Besiktning av turbohoj

  • Thread starter Thread starter daytonaracer
  • Start date Start date

daytonaracer

Guest
Har precis kommit hem från registreringsbesiktningen av hojen,enligt denna besiktningsman finns det ingen chans att få en hoj med turbo godkänd,försökte informera att det rullar massor av hojar som är godkända på vägarna men det kunde han inte förstå hur det gått till..... man blir trött...ska det hänga på vilken besiktare man råkar ut för! Hur har ni gjort som lyckats regga hojarna med turbo?
 
hej

ta kontakt med närmaste sfro gubbe,så talar han om för dig vad du ska göra.
min 1100 gick igenom med turbo,det var ingen som besiktigade som jag kände utan jag tror bara att han sket i det han såg
min busa ska regbes på riktigt utav sfro,längre hjulbas,effekt papper från godkänd bänk,bytta bromsar o skivor.

så var kraven från bes pojken

lycka till nu :tummenupp
 
Min hoj är reg som "amatörbyggt fordon" och då ramen är en 79a behövs inget motornummer på pappret och så står det "motorn utbytt".

Dock krävs det ganska stor ombyggnad av sving/gaffel/bromsar för att detta ska funka.
Mvh Ulf
 
Som sagt, du måste registrera om fordonet om du ska ha det svart på vitt att det sitter en turbo och att det är godkänt.

Annars gör folk så att dom skruvar bort alla turbogrejjer, besiktar och sen skruvar dom dit sakerna igen.
 
off topic men...

Ponera att man besiktar turboknarren utan turbogrejerna och sen monterar tillbaka dessa.

Vad blir konsekvensen vid en ev olycka med personskador med tanke på försäkringar ?
 
off topic men...

Ponera att man besiktar turboknarren utan turbogrejerna och sen monterar tillbaka dessa.

Vad blir konsekvensen vid en ev olycka med personskador med tanke på försäkringar ?
Det skiljer väl lite från bolag till bolag men oftast finns det en klausul som säger att ersättningen kan bli nedsatt eller utebli om inte korrekta uppgifter lämnats. Hur det bedöms sitter säkert en del i om du var vållande i olyckan eller inte.

Som exempel har du här en del ur Svedeas villkor. De nämner skada rent generellt så tolkningsmässigt så faller både fordonsskada som personskada under detta.

1.1.2 Upplysningsplikten

Du som försäkringstagare måste lämna korrekta uppgifter och upplysningar som kan ha betydelse för Svedea vid tecknandet av försäkringen. Det samma gäller om du först senare inser eller borde ha insett att du lämnat oriktiga eller ofullständiga uppgifter.

Om något förhållande som påverkar din försäkrade egendom ändras, måste du snarast möjligt meddela oss detta. Förhållanden som innebär en riskökning, kan vid underlåtenhet att meddela dem, innebära att din ersättning sätts ned eller att du blir helt utan ersättning vid inträffad skada. Som grund för bedömningen om ersättningen skall sättas ned eller utebli, ligger uppgiftens betydelse för risken, hur grovt du åsidosatt din upplysningsplikt och under vilka villkor vi skulle ha tecknat försäkringen om vi känt till det rätta förhållandet, samt omständigheterna i övrigt.
 
Vad jag förstått (vilket iofs kan vara fel...) så gäller ersättning på andras fordon samt personskador. Dock kan det vara till förhöjd självrisk, däremot skador på eget fordon om det inte stämmer enligt uppgifter du lämnat till förs.bolaget så kan de vägra betala ut en enda krona.

Känns som att så länge man inte hamnar i personlig konkurs för att man skadat någon annan människa, så spelar det mindre roll om man får full ersättning på sin egen båge...
 
Vad jag förstått (vilket iofs kan vara fel...) så gäller ersättning på andras fordon samt personskador. Dock kan det vara till förhöjd självrisk, däremot skador på eget fordon om det inte stämmer enligt uppgifter du lämnat till förs.bolaget så kan de vägra betala ut en enda krona.

