Bensin missfärgat lacken

CrozOver

Medlem
Gick med
15 Jun 2016
Hoj
Kawasaki Z800
Hej, häromdagen när jag tankade så spilldes det några droppar bensin på tanken.. När det torkat in blev det fula märken sen när jag gnuggade på dem så blev det såhär: https://postimg.org/image/5kvtl237x/b30a53b5/

Lacken har blivit ljusare.. Finns kanske inte mycket att göra åt men har ni något knep jag kan förälska testa..?

Mvh

Är det originallack?
Original brukar tåla bensin hyfsat. Visst ger man sig fan på att gnugga hårt så tär det på lacken. Men inte från att bara torka av det.

Det är originalack. Efter bensinen torkat in blev det typ kornigt sedan några dagar senare när jag gnuggade med svamp (ganska hårt men inte extremt) så blev det som det blev. Ska testa att polera men annars får jag välja Veritas variant... :(

Funderat på att foliera tanken svart så det kanske är lika bra.. Ska testa lite imorgon och återkommer med hur det gick.

Tack ginis för ditt förslag, egentligen inte så dumt :tummenupp

Gungerar bumlershine alltså även på lack? Isådanafall kanske det inte vore så dumt att försöka! Tack!

Jag polerade iallafall idag utan större framgång..

Det är originalack. Efter bensinen torkat in blev det typ kornigt sedan några dagar senare när jag gnuggade med svamp (ganska hårt men inte extremt)
.....
Funderat på att foliera tanken svart
Ah, den fick äta sig in i några dagar. Då kan den ha gjort ganska exakt så där.
Klarlacken blir mjuk och luckrar upp sig. Är man på den med svamp så får man loss klarlacken.

Skall du foliera så skall du inte få bensin på den. Plastfilm är inte direkt tåligt när det gäller bensin. Det tar inte många minuter innan den ätit sig igenom folien och förstört den.

Tack ginis för ditt förslag, egentligen inte så dumt :tummenupp

Gungerar bumlershine alltså även på lack? Isådanafall kanske det inte vore så dumt att försöka! Tack!

Jag polerade iallafall idag utan större framgång..

Aha det va lackat där. Då hade jag inte använt det.

Ser inte ut som det är någon klarlack alls där..
Jag skulle lackat om...

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Tack för alla svar! Om foliering är så känsligt så kommer jag att undvika det.. Jag hade faktiskt en tratt men den svalde inte så fort som jag trodde! :näsblod

Får sätta över ett klistermärke eller något.. Att lacka om känns som ett för stort arbete.

Aldrig har jag sett bensin förstöra lacken sådär...
Du måste ha tankat diesel!

Haha nej det var bensin, 99% säker! :D

När det spilldes så blev det typ klibbigt men jag kunde torka bort det mesta så det såg ok ut på kvällen. Sen skulle farsan låna hojen och tankade givetvis utanför och det fick jag senare se dagen efter. Då var det försent.. Bensinen fick god tid på sig att förstöra

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla