Bilhandlare som bara tar postväxel??

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Jag skall köpa en bil nu i dagarna. Brukar oftast själv köpa privat fast har köpt några ggr hos handlare också.

Denna gången verkar det bli en handlare som jag skall köpa av. När vi gjorde upp lite om var när hur osv så frågade han hur jag skulle göra med betalningen. Tja, sa jag antingen via vanl bank överföring eller kanske betala med kortet. Nej, det skall du inte sa han. Nehej sa ja, varför inte?? Vi tar inte imot banköverföringar eller kortbetalningar. Jag fattar ingenting?!! Är det inte det som är fördelen med att köpa utav en handlare. Att man inte skall behöva "kladda" med hur sakerna skall betalas? En vanl rak kort betalning så är allt klart.

Firman är ju en stor firma som säljer VW. Men de ligger i på mindre ort. Har själv som sagt aldrig varit med om detta innan. Varken när jag har köpt hoj eller bil? Inte utan än att man börjar fundera.

Ser lite olika orsaker.

-Vill de ha en postväxel för att de är nojiga? Fått för sig att man via teknikens under kan lura dom annars (småstads mentalitet :rolleyes: )

-Vill de ha en postväxel för att då kan dom själva redovisa vad bilen blev såld för. Dvs att de inte behöver berätta hur stor förtjäns de gjort på den? De kanske tom vill redovisa en förlust? Fast till det borde det ju finnas ett kvitto?

Eller finns de andra anledningar??

vad är problemet, en postväxel kan du väl fixa, en vanesak, Jan Guillou skrivar alla sin böcker på skrivmaskiner och använder tippex, inte datorer, han vill ha det så (såvida han inte börjat med det på senare år),

vad är problemet, en postväxel kan du väl fixa, en vanesak, Jan Guillou skrivar alla sin böcker på skrivmaskiner och använder tippex, inte datorer, han vill ha det så (såvida han inte börjat med det på senare år),

Stenåldersfolk och bakåtsträvare :gnissla

Tycker faktiskt det låter jävligt skumt.

Det är ju bara att tillmötesgå säljaren. Föredrar han en postväxel är det bara att gå ner på banken och ordna det. Rent administrativt och vanemässigt kanske det är enklare för honom att hantera bilförsäljningar på det viset.

Det är ju bara att tillmötesgå säljaren. Föredrar han en postväxel är det bara att gå ner på banken och ordna det. Rent administrativt och vanemässigt kanske det är enklare för honom att hantera bilförsäljningar på det viset.

Fast går man ner hos sin lokala Aukt VW dealer kan man faktiskt förvänta sig lite flexibilitet. Hade det varit en privatperson eller händige harrys bilar är det en annan femma....

Att de inte alltid tar kort beror ofta på att de varit dåliga vid förhandlingen med BABS och får betala 1-3% av priset i kortavgift vilket blir orimligt på en dyrare bil.

När jag för 2 veckor var och hämtade vår nyare bil från en lokal bilhandlare så ville dom helst ha en postväxel men dom var inte omöjliga med att ta kort med. Eftersom en postväxel inte var något problem att fixa fram så fick de bli den lösningen annars had man fått kontakta bank i alla fall för dom skulle släppa på den spärr som oftast finns på korten med allt för stora betalningar.

Gick på 5 röda att få en postväxel på min bank. så vet inte vad som hade varit smidigast i de fallet hade ju ett par dagar på mig från att vi gjort upp affären tills den skulle hämtas och betalas. Banköverföring är inte säkert att de kommer över samma dag (de förutsätter ju att man har samma bank som bilhandlaren) så de kan jag förstå att dom inte går med på.

Precis, och se resultatet sen!

:kulspruta

Att de inte tar kort är nästan en självklarhet pga regler och avgifter. Men en banköverföring ska de fan ta.

Så köpte vi iaf ist. Satte över x kronor på ett angivet konto, skrev ut kvittensen via banken och hade med vid leveransen. Säljaren gick iväg och kollade inbetalning mot deras kontohistorik (tar 2 minuter) och sen fick jag nycklarna och allt välkommentillXXXvärldenochsåhärfungerardinnyabil.

Jag kan inte se en enda fördel med postväxel för säljaren hur man än vänder det så länge de inte ska fula med nåt.

Last edited:
Fast går man ner hos sin lokala Aukt VW dealer kan man faktiskt förvänta sig lite flexibilitet. Hade det varit en privatperson eller händige harrys bilar är det en annan femma....

