfsad tydlighet.Oljerelaterade problem är just vad ni får med Biltemas olja, eller med annan billig olja med för den delen. Lägre renhet och högre föroreningar, vilket leder till bland annat ökad friktion, lägre värmebeständighet och högre flyktighet. Det höga sulfataskeinnehållet ger som sagt betydligt fler avlagringar. Oljefiltret kan täppas igen så att oljan kan tvingas förbi filtret utan att bli rengjord, vilket leder till att föroreningar cirkulerar i motorn så att korrekt smörjning av kritiska motordelar som kamaxlar, vevaxlar och kolvringar inte sker (återigen detta med ökat slitage och friktion på motorn och dess komponenter). Katalysatorn kan också ta skada av det höga innehållet.
Att inte uppleva problem är inte detsamma som att problem inte finns eller uppstår.Det här var lite intressant. Det är uppenbarligen många som använder billig olja från t.ex. Biltema och inte upplever några problem. Inte ens över lång tid och många mil.
Blir det oljerelaterade problem som inte märks eller problem som beror på billig olja men där folk inte förstår att det beror på billig olja?
Ching-dong ding-dong king-kong, vilket på svenska blir, jag har inte ställt en endaste fråga. Självklart är jag en kinesisk AI. Suck...Det är nån kinesisk AI bara som håller på. Sitter på en massa påstådd fakta men ställer frågor ändå.
Gubbdagis olja rular fett!
Nej, det är inte ett ickeproblem eftersom dessa avlagringar börjar ackumuleras från första stund, vilket förorenar och skadar motorn mer än nödvändigt.Fast det där är ett ickeproblem så länge man byter på rimliga intervaller och gör man inte det blir det skit oavsett prislapp vilket vissa tillverkares longlifeprogram visat med hyfsad tydlighet.
Hade perjul månne råkat ut för motorproblem säsong 19 eller 20 om han fortsatt att åka?
"Sakligt" är en tolkningsfråga. Du skriver väldigt fint, teoretiskt. Den gode Dr. Bike (VIDF) stod som Einstein mot etabliseemanget för ett antal år sedan när "Biltemaolja" var på tapeten. Allt det du skriver kan vara sant. Men du presenterar inga bevis eller fakta för att så är fallet. Därmed är du på samma nivå som alla oss andra, med lite finare ord.Tyvärr är det väldigt låg nivå på detta forum då det ska fjantas istället för att diskuteras sakligt.
Jag har aldrig nämnt något om att motorn kommer att rasa bara för att ni använder Biltemas olja. Det jag säger är att den oljan inte ger ett lika bra skydd, speciellt vid extrema förhållanden som när man kör och tävlar i enduro.
Sedan är det rätt stor skillnad på att köra 402 m rakt fram på en preppad bana under hur få sekunder, 10?, mot att köra mil efter mil på höga varvtal i tung blöt lera:
Du kan precis som jag ladda ner Biltemas säkerhetsdatablad och där leta fram"Sakligt" är en tolkningsfråga. Du skriver väldigt fint, teoretiskt. Den gode Dr. Bike (VIDF) stod som Einstein mot etabliseemanget för ett antal år sedan när "Biltemaolja" var på tapeten. Allt det du skriver kan vara sant. Men du presenterar inga bevis eller fakta för att så är fallet. Därmed är du på samma nivå som alla oss andra, med lite finare ord.
Försök att ta det lite lugnt nuDu kan precis som jag ladda ner Biltemas säkerhetsdatablad och där leta fram
CAS-nr, EG-nr, REACH-nr och Index-nr och sedan söka upp dessa på nätet så får du fram vilken olja det är och vilken grupp (kvalitet) den tillhör. Om du sedan mailar Biltemas kundtjänst och ber snällt så kan du kanske få det tekniska databladet också som man annars inte (av någon anledning) vill ha liggandes ute publikt på deras hemsida där man har säkerhetsdatabladet. Min gissning är att man inte vill visa upp det höga sulfataskeinnehållet samt relativt låga TBN-halten publikt.
Jo, har läst vad denna Dr. Bike skrev och han skrev bl.a. att Biltemas olja är Statoilolja för att han säger att det är så. Jag hittar inga bevis för att detta stämmer mer än påståenden från honom samt andra som skriver att man känner någon som känner någon, eller någon som har pratat med föraren när Statoil skulle leverera olja till huset, eller kompisen som jobbar på Statoil och säger att det är så etc. Enda beviset på vilken olja som faktiskt användes var 2014 när någon tog en bild på pallen på lagret som visade att den då var från brittiska Tetrosyl (Carlube).
