Bilen vibrerar, vad kan de vara?

brillfisk

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ja
Min bil (Honda Accord) vibrerar i ratten när man kör mellan 110 och 120. I högre och lägre hastigheter går den som ett strykjärn.
Någon som vet vad det kan vara för fel? Tacksam för tips!

Hatar bilar...
 
Lätt fel...

Det är ju en Honda... :rofl
Byt bil..








Kolla däcken.... :hihi
 
Last edited:
brillfisk skrev:
2251107 Min bil (Honda Accord) vibrerar i ratten när man kör mellan 110 och 120. I högre och lägre hastigheter går den som ett strykjärn.
Någon som vet vad det kan vara för fel? Tacksam för tips!

Hatar bilar...

Balansera om framhjulen.

Är du snål så skiftar du mellan bak och framhjul så känner du inte vibrationerna lika bra!
 
juha01 skrev:
2251114 Balansera om framhjulen.

Är du snål så skiftar du mellan bak och framhjul så känner du inte vibrationerna lika bra!


Tack för snabbt svar :tummenupp , bara boka tid hos däckfirma då...
utgifter utgifter :rolleyes:

Bertborge skrev:
2251111 snö i fälgarna?? :tungan

De hade jag faktiskt i vintras :) . Det var lättare att bli av med vibrationerna då :tungan

HbgQ skrev:
2251110 Lätt fel...

Det är ju en Honda... :rofl
Byt bil..

Hade du inte haft en så fin hoj så hade jag skrivit något dumt nu :hihi
 
brillfisk skrev:
2251156 utgifter utgifter :rolleyes:

Skifta mellan bak och fram istället! Det gör du ju själv. Kostar 0:-

Verkar ju inte vara någon allvarlig obalans eftersom det bara uppkommer i en viss hastighet. Om det däremot är svinigt mycket så måste man givetvis åtgärda obalansen ordentligt.
 
juha01 skrev:
2251237 Skifta mellan bak och fram istället! Det gör du ju själv. Kostar 0:-

Verkar ju inte vara någon allvarlig obalans eftersom det bara uppkommer i en viss hastighet. Om det däremot är svinigt mycket så måste man givetvis åtgärda obalansen ordentligt.

Nä så värst mycket vibrerar det inte, men det är störigt. Jag provar att skifta ikväll och ser vad som händer.
Tack för hjälpen :tummenupp
 
brillfisk skrev:
2251274 Nä så värst mycket vibrerar det inte, men det är störigt. Jag provar att skifta ikväll och ser vad som händer.
Tack för hjälpen :tummenupp


Är däcken hyffsat jämnslitna mellan fram och bak funkar detta. Har du däremot slicks fram så låt dem sitta där och byt däck (så slipper du obalans också)
 
FreddaAbborre skrev:
2251304 Är däcken hyffsat jämnslitna mellan fram och bak funkar detta. Har du däremot slicks fram så låt dem sitta där och byt däck (så slipper du obalans också)

Appapp! Bästa däcken ska sitta bak!

http://www.automotorsport.se/specialmall.asp?version=14173

Hos många lever fortfarande föreställningen kvar att de bästa och minst slitna däcken alltid ska vara drivhjul. Enligt den uppfattningen ska en bakhjulsdriven bil ha bästa däcken bak och en framhjulsdriven bil bästa däcken fram. Rätt ur slitagesynpunkt, men inte bra för körsäkerheten.
För körsäkerhetens skull ska de bästa däcken alltid ligga bak, oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven. Erfarenhetsmässigt visar det sig att de flesta normalt erfarna bilförare har lättare att hantera en understyrd bil (som "plogar" med framhjulen), jämfört med en överstyrd (som kastar ut bakvagnen i sladd).
De flesta bilar är idag framhjulsdrivna och konstruerade med en mild understyrning. Kommer man för fort in i en kurva ska bilen ploga rakt fram, tills det att farten sjunkit så mycket att däcken återigen får grepp och styr in i rattens riktning.
Men det räcker att bakdäcken blir mer slitna än framdäcken för att bilen ska övergå från sin normala understyrning till att istället bli överstyrd. Vid en omkörning på en regnig väg kan det räcka med ett filbyte för att bakdäcken ska vattenplana och bilen få ett plötsligt kast med bakvagnen.
För att testa detta använde vi både den framhjulsdrivna Saaben och bakhjulsdrivna BMW:n. Som synes tjänade Saaben på överstyrningen runt den knixiga våthandlingbanan, men den hjälpen med bakvagnssläpp har man bara nytta av på banan. Ett så överstyrt beteende kan vara livsfarligt på vanlig väg.

SAAB 9-3 AERO/ BMW 320i (utan DSTC)/ BMW 320i (med DSTC)
Bästa däck bak (sek): 32,8/ 32,5/ 32,5
Bästa däck fram (sek): 31,4 (+4,1%)/ 32,8 (-0,1%)/ 34,2 (-5,2%)
Kul men farligt. På en testbana är det kul med ett överstyrt beteende och breda uppställ, men knappast i vardagstrafiken.
 