Att de inte alltid tar kort beror ofta på att de varit dåliga vid förhandlingen med BABS och får betala 1-3% av priset i kortavgift vilket blir orimligt på en dyrare bil.

Jag håller med dig i princip, men tycker å andra sidan inte det är några större bekymmer att knalla ner på banken för att fixa en postväxel vid ett bilköp som man förhoppningsvis inte gör varje dag. Ska man göra en banköverföring får man ju planera så att pengarna finns på säljarens konto när man ska hämta bilen och att säljaren har möjlighet att kontrollera att pengarna verkligen kommit in i samband med det.

Sist jag gjorde en bilaffär med en handlare förde jag över pengarna direkt på deras konto. När jag köpte min motorcykel gjorde jag det med bankkort. Satte över den summan som krävdes för köpet på kontot som var knutet till kortet. Vad det kostade säljaren har jag ingen aning om. Det var inte på mitt initiativ. Med det sagt förstår att säljare drar öronen åt sig när det gäller just kortköp på väldigt höga belopp. Förutom enorma avgifter innebär det en risk för säljaren. Särskilt idag när det är allt vanligare med förslagna bedragare som är oerhört förtroendeingivande. Bilbranschen är genomrutten av både oseriösa säljare som köpare. Gäller att vara vaken från båda hållen.

postväxel är ungefär lika 1900tal som att betala räkningar med att kludda med giroblock och skit....

Varför i helafridens namn har inte en större (fattade det som att det var en auktoriserad nasare) fixxat fram kortbetalning som funkar för alla parter eller kan genomföra en banköverföring.

Åk till en annan handlare om du har möjlighet och köp och visa "postväxelhandlaren" :arsele

Bankkort kopplat till svenskt bankkonto ~2:- per transaktion + eventuell gsm taxa eller dylikt. Oavsett om det Visa Mastercard eller "postbanken"

AMEX, VISA, MASTERCARD rena kreditkort icke kopplade till bankkonto 1% avgift är utgångspunkt men förhandlingsbart. Finns en del som har riktigt taskiga dealar som 3%. Brukar inte vara stora bilhandlare!!!!!

Problemet är att man ser först vid/efter transaktion som handlare om kortet verkligen var kopplat till Bankkonto vilket försvårar en hel del.

En bil för 200k * 1% = 2000:- Sura pengar men inte hela världen.

Källa BABS ;)

Avgifter i all ära, vem står för risken om en kortbedragare är i farten och köpesumman motsvarar 200' och uppåt? Bilen har redan hunnit byta händer. Bedragaren har sålt den vidare. Kvar står en bilförsäljare med lång näsa.

Någon här som lyckats köpa sin bil på sitt AMEX? Det är ju inte så att säljmarginalen är enorm på nya eller begagnade bilar. En procent som Visa tar ovan låter inte som hela världen. Men räkna på omsättnigen per år så blir det en hel del.

gå nån annanstans då? dålig service kan bara bekämpas med dålig försäljning.

rätt kul historia, mina päron hade spanat in en bil hos en handlare dom gillade och bokade.
sålde sin gamla på blocket och åkte raka vägen till handlaren och ville lösa ut den nya. (50000kronors klassen)

"tyvärr, ni får inte köpa bilen, vi tar inte kontanter"

blev en ny bil på blocket istället...

Pruta 1500 till som kompensation för att 1. Dålig service 2. Du måste ta dig till ett bankkontor vilket gör att du måste åka från jobbet osv.

De handlare som inte tar kort, kommer inom en snar framtid vara förvunna från marknaden. De som inte anpassar sig efter sina kunder brukar självsaneras ganska snabbt

Jösses,gör som säljaren vill eller köp på annat ställe.........kan fatta att det är jobbigt om säljaren vill ha betalt i enkronor eller färska räkor eller liknande men en postväxel........

Risken för kortbedragare kanske är väl så tung aspekt.
Och att det blir mkt på alla försäljningar totalt så visst.
Men samtidigt som många andra säger så är det en service som man snart tar förgivet att det fungerar.

Själv hade jag prutat 2k på priset vid post/bankväxel för det är ju ändå det som hade försvunnit vid transaktion.

Att inte ta emot 50k kontanter lät ju än mer skumt i mina öron. Jag kan ju se problematiken med att inte ha en sedelkontroll exempelvis uv ljus.
Rånrisk eller hanteringsproblem ala kassaskåp, bankbesök mm.