![]()
Förklara då gärna hur min gamla DR800 gick alldenes utmärkt i de 6000 milen jag körde den, den var kanonfin inuti.Oljerelaterade problem är just vad ni får med Biltemas olja, eller med annan billig olja med för den delen. Lägre renhet och högre föroreningar, vilket leder till bland annat ökad friktion, lägre värmebeständighet och högre flyktighet. Det höga sulfataskeinnehållet ger som sagt betydligt fler avlagringar. Oljefiltret kan täppas igen så att oljan kan tvingas förbi filtret utan att bli rengjord, vilket leder till att föroreningar cirkulerar i motorn så att korrekt smörjning av kritiska motordelar som kamaxlar, vevaxlar och kolvringar inte sker (återigen detta med ökat slitage och friktion på motorn och dess komponenter). Katalysatorn kan också ta skada av det höga innehållet.
Att många inte har kunskapen om detta eller inte servar sina hojar själva och inte ser vad mekanikern ser är en annan sak. Häller mekanikern i Biltemas olja vid service? Nej, dels för att man vill sälja på kunden en dyrare och bättre olja men också för att en mekaniker vet att man bör hålla sig borta från det allra billigaste oavsett om det är en olja eller en komponent. Billigt beror i 9 av 10 fall på att en eller flera kompromisser av något slag har behövt göras för att hålla nere priset.
Min hoj ska i växellådan ha delsyntetisk 4T 15W-50, så det är vad jag kör med.
Antingen är du civilingenjör i Kemi med inriktning mot tribologi eller så fortsätter du i samma hjulspår. Eftersom jag jobbat med kemikaliefrågor inom fordonsindustrin så kan jag förtydliga att ett skyddsdatablad innehåller den information de är skyldiga att dela enligt REACH och CLP inom EU. Det är miljölagstiftning och har väldigt lite att göra med teknisk specifikation.Du kan precis som jag ladda ner Biltemas säkerhetsdatablad och där leta fram
CAS-nr, EG-nr, REACH-nr och Index-nr och sedan söka upp dessa på nätet så får du fram vilken olja det är och vilken grupp (kvalitet) den tillhör. Om du sedan mailar Biltemas kundtjänst och ber snällt så kan du kanske få det tekniska databladet också som man annars inte (av någon anledning) vill ha liggandes ute publikt på deras hemsida där man har säkerhetsdatabladet. Min gissning är att man inte vill visa upp det höga sulfataskeinnehållet samt relativt låga TBN-halten publikt.
Jo, har läst vad denna Dr. Bike skrev och han skrev bl.a. att Biltemas olja är Statoilolja för att han säger att det är så. Jag hittar inga bevis för att detta stämmer mer än påståenden från honom samt andra som skriver att man känner någon som känner någon, eller någon som har pratat med föraren när Statoil skulle leverera olja till huset, eller kompisen som jobbar på Statoil och säger att det är så etc. Enda beviset på vilken olja som faktiskt användes var 2014 när någon tog en bild på pallen på lagret som visade att den då var från brittiska Tetrosyl (Carlube).
![]()
Du pratar mycket om sulfataska som något dåligt. Det är en slitageminskade tillsats såvitt jag vet och främsta anledningen till att man i vissa oljeklassningar har lägre andel av det är för att minska negativ påverkan på katalysatorn.Oljerelaterade problem är just vad ni får med Biltemas olja, eller med annan billig olja med för den delen. Lägre renhet och högre föroreningar, vilket leder till bland annat ökad friktion, lägre värmebeständighet och högre flyktighet. Det höga sulfataskeinnehållet ger som sagt betydligt fler avlagringar. Oljefiltret kan täppas igen så att oljan kan tvingas förbi filtret utan att bli rengjord, vilket leder till att föroreningar cirkulerar i motorn så att korrekt smörjning av kritiska motordelar som kamaxlar, vevaxlar och kolvringar inte sker (återigen detta med ökat slitage och friktion på motorn och dess komponenter). Katalysatorn kan också ta skada av det höga innehållet.
Att många inte har kunskapen om detta eller inte servar sina hojar själva och inte ser vad mekanikern ser är en annan sak. Häller mekanikern i Biltemas olja vid service? Nej, dels för att man vill sälja på kunden en dyrare och bättre olja men också för att en mekaniker vet att man bör hålla sig borta från det allra billigaste oavsett om det är en olja eller en komponent. Billigt beror i 9 av 10 fall på att en eller flera kompromisser av något slag har behövt göras för att hålla nere priset.
Min hoj ska i växellådan ha delsyntetisk 4T 15W-50, så det är vad jag kör med.
På det svarade det förra geniet (också "ny medlem") att det BARA bevisar att oljan har gjort sitt jobb, inte hur bra den är mot dennes "hyperoljor"Förklara då gärna hur min gamla DR800 gick alldenes utmärkt i de 6000 milen jag körde den, den var kanonfin inuti.
Dessutom så jag jag kört min volvo 18000 mil på biltemaolja, den är med ren & fin inuti.
Har en bekant som har en kawa z900 från 2020 som gått sisådär 5000 mil på nämnda olja, när ventilkåpan lyftes så var den *trumvirvel* skitfin.
Sluta gnäll.
|
|
Nu startar mässan i Milano
Nu åker vi på redaktionen n... |
|
|
EU:s fartgräns för MC stoppad
SMC, FIM och FEMA har lycka... |
|
|
Femte generationen Monster är här