betalar ni kyrkoskatt?

är ni med i kyrkan

• Antal röstningar
    0
måste man fara till kyrkan och leta upp en präst och säga att man vill ha papper om hur man går ur kyrkan eller hur gör man?

Markus skrev:
Har gått ur sedan länge, jag delar inte kyrkans värderingar. :hihi

Du som vurmar så mycket för livet i abortfrågor och verkar så kelig med herr Buske..
Edit1: Trodde det var just hans kristna värderingar som du delade...

jag glömmer alltid bort det där... man skulle kunna göra det på nätet, så kunde man ställa av och på precis som vissa gör med dyra försäkringar. Gud behövs ju bara ibland... :D

honkiie skrev:
måste man fara till kyrkan och leta upp en präst och säga att man vill ha papper om hur man går ur kyrkan eller hur gör man?

Dom har gömt det väl, jag letade med en kollega för någon vecka sedan. Skatteverket hänvisar till Svenska Kyrkan och de skriver en massa trams om vad avgiften går till men inte hur man går ur. Maila dem på info@svenskakyrkan.se

korvgubbe skrev:
Du som vurmar så mycket för livet i abortfrågor och verkar så kelig med herr Buske..
Edit1: Trodde det var just hans kristna värderingar som du delade...

Inte alls, läs tråden igen. Ingenstans har jag kategoriskt uttalat mig negativt ang abort.

Buske gillar jag, hans tro är delar jag inte.

Svenska Kyrkan är en läskig humanistisk organisation som tar för mycket betalt. Vore det några hundralappar om året kanske det hade flugit förbi obemärkt, men 1,6% (?) - nej du. Jag betalar inte tusenlappar till dem och deras dassiga människosyn.

honkiie skrev:

Man tar kontakt med sin lokala pastorsexpedition och dom i sin tur skickar dig ett papper du ska skriva under som bekräftelse på att du vill gå ur.

korvgubbe skrev:
Jag tror du skulle ha gått ut innan första november för att slippa kyrkoskatt under nästkommande år.

Korrekt, det är kört.

Ta nu er månadslön, multiplicera den med 12 och sedan med 0,016 så får ni se vad mycket ni kastar bort. På vad? Om man ska gifta sig? Det går bra ändå, om den ena är medlem är det ok och om ingen är medlem kostar det 400:-

Gå med i en församling ni tror på, om ni är troende. Inte den staten valt åt er.

Markus skrev:
Den som söker skall finna. :tummenupp

Hur som helst, det är för sent för i år. Det måste anmälas innan 1:a Nov, eller något annat datum som redan passerat.

..nu var du sen igen! hehe *pekar upp*

Det går givetvis att lämna in papperen nu! Man ska lämna in dom så fort som man bestämt sig. Sen att det iinte träcer i kraft förän nästa år är en annan sak.

Varför finns det inget alternativ som följer:

Jag betalar inte kyrkoskatt men jag tror på Jesus Kristus och Gud?

:va

Back