Känns som att så länge man inte hamnar i personlig konkurs för att man skadat någon annan människa, så spelar det mindre roll om man får full ersättning på sin egen båge...

Dvs. ingen större mening att helförsäkra då...
 
Ja,man får besikta utan turbo då blir väl enklast

Jag har fått samma svar av sbp i trollhättan som du fått, medans i gbg skulle det gå fint att regbes med turbo.
Lahi lyckades regga med turbo samt anders brink med flera.

Så såvida hojen inte helfordonsgodkänd så gäller det bara att hitta en besiktningstation med personal som tolkar regelverket välvilligt.

Lista över sådana stationer i en sticky?
 
Jag har fått samma svar av sbp i trollhättan som du fått, medans i gbg skulle det gå fint att regbes med turbo.
Lahi lyckades regga med turbo samt anders brink med flera.

Så såvida hojen inte helfordonsgodkänd så gäller det bara att hitta en besiktningstation med personal som tolkar regelverket välvilligt.

Lista över sådana stationer i en sticky?
Men det ska väll gå även för bågar som är helfordonsgodkända, så länge man byggt om dem så pass mycket att de räknas som ombyggt fordon? Tex, hjulbas/hjuldiameter/bromsar och när man då reg. bes om den med de sakerna lägger till turbo.
Det ska inte vara tillräcklig anledning att reg.bes om den till ombyggtfordon enbart för turbons skull, men det skulle gå att ta med om man bes. fler saker.
 
Besiktning igen imorgon,plockade bort turbindelen och satte en järnplatta på avgashuset och drog fast med v-bandet.De ska väl inte kunna klaga på det hoppas jag(annars är det risk för handgemäng),har inget avgasrör till original grenröret,därför gjorde jag så! satte luftfiltret på intercoolern för att få kall insugsluft....
 
Besiktning igen imorgon,plockade bort turbindelen och satte en järnplatta på avgashuset och drog fast med v-bandet.De ska väl inte kunna klaga på det hoppas jag(annars är det risk för handgemäng),har inget avgasrör till original grenröret,därför gjorde jag så! satte luftfiltret på intercoolern för att få kall insugsluft....

Ha,ha lycka till,verkligen!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ombyggt avgassystem :)
 
Men det ska väll gå även för bågar som är helfordonsgodkända, så länge man byggt om dem så pass mycket att de räknas som ombyggt fordon? Tex, hjulbas/hjuldiameter/bromsar och när man då reg. bes om den med de sakerna lägger till turbo.
Det ska inte vara tillräcklig anledning att reg.bes om den till ombyggtfordon enbart för turbons skull, men det skulle gå att ta med om man bes. fler saker.

Du blandar ihop saker. Jag pratar enkel regbes på sbp. Du pratar regga som ombyggt via sfro. skilda saker.

Ombyggt borde slinka igenom med turbomotor samt en större chassie ändring typ hjulbas? = långsving:tummenupp
 
Du blandar ihop saker. Jag pratar enkel regbes på sbp. Du pratar regga som ombyggt via sfro. skilda saker.

Ombyggt borde slinka igenom med turbomotor samt en större chassie ändring typ hjulbas? = långsving:tummenupp
Ah det har du helt rätt i.... Jo min tanke var långsving och turbo.. får vi se vad sfro säger bara :)
 
Som jag trodde så gick inte det heller,man måste plocka bort minsta spår av tidigare turboinstallation,paragrafryttare finns det gott om.....
 
De ska besikta det du tar till stationen.
De ska inte spekulera i vad du skulle kunna göra med hojen, eller troligen kommer att göra , eller vad som ens knappt är möjligt att göra, efter du har lämnat stationen.
Det är det du släpar in på stationen som gäller.

Sbp i hemmavid verkar vara ett riktigt sketställe.
Jobba på svensk bilprovning verkar vara för folk som inte kom in på parkeringsvaktshögskolan:huvet
 
Som jag förstår det så var han tvungen att göra en fullständig reg.bes för att där satt en turbo på på den vanliga besiktningen? Då ska man nog ha en himla tur om en halv turbo går igenom
 
Back
Top