Lånar din tråd lite!


Ibland när jag bromsar så drar bilen lite åt vänster, och vibrerar lite i bromspedalen ( jag har abs men jag tvärnitar inte, utan bromsar lite mjukt bara ) och ibland är det som bortblåst, vad fan beror det på? Om bromskivorna hade varit skeva hade det ju alltid varit pulsering i pedalen? aja hilfe hilfe


Bilen är en volvo 854
 
spectre skrev:
2253496 Lånar din tråd lite!


Ibland när jag bromsar så drar bilen lite åt vänster, och vibrerar lite i bromspedalen ( jag har abs men jag tvärnitar inte, utan bromsar lite mjukt bara ) och ibland är det som bortblåst, vad fan beror det på? Om bromskivorna hade varit skeva hade det ju alltid varit pulsering i pedalen? aja hilfe hilfe


Bilen är en volvo 854

Hur ser skivor och belägg ut?

Jag tror att du blir av med problemet om du byter dessa, och smörjer upp oken, eftersom det inte kan vara så mycket annat som gör detta.
 
juha01 skrev:
2253503 Hur ser skivor och belägg ut?

Jag tror att du blir av med problemet om du byter dessa, och smörjer upp oken, eftersom det inte kan vara så mycket annat som gör detta.



Beläggen är nästan nya ( 200 mil..) och skivorna ser fina ut. Får titta på det där till helgen taxi för hjälpen!
 
juha01 skrev:
2253482 Appapp! Bästa däcken ska sitta bak!

Läs om läs rätt.


FreddaAbborre skrev:
2251304 Är däcken hyffsat jämnslitna mellan fram och bak funkar detta. Har du däremot slicks fram så låt dem sitta där och byt däck (så slipper du obalans också)

spectre skrev:
2253552 Beläggen är nästan nya ( 200 mil..) och skivorna ser fina ut. Får titta på det där till helgen taxi för hjälpen!


Hade samma problem på bilen efter att den stått drygt tre månader. Men de satt i enbart första 10 milen, så gissar att det va rost efter att bromsbeläggen legat på skivan.
 
spectre skrev:
2253552 Beläggen är nästan nya ( 200 mil..) och skivorna ser fina ut. Får titta på det där till helgen taxi för hjälpen!

En av bromsskivorna kan vara skeva därav vibrationer
 
FreddaAbborre skrev:
2253697
Hade samma problem på bilen efter att den stått drygt tre månader. Men de satt i enbart första 10 milen, så gissar att det va rost efter att bromsbeläggen legat på skivan.


Ok, men jag kör bilen nästan varje dag, speciellt när det regnar för då tar farsan min bil för han inte vill skita ner sin egen. Fast det kan ligga nått i vad du säger för när jag har åkt ett tag ( en kvart eller nått ) så försvinner problemet helt. Då borde det fan kunna vara så att det har rostat lite. Ska fan ut och kika på det så fort jag orkar.
 
spectre skrev:
2253740 Ok, men jag kör bilen nästan varje dag, speciellt när det regnar för då tar farsan min bil för han inte vill skita ner sin egen. Fast det kan ligga nått i vad du säger för när jag har åkt ett tag ( en kvart eller nått ) så försvinner problemet helt. Då borde det fan kunna vara så att det har rostat lite. Ska fan ut och kika på det så fort jag orkar.


Vet att många tycker att skivorna är fina när de kolla på dem, men då missar de kika in baksidan av dem och att de där kan va kassa. Värt att kolla upp.
 
FreddaAbborre skrev:
2253746 Vet att många tycker att skivorna är fina när de kolla på dem, men då missar de kika in baksidan av dem och att de där kan va kassa. Värt att kolla upp.


True true

Plast skrev:
2253737 En av bromsskivorna kan vara skeva därav vibrationer


Då borde det vara hela tiden. öööööööööööölöööööööööör?
 
FreddaAbborre skrev:
2253697 Läs om läs rätt.

Ehum??

FreddaAbborre skrev:
2251304 Är däcken hyffsat jämnslitna mellan fram och bak funkar detta. Har du däremot slicks fram så låt dem sitta där och byt däck (så slipper du obalans också)

Och så har du nya däck på framhjulen efter bytet!

Det är något som jag inte förstår...
 
juha01 skrev:
2253926 Ehum??



Och så har du nya däck på framhjulen efter bytet!

Det är något som jag inte förstår...


Byt däck bak menade jag. Vart dock lite fel eftersom trådskaparen hade problem med vibrationer i fram...

Eller snål varianten. Slicks fram ok bak. Sätt bakdäcken fram och sätt på nya däck till bak.
 
Back
Top