Men kom igen. vill man sälja bilarna eller inte?

Avgifter i all ära, vem står för risken om en kortbedragare är i farten och köpesumman motsvarar 200' och uppåt? Bilen har redan hunnit byta händer. Bedragaren har sålt den vidare. Kvar står en bilförsäljare med lång näsa.

Någon här som lyckats köpa sin bil på sitt AMEX? Det är ju inte så att säljmarginalen är enorm på nya eller begagnade bilar. En procent som Visa tar ovan låter inte som hela världen. Men räkna på omsättnigen per år så blir det en hel del.

Bankkort kopplat till svenskt bankkonto ~2:- per transaktion + eventuell gsm taxa eller dylikt. Oavsett om det Visa Mastercard eller "postbanken"

AMEX, VISA, MASTERCARD rena kreditkort icke kopplade till bankkonto 1% avgift är utgångspunkt men förhandlingsbart. Finns en del som har riktigt taskiga dealar som 3%. Brukar inte vara stora bilhandlare!!!!!

Problemet är att man ser först vid/efter transaktion som handlare om kortet verkligen var kopplat till Bankkonto vilket försvårar en hel del.

En bil för 200k * 1% = 2000:- Sura pengar men inte hela världen.

Källa BABS ;)

Det där är ju galet, att säljaren inte i förväg vet vad transaktionen kommer kosta. Fast det står väll på kortet om det är ett bankkort eller kreditkort?

Det som känns extra surt är att diverse banker har gratis kreditkort och delar ut bonus ju mer man spenderar på krediten.

I slutändan är det vi kunder som kommer få betala mer för våra varor alternativt får sämre service. Och att jag som inte vill ha ett sattyg till kreditkort ska betala för andra känns lite surt.

Det där är ju galet, att säljaren inte i förväg vet vad transaktionen kommer kosta. Fast det står väll på kortet om det är ett bankkort eller kreditkort?

Det som känns extra surt är att diverse banker har gratis kreditkort och delar ut bonus ju mer man spenderar på krediten.

I slutändan är det vi kunder som kommer få betala mer för våra varor alternativt får sämre service. Och att jag som inte vill ha ett sattyg till kreditkort ska betala för andra känns lite surt.

Bra tankar och låter korrekt. Dock när jag pratade med BABS teknikska avdelning om detta för ett tag sedan så sa han att det var ett problem att i förväg veta exakt vilken avgift som faktiskt blir innan transaktionen görs eller är gjord eftersom det i vissa fall kan vara svårt att veta om det är ett rent kreditkort eller kort exempelvis visa som är kopplat till ett bankkonto. Låter helsnurrigt men vi får väl hoppas att BABS själva vet vad dem pratar om ;)

Last edited:

Jösses,gör som säljaren vill eller köp på annat ställe.........kan fatta att det är jobbigt om säljaren vill ha betalt i enkronor eller färska räkor eller liknande men en postväxel........

Men herregud... "Tillmötesgå säljaren"...

Inte nog med att säljaren ska tjäna pengar på köparen, han ska göra det bekvämt för sig också? Är han så jävla nojjig får han väl göra några kontrollsamtal om kunden vill betala med kort?

Får eksem av såna "bend over and take it"-nickedockor som låter sig köras med.

Min brorsa köpte en ganska ny BMW 520 för lite drygt 25 år sedan. 72.000:- vill jag minnas att han gav, 20 år var han då. Han betalade med en postväxel, varvid säljaren säger: "vi tar 50 kronor i avgift för att lösa in postväxlar." Brorsan: :nicka

I efterhand inser han att han skulle lämnat kontoret på studs.

Det finns bara ett rimligt alternativ nu i efterhand och det är att du åker runt och länsar alla banker på 50- och 100kr-sedlar och slänger upp det osorterat i en sliten systembolagspåse. Skita gärna ner sedlarna lite lagom också och rufsa till dem.
Att bara godta postväxel är ju som att be säljaren att dra åt helvete, inte en chans att jag skulle göra mig besväret att åka till banken, stå i kö, lyssna på en kassörska och sedan åka till säljaren.
Banköverföring eller kort, annars får det vara. Kontant om det är privat eller småpengar om det inte går med banköverföring.

Går själv i bilbytartankar men privat och då blir det banköverföring om inte kontanter godtas.

Back